Eagle slijtage...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

japie carbon schreef:Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!
In welk land dan niet?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

waarschijnlijk bedoeld japie dat je in NL geen 500% range nodig hebt, maar dat je met een stuk minder ook prima af kan, zoals bijvoorbeeld deze: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=135389" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

OK, maar in mijn wedstrijdperiode (cross country) reed ik met 11/25 en een 28 of 32 achter al zonde.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Welke range je nodig hebt hangt ook vooral van je gewicht af. Iemand van 100kg heeft veel meer bereik nodig dan iemand van 65kg.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Cube-Elite schreef:Welke range je nodig hebt hangt ook vooral van je gewicht af. Iemand van 100kg heeft veel meer bereik nodig dan iemand van 65kg.
Ehm, waarom precies? Is het niet meer conditie afhankelijk?
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Met 34T voor kom ik tot een 35km/uur max op de weg ...Aangezien dat soms het gemiddelde is van een rondje vlak snap je dat dat flink tekort is .... Begin eerst maar eens met 38T
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

mtbpie schreef:
Cube-Elite schreef:Welke range je nodig hebt hangt ook vooral van je gewicht af. Iemand van 100kg heeft veel meer bereik nodig dan iemand van 65kg.
Ehm, waarom precies? Is het niet meer conditie afhankelijk?
Deze beredenering snap ik niet helemaal,geef eens wat onderbouwing ? Ik ben zelf ook bijna 90kg btw
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Rubberburner schreef:Met 34T voor kom ik tot een 35km/uur max op de weg ...Aangezien dat soms het gemiddelde is van een rondje vlak snap je dat dat flink tekort is .... Begin eerst maar eens met 38T
Ik rij zelf weinig op de weg maar op vlakke stukken in het bos is 38 kmh prima te halen met een 34. Geen frequentie die je uren volhoudt dat dan weer wel...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Rubberburner schreef:Met 34T voor kom ik tot een 35km/uur max op de weg ...Aangezien dat soms het gemiddelde is van een rondje vlak snap je dat dat flink tekort is .... Begin eerst maar eens met 38T
Met wat voor been tempo rij je dan? Ik haalde met een 32x11 gewoon tegen de 40.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Idd, met de 32 kan ik al 40 rijden zonder problemen met trap frequentie, maar misschien rijdt hij een 26”?
Bird Aeris 9 blurple
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

Cube-Elite schreef:Welke range je nodig hebt hangt ook vooral van je gewicht af. Iemand van 100kg heeft veel meer bereik nodig dan iemand van 65kg.
Conditie en gewicht gaan niet altijd samen ;-) met mijn 2 mtr zit je al gauw op de 90 kg en ik ben idd blij met de volledige range. De 32 mag wel een 34'er voor zijn maar bergop ben ik al erg blij met mijn 42'er en soms ook 50 terwijl op het vlakke de 10 heerlijk tot de 40 beukt. Dus tja, ik ben wel blij met wat extra range
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Nou ik ben zwaar teleurgesteld in GX eagle.
Ben 105kg, en fiets een 14.5 wegende fully.
Ik fiets door zand water en modder, maar maak de fiets wel schoon achteraf.

Ik heb een 32t voorop, want omdat ik in heuvelachtig gebied woon heb ik het wel nodig.

Intussen heeft m‘n fiets 3400 km erop zitten, en is de 2e eagle cassette versleten op het 2e tot 4e blad.

Eerst dacht ik dat het aan de sram ga ketting zou liggen, maar de laatste 2 kmc kettingen hielden het ook maar 500km vol.

Ik overweeg 1 van 2 dingen;

Box Prime 9 , 11-50 tandjes.
Of Shimano M7100 10-51.

Maar ben zo klaar met Sram...

Ter vergelijk; heb sinds kort een racefiets, en die heeft Shimano Tiagra 10 speed, en na 500km nog geen spoor van slijtage.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is natuurlijk geen vergelijk. Een racefiets heeft veel minder wisselende krachten te verduren doordat je veel gelijkmatiger trapt.

Ik rijd zowel Shimano als Sram. Op mijn plusbike ligt nu al 2 jaar een sram GX 11 speed aandrijving. Nog geen haperingen of slijtage te merken. Je zegt dat het vooral 2 tandjes zijn. Blijkbaar rijd je die behoorlijk intensief. Misschien een cassette rijden waar je de kransjes van kunt vervangen? Anders verwacht ik dat je hetzelfde probleem zult ervaren bij andere merken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Vorig jaar circa 8000 km gereden met 1 GX Eagle cassette en 4 GX kettingen in Zuid-Limburg. Er wordt het hele jaar door gereden dus ook gewoon in de bagger. Het scheelt denk ik wel dat je hier in de regio minder frequent dezelfde verzetten gebruikt in vergelijking met wat vlakkere gebieden. De slijtage is misschien iets gelijkmatiger.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bjornc schreef: zo 12 april 2020, 17:15 Nou ik ben zwaar teleurgesteld in GX eagle.
Ben 105kg, en fiets een 14.5 wegende fully.
Ik fiets door zand water en modder, maar maak de fiets wel schoon achteraf.

Ik heb een 32t voorop, want omdat ik in heuvelachtig gebied woon heb ik het wel nodig.

Intussen heeft m‘n fiets 3400 km erop zitten, en is de 2e eagle cassette versleten op het 2e tot 4e blad.

Eerst dacht ik dat het aan de sram ga ketting zou liggen, maar de laatste 2 kmc kettingen hielden het ook maar 500km vol.
Met 2e tot 4e bedoel je de kleinere tandwielen op de cassette? Dan zou je voor naar een 36 kunnen gaan, dan ga je de hele cassette waarschijnlijk wat meer gebruiken.

En 500 km is bizar weinig. Is dat gemeten met iets?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie