Ik zal me eerst even voorstellen en uitleggen wat ik zoek, zodat jullie een idee hebben van mijn plannen. Ik ben 34 jaar oud, rond de 85 kilo (schat ik), 1,85m groot, en een beginner wat betreft mountainbiken. Ik fiets op dit moment dagelijks redelijke afstanden, en probeer regelmatig de bossen in te duiken, maar op mijn stalen Duitse vakantiefiets met vrij dikke banden, Rohloff naaf achter, naafdynamo voor, bagagedragers, etc. is dat natuurlijk een hele andere ervaring, al was het maar vanwege het gewicht en het ontbreken van vering. Ik heb wel al regelmatig op vakanties en in weekenden een mountainbike gehuurd, en dat is altijd een geweldige ervaring.
Nu heb ik een stuwmeer aan vakantiedagen staan op mijn werk, en wil ik deze graag besteden aan een eigen mountainbike. Ik neigde aanvankelijk naar een hardtail, maar ben inmiddels eigenlijk wel overtuigd dat het een full suspension moet gaan worden. Ik woon in Maastricht, en ben van plan om vooral veel in Zuid Limburg te fietsen met regelmatig uitstapjes richting de Ardennen. Ik zal minder snel uitstapjes maken naar het vlakkere noorden, vermoed ik. Wat betreft het soort terrein en type tochten dat ik denk te gaan fietsen zit ik te denken aan XC/AM. Aanvankelijk zal ik mijn conditie en techniek moeten opbouwen met wat rustiger XC tochten, maar daarna wil ik ook wel het wat meer technische werk opzoeken inclusief kleinere sprongen. Echt grote sprongen en Downhill zal het voor mij echter niet gaan worden denk ik.
Ik heb me volgens mij al goed ingelezen in de verschillende materialen, merken, etc. Gezien het grote aantal vakantiedagen wil ik het liefste gelijk goed genoeg investeren om van prima materiaal voorzien te zijn. Totale overkill is natuurlijk ook weer niet nodig voor een beginner als ik. Ik geef hieronder eerst even wat ik in grote lijnen zoek en mijn budget, gevolgd door de fietsen die ik op dit moment op mijn lijstje heb staan.
Wat ik (ongeveer) zoek:
- Budget: max. tot ongeveer € 2100,-.
- Full suspension, liefst met goede lockout achter voor de klimmen.
- Aandrijving liefst XT, maar enkele componenten SLX is waarschijnlijk ook voldoende.
- Liefst XT (of vergelijkbare) remmen.
- Ik neig naar 29", maar sta open voor argumenten voor 27.5".
- Dropper post.
- Een stijf frame (carbon?).
Dit zijn de fietsen die ik op dit moment overweeg, met de prijs die ik ervoor zou moeten betalen:
In rood staan de dingen die me iets minder aantrekkelijk lijken, in groen de dingen die me bijzonder aanspreken.
Cube Stereo 120 HPC SL // € 2100,- // 29"
- Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... grey-2018/
- Gewicht: 12,7 kg
- Kleur frame: zwart
- Frame: HPC Carbon Monocoque Advanced Twin Mold Technology, Aluminum 6061 T6 Rear Triangle, ATG, ETC 4-Link, AXH
- Fork: Fox 32 Rhythm, 2-Position Sweep-Adjust GRIP Damper, Tapered, 15x110mm, 120mm
- Shock: Fox Float DPS EVOL, 184x44mm, Open/Medium/Firm Mode
- Headset: FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2"
- Stem: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
- Handlebars: CUBE Rise Trail Bar Pro, 740mm
- Rear derailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
- Front derailleur: Shimano SLX FD-M7020-D, Direct Mount, Side Swing
- Shifters: Shimano SLX SL-M7000-I, Direct Attach
- Brake system: Shimano XT BR-M8000, Hydr. Disc Brake (180/180)
- Crankset: Shimano XT FC-M8000, 29": 34x24T, 175mm
- Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
- Wheelset: Fulcrum Red 55, 28/28 Spokes, 15x110mm / 12x142mm
- Tyres: Schwalbe Nobby Nic, Addix Performance, Kevlar, 2.25
- Seat post: CUBE Dropper Post, Handlebar Lever, Internal Cable Routing, 31.6mm, 458x150mm
- Shock hardware: Top: 30x8mm, Bottom: 22x8mm
- Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... reen-2018/
- Gewicht: 12,9 kg
- Kleur frame: blauw/groen
- Frame: HPA (aluminium) Ultralight, Advanced Hydroform, Triple Butted, ATG, ETC 4-Link, AXH
- Fork: Fox 32 Rhythm, 2-Position Sweep-Adjust GRIP Damper, Tapered, 15x110mm, 120mm
- Shock: Fox Float DPS EVOL, 184x44mm, Open/Medium/Firm Mode
- Headset: FSA 1.5E ZS, Tapered, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (OD 56mm)
- Stem: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
- Handlebars: CUBE Rise Trail Bar Pro, 740mm
- Rear derailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
- Front derailleur: Shimano SLX FD-M7020-D, Direct Mount, Side Swing
- Shifters: Shimano SLX SL-M7000-I, Direct Attach
- Brake system: Shimano XT BR-M8000, Hydr. Disc Brake (180/180)
- Crankset: Shimano XT FC-M8000, 34x24T, 175mm
- Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
- Wheelset: Fulcrum Red 55, 28/28 Spokes, 15x110mm / 12x142mm
- Tyres: Schwalbe Nobby Nic, Addix Performance, Kevlar, 2.25
- Seat post: CUBE Performance Post, 31.6mm
- Shock hardware: Top: 30x8mm, Bottom: 22x8mm
Cube STEREO 140 HPC Race 27.5 // € 1875,- // 27.5"
- Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... grey-2018/
- Gewicht: 13,6 kg
- Kleur frame: blauw/grijs
- Frame: HPC Carbon Monocoque Advanced Twin Mold Technology, Aluminum 6061 T6 Rear Triangle, ATG, ETC 4-Link, ISCG Mount, Boost148, AXH
- Fork: Fox 34 Rhythm, 2-Position Sweep-Adjust GRIP Damper, Tapered, 15x110mm, 150mm
- Shock: Fox Float DPS EVOL, 185x50mm Trunnion Mount, Open/Medium/Firm Mode
- Headset: FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2"
- Stem: Race Face Aeffect R 35
- Handlebars: Race Face Ride 35, 760mm
- Rear derailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
- Front derailleur: Shimano SLX FD-M7020-D, Direct Mount, Side Swing
- Shifters: Shimano SLX SL-M7000-I, Direct Attach
- Brake system: Shimano Deore BR-M6000, Hydr. Disc Brake (203/180)
- Crankset: Race Face Aeffect 34x24T, 170mm
- Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
- Wheelset: Answer Atac EM, 15x110mm / 12x148mm, Tubeless Ready
- Tyres: Schwalbe Hans Dampf, Addix Performance, Kevlar, 2.35
- Seat post: CUBE Dropper Post, Handlebar Lever, Internal Cable Routing, 31.6mm, 440x150mm
- Shock hardware: Top: 54mm Trunnion Mount, Bottom: 22x8mm
Canyon Neuron AL 7.0 // € 1999,- // 29"
- Link: https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... l-7-0.html
- Gewicht: 13,5 kg
- Kleur frame: zwart
- Frame: Aluminium, X12,
- Fork: Fox 34 Rhythm
- Shock: FOX PERFORMANCE FLOAT DPS LV
- Headset: CANYON | ACROS
- Stem: IRIDIUM
- Handlebars: IRIDIUM FLATBAR, 740mm
- Rear derailleur: Shimano XT ShadowPlus, 11-Speed
- Front derailleur: Shimano SLX
- Shifters: Shimano SLX SL-M7000-IR
- Brake system: SHIMANO BR-M500
- Crankset: Race Face Aeffect 34x24T, 170mm
- Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
- Wheelset: MAVIC XA
- Tyres: SCHWALBE NOBBY NIC ADDIX SPEEDGRIP
- Seat post: KIND SHOCK LEV SI
- Diversen: momentsleutel en demper pomp meegeleverd, geen lokale fietsenwinkel.
Overwegingen en vragen
Ik moet bekennen dat ik zelf vooral steeds bij de Stereo 120 HPC SL en de Stereo 140 HPC Race uitkom. Wat betreft kleurstelling heeft de 120 mijn voorkeur, maar eigenlijk vind ik hoe de fiets er uit ziet niet erg belangrijk. Mijn vraag tussen deze twee fietsen is dus vooral of ik voor mijn geplande gebruik in Zuid Limburg en de Ardennen baat het bij de langere veerweg van de 140 (is dus Fox Rhythm 34 vs 32 vork). De 140 is ongeveer een kilo zwaarder. Met de langere veerweg en het wat hogere gewicht, zou ik hier veel last van krijgen wat betreft efficiëntie in de klim vergeleken bij deze 120? Verder heeft de 140 27.5" wielen en de 120 29". Ik heb in principe voorkeur voor 29" voor mijn gebruik, maar heb daar nu ook weer niet héle sterke redenen voor. De remmen op de 140 zijn wat minder, maar wellicht zou ik met de besparing in prijs (€ 225,-) al in de buurt komen van er XT remmen op te laten zetten door de fietsenwinkel. Waar ik bij geen van bovenstaande fietsen echt goed zicht op heb is de wielen. Heeft er iemand verstand van deze specifieke modellen? Verder heeft mijn fietsenwinkel ook dezelfde 25% korting op alle Trek modellen, maar daar zie ik niet direct iets tussen staan dat zich qua afmontage kan meten aan deze modellen voor dezelfde prijsklasse. Suggesties zijn echter welkom!
Dus, samenvattend mijn belangrijkste vragen:
- 120 vs. 140 vering voordelen (bergaf & ruwer terrein)
- 120 vs. 140 vering nadelen (efficiëntie bergop, extra gewicht)
- 27.5" vs. 29"
- XT remmen vs. iets lagere klasse, en of het de moeite waard is om gelijk te upgraden
- Alternatieven die ik nog niet heb overwogen?