beste binnenbanden voor 29er xc??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Hoe zwaar wegen die biba's?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voor mij tubeless of Schwalbe xtra light als ik veel banden wil wisselen. Bevallen al jaren uitstekend op 29er en nu ook op gravelbike (kleinere maat)
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Wat is teveel aan gewicht in relatie tot lekrijden? Stel dat je op een fietsdag een keer lek rijdt. Sta je daar met je microgewicht biba te klooien. Ben je zeker een kwartier kwijt terwijl de Jones gewoon lekker doorkachelt. Gewicht.... tja.... hoeveel weeg je zelf?
Een MTB schijt niet op een bospad
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Tismilucas schreef:Wat is teveel aan gewicht in relatie tot lekrijden? Stel dat je op een fietsdag een keer lek rijdt. Sta je daar met je microgewicht biba te klooien. Ben je zeker een kwartier kwijt terwijl de Jones gewoon lekker doorkachelt. Gewicht.... tja.... hoeveel weeg je zelf?
Een kwartier oponthoud door een lekke band... daar gaat je strava-tijd....

Aan de andere kant, dat kost je maar tijd op 1 strava sector, een zware binnenband heb je de hele dag bij je. Dat werkt door in al je sectoren.
Dus de vraag moet zijn, wat is belangrijker je totaaltijd, of je sectortijden?

Maar bovenal het het kostbare terras-tijd die verloren gaat, elke seconde bezig met het vervangen van een band tijdens de rit, is tijd die je niet op het terras aan een biertje kunt zitten...
Tevens geldt dan ook elke euro die het weight-weenie bandje kost, kun je niet meer uitgeven aan bier.
Dus, resume, maak je banden tubeless en neem een eenvoudig bandje mee als reserve, meer tijd voor terras en meer geld voor bier :-q

Niet te veel nadenken over optimaal gewicht en rondetijden, je bent bart brentjens*niet.

* Dat schijnt een bekende wedstrijdfietser te zijn geweest ooit, staat hier in het forum ergens een topic forum over.
PaganiProductions

bonzaiking schreef:Hoe zwaar wegen die biba's?
Ik merk er niks dit jaar nog geen lekke band gehad.
Ik ben zelf 80+kilo met alles erop nog veel meer.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tismilucas schreef:Wat is teveel aan gewicht in relatie tot lekrijden? Stel dat je op een fietsdag een keer lek rijdt. Sta je daar met je microgewicht biba te klooien. Ben je zeker een kwartier kwijt terwijl de Jones gewoon lekker doorkachelt. Gewicht.... tja.... hoeveel weeg je zelf?
Er zijn natuurlijk meer kanten aan het verhaal.. gewicht vs lekrijden is niet altijd de enige afweging die je moet maken, wellicht als je een biba kiest, (dik, dun, materiaal, met of zonder sealant erin, ....).
Je kan ook nog nadenken over grip/druk, snakebites, (dan ga je al snel naar tubeless), maar dan kom je weer in gebruiksgemak met monteren, banden wisselen, reparaties onderweg (hoewel niet vaak nodig), ....

En het gewicht in je banden telt wel "dubbel", dit is het uiteinde van de roterende massa, waardoor de verschillen versterkt worden, hier is het dus ook meer dan alleen een paar gram meezeulen (dat gewicht zit toch wel in mijn rugzak met reserve biba). Maar het fietst/rolt/stuurt gewoon lekkerder.

Ik zou zeggen, als je gewoon per seizoen (of langer) met 1 set banden fietst, je velgen en buba's zijn tubeless ready, dan zou ik het op zijn minst proberen!
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Als je over XC praat (cross country) dan ben je haast verplicht om tubeless te rijden.
Idd Joe’s latex vloeistof.. topspul, blijft het hele jaar vloeibaar. (en nog wel langer denk ik)
Ff afkloppen..maar al 5 jaar niet lek gereden waardoor ik kwam te staan, tijdens de bandenwissels zie ik wel eens gaatjes die door de Joe’s gedicht zijn...nooit gemerkt onderweg..met binnenband had ik 100% al meerdere keren gestaan onderweg.
Qua buitenbanden heb ik de beste ervaring met Schwalbe TL Easy, die zijn gelijk dicht en de zijwanden zijn steviger als de non TL Easy uitvoeringen, andere banden merken zullen ook wel vergelijkbaar kunnen zijn, maar Schwalbe is overal makkelijk verkrijgbaar, en ze hebben voor mijn rijstijl een voorspelbaar rijgedrag (1.5bar met m’n 80kg)
M’n fietsmaten rijden met dezelfde combi, ook zij eigenlijk geen lekke banden gehad de jaren dat we tubeless rijden.(incl buitenlandse marathons en de winterse toertochten)
Op lucht brengen doe ik wel met een compressor met wat luchtvoorraad erachter, ik kan me voorstellen dat zonder zo’n ding wel lastiger kan zijn.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

carlosvdk68 schreef:Als je over XC praat (cross country) dan ben je haast verplicht om tubeless te rijden.
Volgens mij heb ik een memo gemist, heeft nog iemand de notulen van de vergadering waarin dat vastgelegd is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gerrie Visser schreef:
carlosvdk68 schreef:Als je over XC praat (cross country) dan ben je haast verplicht om tubeless te rijden.
Volgens mij heb ik een memo gemist, heeft nog iemand de notulen van de vergadering waarin dat vastgelegd is?
Nee, had je maar op moeten letten ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

ThaSingleTrackMastah schreef: Nee, had je maar op moeten letten ;)
Ja zeg, ben ik dan nu in overtreding als ik met binnenbanden rij?

Of geldt dit alleen als je op een xc fiets rijdt... en dan wat is xc... als ik een gravel rit doe, dan valt dit toch niet onder xc... of wel?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik rij ook gewoon met binnenbanden. Mij teveel gedoe om de banden tubeless te maken. :-)
Tot nu toe heb ik 2x in 9000km een lekke band gehad. 1x toen ik de fiets uit de garage haalde en 1x toen er een steentje dwars door de buitenband ging.
Dat lekke banden rijden valt dus (tot nu toe...) wel mee. :-)
En ik heb ook niet echt het idee dat de snelheid eronder lijdt.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

80km per week al 3 jaar lang 2x lek gereden maar dat was met de blauwe schwalbe evo biba's die zijn gewoon niet goed. dus ook hier geen problemen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gerrie Visser schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef: Nee, had je maar op moeten letten ;)
Ja zeg, ben ik dan nu in overtreding als ik met binnenbanden rij?

Of geldt dit alleen als je op een xc fiets rijdt... en dan wat is xc... als ik een gravel rit doe, dan valt dit toch niet onder xc... of wel?
Ik denk dat Carlos XC gelijk stelt aan wedstrijden.

En zo niet, dan bedoelt hij dat heel Nederland aan de vloeibare latex moet... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

naja, volgens mij zijn er meer voordelen dan nadelen, en is het voornaamste nadeel dat het lastiger buba's wisselen is. Als je gewoon je buba's rijdt tot ze op zijn blijven er weinig nadelen van tubeless over. Een beetje fanatieke biker is natuurlijk niet vies van een half uurtje investeren voor een tubeless setup. blijven er alleen maar voordelen over. Dus het punt van Carlos lijkt me duidelijk
Plaats reactie