Upgrade wielen of 1 x 11/12

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Wil binnekort 1 van deze zaken upgraden.
Wielset nu is DT-Swiss gewicht rond de 2000 gr iets meer misschien, interne breedte max 20mm vermoed ik.
Groep nu is Sram xo 1x10.
Budget 350/400 € vermoed zelf dat ik met een nieuw setje wielen ( of goed 2de hands) het meeste plezier ga beleven maar is dat ook zo?
Fiets waarop het komt is een carbon hardtail Cube gtc slt voor zover dat meespeelt?

M.v.gr Peter
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Zolang je nu tevreden bent met je huidige verzet, geeft een setje nieuwe wielen het meeste plezier
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

onvoorstelbaar die cube, op mijn ltd zitten de zelfde wielen terwijl die fietsen zich in totaal verschillende prijsklassen bevinden!
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=118513" onclick="window.open(this.href);return false; hier is al een draadje over de wielsets van cube
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Thanks voor het linkje , ik heb dus de ma 2.9 en is vermoed ik dus wel aardig wat winst te halen als ik voor een wielsetje kies.
Vind het geluid van de hope naven ook wel mooi , zijn er nog meer naven met vergekijlbare ratel?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sommige DT's zijn niet echt stil te noemen, en mijn Syntace wielset heeft ook een duidelijk hoorbare ratel in de vrijloop. Daar zit een vergelijkbaar mechanisme in als wat DT in de duurdere naven gebruikt, met ratchets ipv pallen. Syntace biedt zelfs een silencer-kit aan met een andere ratchet :)
Hope gebruikt wel pallen in hun freewheel, is ook een oerbetrouwbare naaf trouwens.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

kermit schreef:Sommige DT's zijn niet echt stil te noemen, en mijn Syntace wielset heeft ook een duidelijk hoorbare ratel in de vrijloop. Daar zit een vergelijkbaar mechanisme in als wat DT in de duurdere naven gebruikt, met ratchets ipv pallen. Syntace biedt zelfs een silencer-kit aan met een andere ratchet :)
Beetje offtopic, maar alleen het gebruik van de "Silent Lube" (met de originele ratchet) zorgt al voor een stille naaf is mijn ervaring.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef:Sommige DT's zijn niet echt stil te noemen, en mijn Syntace wielset heeft ook een duidelijk hoorbare ratel in de vrijloop. Daar zit een vergelijkbaar mechanisme in als wat DT in de duurdere naven gebruikt, met ratchets ipv pallen. Syntace biedt zelfs een silencer-kit aan met een andere ratchet :)
Hope gebruikt wel pallen in hun freewheel, is ook een oerbetrouwbare naaf trouwens.
Klopt, Newmen heeft hetzelfde systeem zoals Sytnace (niet geheel toevallig), alleen zijn de Newmens een heel stuk lichter (vergelijkbaar met Tune).

Door een beetje te spelen met dikte/hoeveelheid vet kun je het geluid aanpassen, wat bij Hope overigens ook werkt.

Ik denk dat de beste investering een nieuwe (lichter/bredere) wielset is, of je moet met je huidige schakel-setup niet tevreden zijn. Al zijn nieuwe sets met Hope/Syntace/Newmen/DT350-240S normaal gesproken buiten je budget.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

@Jan , Budget is wellicht nog iets op te rekken zeker als ik de winter doorrij met mijn oude set :wink: .
Zag ook jou set bij te koop staan alleen helaas een xd body.

@Kermit, ja mijn dt zijn toch verdomd stil haha, maar bedankt voor de tip van Syntace zal daar dus ook zeker even naar kijken. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een DT ratchet met het originele DT vet is echt wel stil.
Hope maakt een hoop herrie, maar de Pro4 was toch mijn 1e keuze toen ik een stevige naaf voor mijn LTHT nodig had.
Met wat extra vet wordt de Hope wel iets stiller, het scherpe randje gaat er af, maar er is een grens.
Te veel vet en de naaf wordt wel lekker rustig, maar de pallen pakken dan niet meer 100%, waardoor de zaak snel stuk gaat.

Met Syntace en Newman heb ik geen ervaring.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb 3 DT naven gehad.

Eentje hoor je bijna niet, de andere heb ik destijds minder vet in laten doen, die heeft een mooie ratel waarbij iedere voorligger de zenuwen krijgt.

De andere naaf zat op een fiets die ik origineel kocht, nog veel harder, denk dat er bijna geen vet is gebruikt in die fabriekswielen.
De andere 2 wielsets waren namelijk via een wielbouwer.
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Inmiddels goed op weg geholpen door Jan en zoals het nu uitziet wordt het een setje ztr Arch met Hope naven. :winkie:
Tot zover bedankt allemaal :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met Hope iig altijd herrie ;-)

In NL vind ik dat nog niet zo erg, daar trap je het grootste deel van de tijd en een goed hoorbaar rateltje is af en toe handig als alternatief voor een bel. Maar op lange afdalingen in de bergen heb ik toch liever een stillere naaf, een halfuur dat geratel aan je kop gaat snel vervelen.

Maar met de kwaliteit is niks mis, mijn Hope's (Pro 2) draaien al tien jaar probleemloos. Met de originele lagers, ik heb alleen een keer de veren onder de pallen vervangen (waren alle vier gebroken, daar kwam ik pas achter toen ik ineens in het niets trapte :-) ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Haha, zit 3x per jaar in de Franse ardennen totaal een week of 5/6 :winkie: en de afdalingen daar zijn niet zo extreem lang en dan kan ik tenminste op tegen de Chris King naaf van mijn lokale bikebuddy daar haha.
Maar wat ik al gelezen heb en jij en Jan onder andere bevestigen dat de kwaliteit gewoon echt goed zit en ik persoonlijk vind het 1 van de mooiste naven om te zien ook.
Plaats reactie