Banden voor natte omstandigheden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, Maxxis heeft ook de nodige compounds hoor, ik vind hun aanbod niet altijd even overzichtelijk.
Maar het zijn prima bandjes, niks mis met twee Maxxissen op je fiets ;-)

Wat ik al zei, ik zou bij de 2.25 blijven met zulke smalle velgen. Je kunt toch niet zo laag in druk vanwege sneller zwabberen en dan haal je niet echt alle voordelen uit bredere banden.
Dan is het nog de keus tussen net iets grover of net iets minder grof. De FK zal in echte modder wat langer grip houden dan de Ardent, maar ook met een Ardent kun je in NL prima leven naar mijn idee. Smaakkwestie dus.

Dat gezegd hebbende zou ik zelf toch voor een FK gaan. Iets extra grip aan de voorkant is nooit weg, en de rolweerstand van een voorband tikt veel minder aan dan achter.
Maar dat is mijn idee, en jij moet kiezen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

NoepZor schreef:Haha dat kan prima waar zijn, maar voor het gevoel wil ik zelfde merk. Iets psychisch denk ik. Nu kun je Maxxis gewoon overal kopen en ik niet geloof dat er een complete wereld van verschil in die banden zit is mijn voorkeur Maxxis.

Afijn, een 2.4 Ardent is denk ik net te groot voor een 19mm velg of niet? Dan zou het de Forekaster moeten worden. En stel dat het toch Schwalbe wordt, wat is dan de meest geschikte compound? Volgens mij zitten die de Formule 1 na te apen :P
Niet raar hoor haha, dat heb ik ook. Gewoon lekker van hetzelfde merk, gaat het beste tussen de oren :lol:
Met die velgen beter 2.25 houden zoals Kermit al uitlegt. :-q
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Dank voor de antwoorden! Nu is het wel zo dat ik er de minste Ikon banden op heb liggen (draadband). Is het het wellicht sowieso waard om naar een betere compound over te stappen? Dan is schwalbe uiteraard ook een optie. Beide kosten zo'n 40-45 per band uitgaande van de gangbare versie met snufjes.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

In mijn opzicht is het zeker waard over te stappen naar vouwbanden, hoe gek je het wilt maken wbt compound ligt ook aan je eigen portemonnee natuurlijk. Als je beide gaat upgraden kan je net zogoed terug naar de Rara/Nono combi natuurlijk als die je gewoon goed beviel. Al is af en toe eens wat anders proberen ook leuk, maar da's persoonlijk misschien.
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Bij Schwalbe zit ik te twijfelen tussen de Speedgrip serie (45 per band) en de Performance (25 per band). Ik weet niet in hoeverre het verschil merkbaar is. Ik ben een zware rijder dus een iets stuggere wang of zwaardere band merk ik waarschijnlijk niet :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Addix Speedgrip, met de blauwe streep, is prima.
Met name meer nat-grip, op bv gladde wortels, is goed merkbaar, tov Performance (maar ook tov de 'vorige' evolutionline).
Minstens zo belangrijk: juiste bandenspanning. Knalhard opgepompte Speedgrip band heeft ook geen grip natuurlijk...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Of je nu echt zo veel boomwortels, stenen, e.d. gaat tegenomen met een hellinghoek die spectaculair genoeg is in die omgeving... Ik betwijfel het.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Zijn vooral flowy cross country en veldritten. Het gaat mij met name om de grip in de drek. De Ikon's hebben neiging om te gaan dweilen. Als die goedkopere Schwalbe's ook goed genoeg zijn neem ik die.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Persoonlijk zou ik dan lekker voor de goedkope gaan, maar
hoe gek je het wilt maken wbt compound ligt ook aan je eigen portemonnee natuurlijk
:D
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Nou ja budget is er in principe gewoon, maar mijn instelling is altijd bang for buck. Als die 20 euro banden 85% van de grip leveren van de 45 euro banden dan is dat voor mij als amateurrijder goed genoeg. Is het een verdubbeling van de grip etc. dan kan het die 45 euro voor mij goed waard zijn. Vandaar dat ik de vraag stel. Ik probeer altijd tussen "goedkoop = duurkoop" en "voor de naam betalen" in te zitten :)
Laatst gewijzigd door NoepZor op wo 29 november 2017, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Snap ik, probeer zelf ook meestal die balans te vinden :)
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Kogel is door de kerk, een setje Nobby Nic/Racing Ralph besteld in 29x2.25 met Speedgrip compound en SnakeSkin. Volgens mij is dat de meest duurzame versie.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Zelf rij ik geheel het jaar op NoNic double defense 2.25(tubeless ± 1,8bar) (Zuid limburg/ Eifel/Voerstreek etc)
Sinds een korte periode rij ik met bredere velg. Nostace No Flow 32,8mm breed.

Altijd perfecte grip!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

NoepZor schreef:Dank voor de antwoorden! Nu is het wel zo dat ik er de minste Ikon banden op heb liggen (draadband). Is het het wellicht sowieso waard om naar een betere compound over te stappen? Dan is schwalbe uiteraard ook een optie. Beide kosten zo'n 40-45 per band uitgaande van de gangbare versie met snufjes.
Nu ben ik persoonlijk aanzienlijk meer gecharmeerd van de kwaliteit die Maxxis levert, dan die van Schwalbe. Maar er is wel degelijk verschil in de soorten rubber die de diverse fabrikanten leveren. Uiteindelijk is ook het rubber van een fabrikant, naar mate de band duurder wordt ook echt beter. Het verschil in rubber per fabrikant verschilt zich voornamelijk in de hardheid, maar daarnaast verschilt het profiel onderling ook sterk. In beide gevallen, geef ik persoonlijk de voorkeur voor Maxxis. Maar zoals met alles. Ook dit is iets heel persoonlijks. Maar de grip en de karkassterkte vind ik bij Maxxis het beste. Ik heb te vaak een snakebite gereden bij Schwalbe omdat de wangen zachter zijn. Conti heeft dat wel weer in orde, maar de compound die ze gebruiken en de wijze van plaatsen van de buitenste noppen vind ik bij Conti weer minder. Daarom zoek ik tegenwoordig niet meer verder qua merk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met alle respect, maar is dat ook niet een beetje "Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt" ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie