van 2x11 naar 1x11?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

joen schreef:de boel eraf gesloopt :-D vooral fijn dat die klomp van een shifter weg is. komende tijd rij ik met de 36 voor en 11-40.
Toch wel met een nieuw Narrow-Wide blad?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

nee niks veranderd, alleen overbodige delen verwijderd. denk je dat de ketting zonder narrow-wide er snel af gaat?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

joen schreef:denk je dat de ketting zonder narrow-wide er snel af gaat?
ja
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zonder NW, maar met volle vertanding (singlespeed) gaat het ook goed, mits je een clutch op de achterderailleur hebt.
Rij zelf al een paar jaar 1x10 met een Zee voorblad.
Een voorblad voor 2 of 3x gaat fout.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik rij op dit moment even met een normaal 2x voorblad, en dat gaat ook gewoon goed.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De ervaringen zullen hier waarschijnlijk nogal (sterk) uit elkaar lopen,
van gaat prima tot russisch roulette...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

veel factoren van invloed, derri met of zonder clutch, achtervering die de ketting lengte beinvloed, waar je voornamelijk fietst, hoe hard je meestal fietst, hoeveel druk je op je trappers houdt tijdens hobbelige stukken, ...
dus je gaat het vanzelf merken, als het goed gaat, dan is er niks aan de hand, als je ketting er regelmatig afvliegt, is er ook niks aan de hand, dan haal je gewoon een nieuw blad voor een paar tientjes
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ik kijk het inderdaad even aan, vanmorgen stukje gefietst zonder problemen.

wel zat ik al wat te kijken naar nw en viel me op hoeveel keus van merken er is en vooral ovaal? :~ :~ weet iemand een gouden tip/mooie aanbieding?
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Om te proberen heb je idd geen NW nodig, gewoon testen.

Ketting zal echt niet om de 100m van je tandwiel vallen, wordt pas probleem als je over hobbel-pad gaat rijden en tegelijk gaat schakelen. Om te proberen of je met een 36 uitkomt aan de voorkant heb je niet direct een NW nodig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eventueel zet je de voorderailleur terug als opvanglokatie ;-)
Even met de limit-schroef op de juiste stand vastzetten.

Zodra je zeker weet hoeveel tandjes je wilt koop je een nw-blad en haalt 'm er weer af.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo simpel, waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

vandaag een nw ovaal 34t blad geplaatst. ovaal was wel een behoorlijke verandering! op de weg vond ik het niks omdat ik het gevoel had dat ik op een kameel reed maar zodra ik in de modder kwam was ik verkocht! lekker door de modder knallen zonder slippend achterwiel :-D

helaas kon ik geen topic/post vinden over ovale tandbladen, maar zijn er veel mensen die er mee rijden? en werkt dit ook echt of zit het tussen mijn oren? :lol:
MTBPatrick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 oktober 2016, 08:37
Mijn mountainbike: TREK Procaliber 9.7 2017

het zal best werken omdat de ''hefboom'' veranderd, maar ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

joen schreef:helaas kon ik geen topic/post vinden over ovale tandbladen, maar zijn er veel mensen die er mee rijden? en werkt dit ook echt of zit het tussen mijn oren? :lol:
Rij nu zelf bijna een jaar op Absolute Black ovaal 36T. Het bevalt mij super goed. In het begin was het 5 minuten wennen, maar daarna gaf het een goed gevoel.

De meeste km's maak ik op de MTB, maar de keren dat ik de racefiets even pak is het meer wennen aan het ronde blad dan andersom. Krijg op de racefiets het gevoel dat het allemaal wat zwaarder gaat door de ronde bladen. Maar is dat echt zo of zit het tussen de oren? Ik geloof erin, dus dan helpt het voor mij in ieder geval wel!

Dit soort dingen zijn natuurlijk wel erg persoonlijk, maar ik ga niet meer terug naar rond... 8)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MTBPatrick schreef:het zal best werken omdat de ''hefboom'' veranderd, maar ik heb wel eens gezien/gelezen dat zo'n oval blad continue in je derailleur clutch zit te trekken wat die levensduur niet bevorderd...
Dat gebeurd bij een Fully toch ook en is toch ook geen probleem?
Plaats reactie