Fully 29 voor lange mannen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

https://www.youtube.com/watch?v=s7qjODdT2v0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier gaat het natuurlijk over een hardtail vs fully, maar de uitleg waar welke sneller was geeft wel duidelijkheid.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:
Lars TB schreef:
Dan blijft de vraag: wat doet een lockout tegen het deinen en kost deinen dan wel energie. Ik heb de vraag verplaatst: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=135734" onclick="window.open(this.href);return false;

:kiss:
Los van het energie verhaaltje is deinen gewoon verschrikkelijk irritant als je staand op de pedalen omhoog klimt.

En dat energie verhaal is mooi maar zal bij elk verschillend veerconcept anders werken zelfs als in hetzelfde concept de voor bladgrote, de afstand van de bovenkant waar de ketting loopt en lager bevestigings punten verschillend kunnen zijn. Die 1X aandrijvingen maken het voor ontwerpers wel een stuk makkelijker om energie verbruik te beperken.
Dan nog is de energie die vanuit de pedalen door het systeem verloren gaat heel beperkt. Lees je in op anti-squat. Het uiteindelijke deinen wordt door het lichaam van de rijder veroorzaakt. En zal in vrijwel alle gevallen ongeveer evenveel effect hebben op de demper, waar uiteindelijk de energie echt verloren gaat. Hooguit bij downhill(-achtige) systemen gaat er meer energie in zitten omdat en anti-squat minder efficiënt is (of er helemaal niet is) en de demper zeker initieel veel meer travel gebruikt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Het probleem met een parcours zoals dat is dat je tijd gerelateerd 80% aan het klimmen bent.

Vandaar dat de HT wint. Dit wordt bij niet veel rijders meegenomen in hun afweging welke bike ze moeten kiezen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
Real Epic '89 schreef:
Los van het energie verhaaltje is deinen gewoon verschrikkelijk irritant als je staand op de pedalen omhoog klimt.

En dat energie verhaal is mooi maar zal bij elk verschillend veerconcept anders werken zelfs als in hetzelfde concept de voor bladgrote, de afstand van de bovenkant waar de ketting loopt en lager bevestigings punten verschillend kunnen zijn. Die 1X aandrijvingen maken het voor ontwerpers wel een stuk makkelijker om energie verbruik te beperken.
Dan nog is de energie die vanuit de pedalen door het systeem verloren gaat heel beperkt. Lees je in op anti-squat. Het uiteindelijke deinen wordt door het lichaam van de rijder veroorzaakt. En zal in vrijwel alle gevallen ongeveer evenveel effect hebben op de demper, waar uiteindelijk de energie echt verloren gaat. Hooguit bij downhill(-achtige) systemen gaat er meer energie in zitten omdat en anti-squat minder efficiënt is (of er helemaal niet is) en de demper zeker initieel veel meer travel gebruikt.
Volgens mij staat dat er ook. Zolang je alles in een lijn hebt heb je bijna geen verlies...

Het is alleen heel moeilijk om het uit te rekenen en weinig zinnig omdat het bij elk concept weer afwijkt
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Grappig dat deze erachteraan kwam. Staand vs zitten. Licht vs zwaar....

https://www.youtube.com/watch?v=Wdb7KEc7xJI" onclick="window.open(this.href);return false;

Conclusion at 6.30 :wink:
Plaats reactie