Cube LTD SL 2017

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Pascal73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 21:57
Mijn mountainbike: cube ltd sl 2017

:D
Laatst gewijzigd door Pascal73 op za 27 mei 2017, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wout_RS schreef:Ondertussen ook al aan het dromen naar lichter materiaal.
Ik val op dit moment wel voor MTB's met Rockshox RS-1 vork. Hoe gedragen deze vorken zich tov mijn FOX 32? Ik zie wel dat deze iets zwaarder is dan de Fox vorken.
Als je kijkt naar de deelnemers van zwaardere marathon's zoals de epic, ardennen rijden er toch wel veel mannen met een RS-1 vork.
Dat laatste is gedeeltelijk ook sponsoring.

Maar ten opzichte van je huidige FOX 32 zijn de verschillen klein. De werking van de FOX is ronduit goed, misschien zelfs nog wel iets comfortabeler dan de RS-1. Wat controle betreft ontlopen ze elkaar niet. De FOX zal een tikje minder stijf zijn, dus de stuurprecisie is een fractie minder. Maar zit je echt op de limiet, dan willen de vorkpoten van de RS-1 onafhankelijk in gaan veren en krijg je een zwieper. Daarvoor moet je wel extreem agressief rijden! Bij de RS-1 heb je ook nog een ander voorwiel nodig en daarmee is waarschijnlijk de meeste winst te halen, stukken meer dan met de vork.

Mijn advies is dan ook: FOX lekker houden en een mooiere set wielen laten maken!


Maar natuurlijk staat zo een RS-1 wel heel gaaf... 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Nog een foto'tje genomen tijdens avondritje gisteren

Afbeelding

@Pascal73: Ik ben 1m80 groot, tijdens de opmeting ontstond er ook twijfel tussen 19 of 21 inch fiets. Maar voor de mooiere optische afstelling (hogere positie zadel) werd er toch aangeraden voor de 19 inch te nemen.

Ivm de RS-1 vork is dit niet om op deze fiets te plaatsen. daarvoor zou ik het te jammer vinden om deze vork op een alu fiets te plaatsen. Het is gewoon uit interesse en voor een volgende fiets dat ik graag eens had gehoord hoe het gedrag hiervan is. De looks zijn allesinds :-q op bikes!
Met dank aan Lars TB voor de nodige uitleg hier!


Dit weekend hopelijk voor de eerste maal een 100km-tocht uitrijden tijdens de Herdermarathon.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Goed bezig :-q
"This species has amused itself to death"
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Update:

2 weken geleden deelgenomen aan de Raid des Hautes Fagnes, de week voordien had ik mijn fiets binnengedaan bij de dealer voor een check up.
Na 2300km heeft hij de cassette vervangen omdat het nodig was voor hen. Volgens mij ging die nog perfect, enkel als de ketting op de voorste kleine plateau en achteraan de cassette op de 2e,3e,4e grootste tandwielen was het net alsof de ketting doorsloeg of wou versmijten. Anders liep alles perfect.
Kan er iemand me vertellen hoe je een versleten cassette anders kan herkennen?
Tijdens de check up heb ik de wielen ook tubeless gemaakt en Rocket Rons laten leggen, daar ben ik echt tevreden van! Er zit precies meer feeling in de wielen en het geheel reageert ook preciezer naar mijn mening. Ze hebben me allesinds al 1x gered tijdens de RdHF marathon :-q

Voor de rest een super rit die Raid des Hautes Fagnes, de fiets gedroeg zich perfect.
Afbeelding
Was mijn eerste deelname aan deze rit, en ook mijn eerste rit in de Ardennen.
De smaak heb ik daar alvast te pakken, volgende maand ingeschreven voor de BeMC Marathon

Ik zie dat mijn grips wel al serieus versleten zijn,
welke zijn goeie grips die vandaag op de markt zijn?
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Mooie foto :-q

Kettingslijtage betekent dat je ketting uitrekt.
Niet dat er rek zit in je pinnen en plaatjes maar door slijtage in de schakels komt er wel meer ruimte op en dat gerekend over zoveel schakels bij elkaar opgeteld wordt het zichtbaar.

Voor een paar Euro koop je een slijtage meter zoals deze:

Afbeelding

Over het algemeen wordt aangenomen dat als je slijtage binnen de 0.75 valt ( = 0,75% verlenging ) je cassette er amper onder lijdt en dus niet echt verslijt.
Mocht de slijtage indicator plat op de ketting liggen ( is dan meer dan 0.75 langer geworden ) dan komt de lengte van de schakels niet echt meer overeen met de ruimte tussen je tandjes op je kettingbladen / cassette en gaat het invreten en slijt je cassette een stuk harder.
Op de foto boven is mijn ketting dus nog lang geen 0.75 uitgerekt.

Je houdt dus voornamelijk je ketting in de gaten en dan zal de cassette ook geen onverwachte slijtage hebben.
Zolang je geen duidelijk zichtbare ingevrete tanden hebt zul je het moeilijk aan je cassette kunnen zien.

Was je toch al van plan om een nieuwe cassette te kopen ( te veel beschadigd, afgebroken tanden, andere range nodig ) dan kun je de ketting tot 1.0 % oprijden en dan samen met je cassette vervangen.

Meer dan 1% wordt afgeraden omdat dan het schakelen er onder lijdt en de kans op doorschieten erg groot wordt.
Daar gebruik je dus de andere kant voor met de 1.0 opdruk ... maar dat had je ondertussen vast wel door :winkie:
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Toffe actie foto !
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Mijn handvaten zijn versleten, het plastiek brokkelt aan de uiteinden af en zou ze vervangen door eventueel deze exemplaren:

https://www.cube.eu/en/equipment/bike-p ... scr-black/" onclick="window.open(this.href);return false;
dimensie is 32 x 130 mm,

de originele op mijn fiets hebben een andere dimensie 29 x 130 mm
https://www.cube.eu/en/equipment/bike-p ... acknblack/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wil dit zeggen dat die SCR niet passen op mijn stuur? Of gaat dit enkel om de dikte van de handvaten?
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Probleemstelling al opgelost met een thread in onderdelentopic
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Update:

Ondertussen 4000km op de teller.
Aangezien ik deze zomer niets nodig had tot nu, heb ik nu pas een slijtagemeter gekocht samen met nieuwe grips.
De slijtagemeter toonde jammer genoeg dat de ketting meer dan 1mm was uitgerokken.
Bij de fietsenmaker nog geprobeerd met een nieuwe ketting maar deze sloeg jammergenoeg door.

Ik kan me dus tegen het hoofd slaan dat ik dit niet sneller heb gekocht.
Nu mag ik dus terug een nieuwe cassette kopen (2e in nog geen jaar dus).
Dit zal ik dus allesinds nooit meer laten gebeuren.

Daarom probleemstelling, zie ook volgend thread: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=135794" onclick="window.open(this.href);return false;
1) doorrijden tot na de winter met al die modder nu; alles dan vernieuwen cassette en wss voorblad
2) goedkopere deore cassette plaatsen voor de winter en in het voorjaar een nieuwe xt cassette en zo iedere keer wisselen tussen de seizoenen
3) minder fietsen of mijn oude 26er van stal halen voor vuile ritten.

Ik dacht dat ik dus even safe zat met een nieuwe fiets, zal me dus een duur lesje geweest zijn.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zorg dat je nieuw op het schap hebt liggen en dan de oude doorrijden totdat de ketting over gaat slaan. Kan nog wel even duren voor het zover is.
"This species has amused itself to death"
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Dus gewoon alles laten zitten tot gaat over slaan en dan alles vervangen?
en beter in de gaten houden :-)
Plaats reactie