Welk kettingblad - crank Deore FC-M615

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
sambasander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 januari 2016, 12:59

Hi,

Ik weet niet goed welke kettingbladen voor te bestellen.

OP dit moment heb ik:
crank: Deore FC-M615
Shimano SLX Kettenblatt FC-M675 10-fach 24 Zahne
Shimano Deore Kettenblatt FC-M615 10-fach schwarz/38 Zähne (x24)

Ik merk echter dat mijn grote kettingblad duidelijk versleten is (gebruik ik ook meer, dus logisch), maar ik vroeg me af of daar niet beter een SLX variant op kan.
Ik kan echter geen SLX (of eventueel XT) variant compatible met die crank vinden. Ik ben echter niet goed thuis in het spul. Zoek ik niet goed of zou ik een andere crank moeten kopen als ik echt naar SLX of XT blad wil?

Alvast dank voor de hulp
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

slx en xt zullen lichter zijn maar betwijfel of het ook slijtvaster is. maar wanneer is je ketting voor het laatst vervangen?
sambasander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 januari 2016, 12:59

ketting een jaar geleden, dus ik ga ook direct een nieuwe ketting bestellen. Maar welke SLX of XT groot kettingblad zou er uberhaupt op die crank passen?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Een Deore FC-M615 heeft standaard steekmaten (ook wel aangegeven met BCD), 104 voor het grote blad en 64 voor het kleine blad. 10-speed kettingbladen met die maten gaan passen. Welke kwaliteit je monteert hangt af van je budget en je wensen.
modder zuigt!
sambasander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 januari 2016, 12:59

betekent dit dan, dat deze combinatie zou moeten werken?

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ng-p34490/" onclick="window.open(this.href);return false;
24 tooth:
- Type: AM / AZ
- Compatibility: SLX FC-M675, FC-M677 / Deore FC-M615 / FC-M625, FC-M627, also fitting XT FC-M785
- Factory Number: Y-1NA24000

En

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ng-p34490/" onclick="window.open(this.href);return false;
38 tooth (x24):
- Type: AM
- Compatibility: SLX FC-M675, also fitting XT FC-M785
- Factory Number: Y-1NA98020

Bedankt alvast
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even opletten: sommige Shimano bladen hebben een kunststof/composiet binnenring met een stalen tandring. Hele goede bladen, maar dat kunststof heeft iets meer vlees om de gaten dan volledig metalen bladen. Daardoor past het alleen op de cranks die er specifiek voor bedoeld zijn (SLX, XT en sommige Deore cranks).

Qua levensduur zijn goedkopere stalen bladen vaak minstens zo goed of beter dan alu bladen. Ze zijn alleen wat zwaarder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom niet gewoon weer een Deore 615 blad?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sambasander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 januari 2016, 12:59

Ik heb het idee dat een Deore 615 blad sneller slijt als een SLX blad, maar misschien heb ik het mis?

Overigens twijfel ik nog steeds of de combinatie die ik nu in gedachten heb wel gaat werken na de opmerking van Kermit. Kan iemand dat aangeven?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je hebt nu ook de M675 erop dus die passen gewoon. Let er wel op dat je hetzelfde type van de verschillende bladen koopt. In jouw geval dus de:
24 tooth:
- Type: AM / AZ
- Compatibility: SLX FC-M675, FC-M677 / Deore FC-M615 / FC-M625, FC-M627,
38 tooth (x24):
- Type: AM
- Compatibility: SLX FC-M675,
Plaats reactie