Banden voor NL op de Scott Spark RC

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
dapiedro
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 6 november 2009, 14:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Highball / Santa Cruz Hightower LT

Sinds een weekje ben ik de trotse bezitter van een Scott Spark RC. Heerlijke bike.

Alleen de Maxxis Aspen banden (vooral de voorband) vind ik wat glibberig voor in de NL herfst/winter. Ik mis een een beetje de grotere zijnoppen in de bochten en heb het gevoel dat de groefjes die in et loopvlak zitten snel verzadigd blijven met de NL modder.

Voorheen reed ik altijd met een Rocket Ron voor en een Racing Ralph achter wat mij zowel qua grip en rolweerstand prima beviel.

Wat zou de Maxxis tegenhanger van Rocket Ron zijn (wat grotere verder uitstaande noppen (beter modder loslaten) en grotere zijnoppen (voor meer grip in bochten) als de Aspen?
Of zouden jullie de Maxxis Aspens eraf halen en voor de 'vertrouwde' RoRo / RaRa gaan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt wel veel op dit topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135767" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Dan moet je de Maxxis Forekaster of Ardent pakken. Die hebben een stukje meer noppen dan Aspen. Aspen is meer een XC wedstrijd band. Ideaal voor droge omstandigheden en harde ondergrond.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef:Lijkt wel veel op dit topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135767" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat gaat toch om een hele andere fiets, dit topic is speciaal voor de Scott Spark RC (!)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Lijkt wel veel op dit topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135767" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat gaat toch om een hele andere fiets, dit topic is speciaal voor de Scott Spark RC (!)
Dat is idd een groot verschil in beleving op de Spark hoe die Maxxis zich staande houdt in de winter. :roll:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maxxis Ardent (Race) icm Maxxis Ikon bv? Iets minder racy dan de Aspens, meer grip.
Die zitten tegenwoordig op de Canyon Lux, ook een 100mm marathon-/racefully.
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 1 december 2017, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Ik vind het wel verstandig om een topic te maken voor band en fiets combinatie :-q

De onderlinge combinatie wordt te vaak onderschat. De geometrie en het veerconcept hebben echt we invloed op hoe een band reageert op een fiets.
Aangezien elke band een andere opbouw is kan het best zo zijn dat sommige banden en fiets-combinaties gewoon gemeden moeten worden!

Heb helaas geen ervaring met een Scott Spark dus kan je niet verder helpen, wel met maxxis, maar aan mijn ervaring heb je dus helaas niks.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, ga jij ff lopen pleiten voor 1001 verschillende bandentopics :lol:

Als je het dan toch wil, doe het dan in je eigen SYS. Tenslotte is dat een onderdeel van de Loungebar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Kapitein Iglo schreef:Ja, ga jij ff lopen pleiten voor 1001 verschillende bandentopics :lol:

Als je het dan toch wil, doe het dan in je eigen SYS. Tenslotte is dat een onderdeel van de Loungebar.
Wat is er mis met het delen van onze kennis...?

:winkie:

Voor elke vraag gewoon een topic openen, gewoon doen, er is altijd wel een forum lid dat even voor je het antwoord erbij zoekt, hoef je dat zelf niet te doen. Er zijn zeker nog niet genoeg banden topics, en juist de combinatie met het frame maakt dit weer uniek en geeft ons een nieuwe invalshoek!
En ga zelf maar na, er zit een kern van waarheid in. Ik heb bijvoorbeeld geen enkele fiets in de schuur staan met dezelfde banden (combinatie), waardoor komt dat? Dat is nou juist een vraag waarvoor je dit forum kunt gebruiken!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

http://www.hondenvoer.org/hondenvoer-per-ras/" onclick="window.open(this.href);return false;
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gerrie Visser schreef:... Er zijn zeker nog niet genoeg banden topics, en juist de combinatie met het frame maakt dit weer uniek en geeft ons een nieuwe invalshoek!
...
Nieuwe invalshoek is leuk, maar die moet je toch even uitleggen...


(nu ben ik een mierenneuker als het om details gaat, maar deze heb ik nog niet ontdekt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
dapiedro
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 6 november 2009, 14:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Highball / Santa Cruz Hightower LT

Bedankt voor de tips! Nog even bedenken of ik voor oud en vertrouwd ga (RoRo + RaRa) of zin heb in iets nieuws proberen dan lijkt mij de getipte Ardent Race 2,35 voor en Ikon 2,25 achter wel een moooie combi
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Lars TB schreef:
Gerrie Visser schreef:... Er zijn zeker nog niet genoeg banden topics, en juist de combinatie met het frame maakt dit weer uniek en geeft ons een nieuwe invalshoek!
...
Nieuwe invalshoek is leuk, maar die moet je toch even uitleggen...


(nu ben ik een mierenneuker als het om details gaat, maar deze heb ik nog niet ontdekt)
De combinatie van banden met specifieke frames wordt hier nauwelijks besproken.

Misschien werken sommige banden op een fiets met bijvoorbeeld brain dempers wel beter dan andere banden...?

Maar ik zou het vooral niet al te serieus nemen en gewoon lekker gaan fietsen... :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef:
...nu ben ik een mierenneuker als het om details gaat...

:o Wat! :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Nu snap ik de #metoo van de mieren die ik laatst in het bos tegenkwam... Lars was vast eerder voorbij gekomen...
Plaats reactie