sram x0 remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

68kg, agressief XC, met voorliefde voor hard en lang dalen, steil dalen, met een 100mm fully: SRAM Guide RSC, 180-160mm, heer-lijk! Perfect te doseren, veel power en 0 onderhoud, alleen blokjes verwisselen af en toe.
Maat van me heeft de Levels, 85kg, ook goed, maar... als je een agressievere rijder bent, of wat aan de zwaardere kant, dan hebben de Guide's wat meer power.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

En met het wisselen van de blokjes nooit gezeik dat de zuigers niet meer ver genoeg terug kunnen?

(Ik neig een beetje naar de Guides. Volgens mij nauwelijks zwaarder dan de Levels en met dacht ik meer instelmogelijkheden bij de remhandels. Wat zou de reden kunnen zijn om toch voor de Levels te gaan? Is het alleen het gewicht?)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Ik zou ook eens proefrijden op de magura MT5. Heb ik kort op proefgereden en ook met de Guides en Levels, waarbij de Magura's veel krachtiger, soepeler en prettiger aanvoelen i.m.h.o. Wel zaten er 1 finger hendeltjes op volgens mij. De Guides en Levels voelden veel minder stabiel, qua hendels wat groter/minder fijn. Ook vond ik de remcalipers wat minder eruitzien. Beetje kleinig. Maar goed, erg persoonlijk.

Altijd groot voorstander van avids/sram geweest, maar ga nu dus overstappen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

38x10 schreef:En met het wisselen van de blokjes nooit gezeik dat de zuigers niet meer ver genoeg terug kunnen?

(Ik neig een beetje naar de Guides. Volgens mij nauwelijks zwaarder dan de Levels en met dacht ik meer instelmogelijkheden bij de remhandels. Wat zou de reden kunnen zijn om toch voor de Levels te gaan? Is het alleen het gewicht?)
Nee, vd zuigers nooit last gehad.
Als ik weer remmen nodig heb zou ik weer Guides kiezen, maar dan de RS zou ook volstaan (omdat ik met de 'C' van de RSC niets doe).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Wat is eigenlijk het verschil tussen R Rs Rsc?
Op de sram website wordt ik niet veel wijzer...
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Heb guide rsc op beide fietsen. Daarvoor sram xo, nooit geen problemen mee gehad. Wel na ieder modder tochtje blokken er uit, alles laten drogen, schoonmaken en blokken er weer in. Nu met de guides ook geen problemen. Ik vind ze wel gedoseerder te gebruiken dan de Xo. Met name ook de voorrem is goed doseerbaar. Voor 180mm achter 160mm. Een set op fully, andere set op hardtail zonder vering.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Inmiddels ben ik echt he-le-maal klaar met de x0 remmen. Diverse pogingen gedaan om te bleeden, maar ik stop alleen maar meer lucht in de leidingen. Het probleem is dat de injectiespuiten lucht aanzuigen via de zuiger als ik het systeem vacuüm wil trekken. Ben ik nou zo'n prutser, of is die bleedkit zo waardeloos? Ik heb deze ooit aangeschaft:
Afbeelding
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

En doe es een elastiekje goed om de remhendels, laat ze dan eens een nachtje staan..
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Ik heb de Level Ultimate en de ‘oude XO’ op m’n andere fiets..en ik merk geen verschil..remmen beiden perfect.
Ontluchten doe ik altijd via de remklauw kant zodat lucht naar boven eruit kan (ook spuit erop), en gaat altijd wel goed na een paar keer ‘heen en weer’ persen vd spuiten.
Voor de Level moet ik nog een speciaal ontlucht tooltje halen, maar ik heb het zonder ook al gered (leidingen gekort)
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

mtbpie schreef:En doe es een elastiekje goed om de remhendels, laat ze dan eens een nachtje staan..
Daarmee zorg je vooral dat de grote luchtbellen er oplossen in de vloeistof. Niet echt een duurzame oplossing dus. Ik heb het in ieder geval opgegeven en stond vanmorgen om half negen bij de fietsenmaker. Rem functioneert inmiddels weer, maar echt tevreden ben ik niet.
Ik ben er inmiddels wel achter dat er ook pro bleedkits bestaan, met steviger spuiten met metalen koppelstukjes i.p.v. plastic. Alleen zie ik ze alleen maar te koop met bleedblocks in tig maten. Die heb ik dus al. Heeft iemand een idee waar die spuiten los te krijgen zijn?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Bij mij heeft het vaak gewerkt. Ook long term.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ok, ga in ieder geval eens kijken of ik hiermee de rem wat "steviger" kan laten aanvoelen. Thanks! Kwam de tip een aantal keer tegen op internet, maar er werd steeds bijgezegd dat dit slechts tijdelijk werkt, vandaar..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mtbpie schreef:Bij mij heeft het vaak gewerkt. Ook long term.
Het heeft vaak gewerkt.
Bij dezelfde rem ? Dat is dan wel een beetje in tegenspraak...

Verder, vacuum zuigen van remolie die al in het systeem zit, is natuurlijk vragen om problemen.
De afdichtingen in het remsysteem zijn gemaakt voor overdruk.
Vacuum zuigen veroorzaakt onderdruk.
Dat is dus niet het sterkste punt van de afdichtingen, zeker als de zaak niet zo heel nieuw meer is komt er juist overal lucht binnen.
Als het al nodig is om lucht uit je remvloeistof te halen, dan zou ik dat doen in de spuit, niet in de rem.
Maar blijkbaar blijft Sram vasthouden aan deze praktijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Een setje shimano remmen doet wonderen :wink: :tong
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

ThaSingleTrackMastah schreef:
mtbpie schreef:Bij mij heeft het vaak gewerkt. Ook long term.
Het heeft vaak gewerkt.
Bij dezelfde rem ? Dat is dan wel een beetje in tegenspraak...

.
Bij meerdere remsetjes. En na het bleeden vanwege regulier onderhoud / verversing van olie. Dus niet omdat de rem na 4 weken weer sponzig werd.
De haat aan avid/sram remmen is groot hier merk ik! Ik zal wel geluk hebben gehad.
Plaats reactie