Shand Bahookie

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Dorpsgek
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 juni 2017, 10:39

Ruim een jaar geleden is mijn zoektocht naar een nieuwe fiets begonnen. Een fiets voor plaatselijke ritten, maar vooral ook voor meerdaagse (offroad) ritten in- en naar o.m. Scandinavië, IJsland, Schotland. Belangrijkste criteria: breed inzetbaar, onderhoudsvriendelijk, degelijk. Daarnaast wilde ik een stalen frame, Rohloff met riemaandrijving en dropbar. Na lang zoeken uitgekomen bij de Schotse framebouwer Shand. Vervolgens veel (mail)contact gehad met eigenaren Russell en Steven, begin dit jaar definitief de knoop doorgehakt. 12 weken later stond de postbode op mijn stoep met een leuke verrassing.

Specs:
Columbus Niobium. TIG-gelast. Dunwandig, erg sterk (en stijf ivm beltdrive)
Rohloff beltdrive, Gebla box voor schakelen met de SRAM shifters
Hope TechXC/ Hope Pro4 voornaaf
SRAM Rival Hydraulisch, 180mm/160mm v/a
Vittoria Morsa 2.3/ Vittoria Mezcal 2.25
Salsa Cowchipper
Kleur: Fir Green, mat incl. vleugje metallic

Inmiddels zijn we een half jaar en goed 2500km verder. De Bahookie heb ik volop gebruikt in Zuid-Limburg, Drenthe, Veluwe en voor enkele meerdaagse ritjes in NL (o.m. TNNZ grotendeels gevolgd). Vooralsnog geen lange trips mee kunnen maken (net vader geworden), maar voor volgend jaar staat inmiddels al het eea in de planning.

Fiets bevalt prima. Maatvoering en geometrie/rijeigenschappen zijn geheel naar verwachting. De Rohloff naaf bevalt goed, steeds beter ook, merk weinig van inefficiency of andere beperkingen. Vooraf veel getwijfeld over al dan niet kiezen voor hydraulische remmen. Na lang wikken en wegen toch voor hydraulisch gekozen. Doen het prima, veel fijner dan mechanische schijfremmen. Schakelen met de SRAM shifters was in het begin wat onwennig, zwaar vooral. Na een kilometer of 400-500 gaat het een stuk soepeler. Kan alleen niet tippen aan schakelen met derailleur, maar acceptabel. Minder blij ben ik met de Schwalbe G-One bandjes (60mm, Snakeskin) waar ik de afgelopen tijd mee gefietst heb. Afgelopen zondagmorgen voor de 7de keer een lekke band gehad, met als gevolg ruim een uur naar huis lopen. De Vittoria's komen er deze week weer op, Schwalbes gaan op de brandstapel.

Geometrie:
Afbeelding

Fotootjes in het wild:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/quote]

Omgeving Hof van Twente
Afbeelding[/quote]
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Wat een #beauty#
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's zeker een mooie fiets! Strak afgemonteerd ook.
Kun je eens een close-upje van die lassen laten zien? Zoals het nu op de foto's (slecht) te zien is lijkt het haast fillet brazing, zo weinig lasrups zie ik zitten.

Dat zwaar schakelen zal waarschijnlijk aan die Gebla-box liggen? Met een standaard Rohloff twister gaat het niet zwaar in elk geval, en Sram raceshifters met bijpassende derailleur(s) schakelen zelfs heel soepeltjes (lichter dan mijn 10-speed Campa Chorus, wat toch geen flutgroepje is).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16045
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Daar heb je echt iets speciaals :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Puike fiets! Shand is altijd mooi.. het klopt dat die lassen heel vlak zijn Kermit, de huislasser (Matt Stitt) legt de mooiste lassen die ik tot nu toe in fietsenland tegengekomen ben :wink:
'BUILT not Bought '
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met de Snowdon lasser op nummer twee!
;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Cool ding!
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Mooie en bijzondere fiets!
Hoe bevalt de riemaandrijving?
Ik heb ook nog een dropbar met Gebla-box overwogen voor m'n Modderfiets, maar kon toen weinig gebruikerservaringen vinden en durfde het niet aan. In combinatie met hydraulische schijfremmen voor dropbar ook best een prijzig grapje. Maar mooi om toch eens jouw ervaringen ermee te lezen.
De voorvork valt wel een beetje uit de toon bij de rest van je fiets, vind ik.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooie fiets! :-q
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Very nice! Echt een mooi ding. Carbon vorkje rijdt ook lekker?
Maareh...naar huis lopen na een lekke band....kom nou.

Welkom bij de Shand family iig :-)
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Dorpsgek
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 juni 2017, 10:39

Dank allen.
kermit schreef:Da's zeker een mooie fiets! Strak afgemonteerd ook.
Kun je eens een close-upje van die lassen laten zien? Zoals het nu op de foto's (slecht) te zien is lijkt het haast fillet brazing, zo weinig lasrups zie ik zitten.
Hoofdverbindingen zijn TIG-gelast, dropout en achterbrug zijn fillet brazed. Foto volgt.
Dat zwaar schakelen zal waarschijnlijk aan die Gebla-box liggen? Met een standaard Rohloff twister gaat het niet zwaar in elk geval, en Sram raceshifters met bijpassende derailleur(s) schakelen zelfs heel soepeltjes (lichter dan mijn 10-speed Campa Chorus, wat toch geen flutgroepje is).
Klopt, dat ligt ook aan de Gebla-box. En zogezegd, heel problematisch is het niet (meer). Tenminste, niet in Nederland. Fiets je veel in het buitenland, en dan met name in landen/op trajecten met veel hoogteverschillen, kan het lastiger zijn. Mocht je deze combinatie (gebla/rohloff/raceshifters) overwegen, goed om je daar bewust van te zijn.

@Charlie Skeen: riemaandrijving bevalt prima. Muisstil, vooralsnog geen last gehad van vervelende bijgeluiden. Over de duurzaamheid kan ik weinig zeggen. Natuurlijk nog (te) weinig kilometers mee gefietst. Ik zal tzt mijn ervaringen delen.

@Dale: vork is knalhard. Over het algemeen fijn, op sommige trajecten is het wel wat meer opletten. Maar geen probleem. Banden waren tubeless gemonteerd, eerdere lekken werden (soort-van) gedicht, dus kon dan in ieder geval verder fietsen. Daarom niets bij me.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ik vind 'm echt te gek! Frame is prachtig, maar de rest ook. :-q
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Mooi Frame en mooie kleur, jammer van de voorvork die er qua kleur en vorm totaal niet bij past.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Mooi ding. De uitvoering met recht stuur heeft mijn interesse maar ik kan hem nog niet rechtvaardigen...

Wat moest je er zelf aan doen om hem rijklaar te maken?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Leuk!

Shand is altijd goed! Al is het alleen maar o dat je ze zelden hier ziet.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie