Fully 29 voor lange mannen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

winkelhuis schreef:Zeer extreem gefietst tot ik er even helemaal genoeg van had.
Kun je dan eens vertellen wat “zeer extreem” is? Klinkt als Red Bull Rampage....( :lol: 8). Begin jaren 90 was het heel snel extreem..... - maar geklooi in de marge in vergelijking met wat de “echte” m/v nu doen)

winkelhuis schreef:Even ter informatie ik ben 1.96 lang, weeg 115 kilo en zet behoorlijk wat kracht op de pedalen.
Greipel weegt (gok ik) een KG of 82 - die zet (piek) denk ik een watt’je of 1600 op de teller.... De top mountainbikers halen ook indrukwekkende waardes. En daar blijft het spul ook heel. Zal bij jou dus niet anders zijn. Bij 1.96 en 115KG zou mijn eerste prioriteit zijn om er een KG of 20-25 vanaf te krijgen.

winkelhuis schreef:Ik ben dus heel benieuwd naar jullie meningen en adviezen wat eventueel geschikt is voor lange zware mensen die met tempo willen fietsen.
Welk tempo? Waar? Vanaf 25KM/u gemiddeld bergop tijdens een Alpenrit is idd sprake van een heel mooi tempo. Op de weg is alles boven 40km/u gemiddeld (over een langere rit) heel netjes :lol:
winkelhuis schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar een fully 29, goed afgemonteerd en met een lockout voor beide veringen op het stuur.
In die range is zat mooi spul te krijgen. Tussen de 8K en 13K ga je een echt mooie afmontage krijgen. Bijvoorbeeld Cannondale, Rocky en Scott hebben heel mooie ZC-fully’s
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jammer dat de TS lijkt te zijn afgehaakt. De belangrijkste vraag, waar fiets je veel, waar ga je je fiets nou precies voor gebruiken, is nooit beantwoord. Dus heeft hij de beste adviezen op maat nog niet kunnen lezen hier.

En reken maar dat een lockout voor vork en demper die te bedienen is vanaf het stuur verschil uitmaakt, op een race-marathonfully, @LarsTB.
Los van het geneuzel over bewijs dat er geen energie verloren gaat tijdens vering (natuurlijk kost dat energie, de energie die 'm zit in de vering kan 'm niet gaan zitten in voorwaartse snelheid... Op vlakke/platte ondergrond merk je dat met een staande sprint bv... alleen gaat op een gegeven moment de technische ondergrond weer een rol spelen, en daar heeft een gelocked systeem dan natuurlijk geen zin, en zet je alles weer open, zo handig, zo'n lock out! ), rijdt het in de praktijk gewoon veel fijner, leerde mijn eigen ervaring me. Heerlijk om alles uit te kunnen zetten bij lange niet technische klimmen, of als je staand op de pedalen een stuk wil klimmen, of staand op de pedalen wil sprinten. Een strakke niet verende fiets fietst op dat moment veel fijner. En heerlijk om alles weer open te hebben staan als je een technisch stuk omhoog danwel omlaag rijdt, vanwege meer tractie en controle, het betere bodemcontact dus.
Los van de energiekosten, het rijdt dus gewoon veel fijner, zo'n lockout, op een race/marathonfully :bier: .
Ben van mening dat veel trailbikes met niet teveel veerweg er ook van zouden profiteren overigens. Net zoals race-marathon fully's breedbandiger worden door een dropper, zo worden trailfully's dat door zo'n dubbele lockout. Een dropper weegt een beetje extra, een lockout weegt een beetje minder extra, dus waarom niet?
Mooi voorbeeld van zo'n fiets die en en heeft, daarmee bedoel ik en wat meer veerweg en een complete lock, is bv de Scott Spark, met 120mm veerweg. Dropper erop... Race-Marathon-genen en Trail-genen lopen dan mooi in elkaar over. Zouden meer leveranciers moeten gaan doen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:En reken maar dat een lockout voor vork en demper die te bedienen is vanaf het stuur verschil uitmaakt, op een race-marathonfully, @LarsTB.
Los van het geneuzel over bewijs dat er geen energie verloren gaat tijdens vering (natuurlijk kost dat energie, de energie die 'm zit in de vering kan 'm niet gaan zitten in voorwaartse snelheid... Op vlakke/platte ondergrond merk je dat met een staande sprint bv... alleen gaat op een gegeven moment de technische ondergrond weer een rol spelen, en daar heeft een gelocked systeem dan natuurlijk geen zin, en zet je alles weer open, zo handig, zo'n lock out! ), rijdt het in de praktijk gewoon veel fijner, leerde mijn eigen ervaring me. Heerlijk om alles uit te kunnen zetten bij lange niet technische klimmen, of als je staand op de pedalen een stuk wil klimmen, of staand op de pedalen wil sprinten. Een strakke niet verende fiets fietst op dat moment veel fijner. En heerlijk om alles weer open te hebben staan als je een technisch stuk omhoog danwel omlaag rijdt, vanwege meer tractie en controle, het betere bodemcontact dus.
Begin jij nou ook nog eens?! :kiss:

Natuurlijk rijdt het fijner! Als jij dat vindt tenminste. Ook bij jou zit het tussen je oren. Maar die factor kan zeer belangrijk zijn! En ik ontken ook niet dat je een verschil voelt in hoe de fiets aanvoelt. Maar het kost je in de praktijk zo weinig energie dat je niet kunt spreken van dat deinen energie kost!

Maar om hoeveel energie gaat het nu? Ik heb gehoord of gelezen heb dat een demper per slag 0,2W aan energie omzet*. Ik weet niet of dat op de gehele slag is, of op het stukje dat de demper inveert bij het 'deinen'. Op de pakweg 200W die je als fietser aan het leveren bent is dat dus 0,1% aan energieverlies. Dan is het redelijk logisch dat er nog nooit iemand in een praktijktest aan heeft kunnen tonen dat het deinen (lockout open) energie kost.

Als een theoreticus hier een andere visie op heeft, hoor ik dat graag.


*Kan ik zo snel nergens terug vinden. Ik ga dit nog eens even navragen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Energieverlies is een van de aspecten van het rijden met de vering en afgaande op de bron van Lars is die minimaal. Is een ander aspect niet dat door de vering de pedaaltred beinvloed wordt? Op het moment dat de vering wat gaat deinen draai je geen perfecte cirkels meer en dat veroorzaakt (misschien) dat de je geen 200 Watt trapt maar wat minder. Ik fiets overigens altijd met de vering open in de meest open stand (114 achter en 140 voor) over de heuvelrug en heb geen enkele behoefte aan een lockout.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, ook dat speelt een rol, afhankelijk van de gekozen techniek.
Maar een evt verlies aan enkele watts door 'vering veerelementen' danwel door 'trek door de ketting' is nauwelijks een issue tegenwoordig. Wat je wint aan controle en tractie levert je uiteindelijk veel meer tijdswinst op, als je het je daar al om zou gaan, als je rijdt op iets technischere ondergrond, zie de huidige XC parcoursen.
Belangrijker dan een evt tijdswinst is voor mij de fun, het rijgevoel van de fully. Grootste deel van de tijd open. Maar... soms is het rijgevoel van een gelockte fiets of fiets met setvig platvorm gewoon lekkerder, naar mijn smaak. Bij de genoemde sprint, het staand op de pedalen fietsen verhard en bergop, op lange makkelijke schotterklimmen in de Alpen... Heerlijk als je dan niets voelt invoeren en deinen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Lars TB schreef:
Maar om hoeveel energie gaat het nu? Ik heb gehoord of gelezen heb dat een demper per slag 0,2W aan energie omzet*. Ik weet niet of dat op de gehele slag is, of op het stukje dat de demper inveert bij het 'deinen'. Op de pakweg 200W die je als fietser aan het leveren bent is dat dus 0,1% aan energieverlies. Dan is het redelijk logisch dat er nog nooit iemand in een praktijktest aan heeft kunnen tonen dat het deinen (lockout open) energie kost.

Als een theoreticus hier een andere visie op heeft, hoor ik dat graag.


*Kan ik zo snel nergens terug vinden. Ik ga dit nog eens even navragen.
Jammer dat jullie de ts hebben weggejaagd met deze oeverloze discussie :tong
Maarre...ik vraag me af, die 0,2W...is dat je wrijvingsverlies? Want als ik m'n natuurkundelessen tevoorschijn haal (bear with me here):
Energie om je veer in te drukken (oftewel de energie die in één 'deining' gaat zitten: W=F*s > F=kracht, aanname 20kg, 200N, s=afstand, 10mm deining.
W=200N*0,010m = 2 J.
Vermogen is arbeid gedeeld door tijd; P=W/t
Bij 80 RPM (1,33 RPS) heb je 2,66 deiningen per seconde (2x deinen per trapcyclus).
P=2J*2,66 deiningen / t = 5J/s
Oftewel 5W verlies.
Dit staat bol van de aannames, dus feel free om er gaten in te prikken.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

De hele discussie staat bol van aannames. We zitten niet altijd in die ideale laboratorium houding op de fiets.

Meestal is het niet nodig om te blokkeren maar een dynamische XC wedstrijd rijder die 90% van de tijd staand klimt gebruikt graag zijn lockout om zijn vering in de open stand soepeler te kunnen afstellen.

Kortom het is maar net welk type rijder je bent en met welke vering setup je rijdt.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Oftewel 5W verlies.
Dit staat bol van de aannames, dus feel free om er gaten in te prikken.
Even een poging om een gaatje te prikken:
Het feit dat het deinen van de fiets 5W aan energie kost, wil nog niet zeggen dat die 5W volledig ten koste gaat van de energie die je benen in de aandrijving van je fiets stoppen. Je gaat er dan namelijk vanuit dat het deinen uitsluitend veroorzaakt wordt door de kracht die de aandrijving van de fiets uitoefent op het veersysteem.
Bij de moderne fully's zijn de veersystemen en de dempers zodanig verbetert dat deze invloed minimaal is geworden.

Ik denk dat die 5W op een hardtail evengoed verloren gaan, maar je ziet de fiets niet deinen. Hoe komt dat?
Volgens mij heeft dat vooral te maken met de traptechniek: bij de meeste fietsers (ook bij mij) is de traptechniek niet optimaal, waardoor tijdens elke pedaalslag het gewicht van je lichaam varieert; als je met je been je pedaal naar beneden duwt, duw je tegelijkertijd je billen een beetje uit het zadel. Als je voet het onderste punt van de pedaalslag heeft bereikt, 'zakken' je billen weer terug op het zadel. Door de wisselingen van de druk op het zadel wordt de vering geactiveerd en gaat je fiets deinen.
Natuurlijk kost dat energie, die je bij een betere traptechniek in de aandrijving van je fiets zou hebben gestopt. Maar dat energieverlies is niet het gevolg van het deinen, maar de oorzaak ervan. Op een hardtail gaat die energie, bij dezelfde traptechniek, ook verloren. Het verschil is alleen dat de fiets niet deint, maar dat je een beetje zit te wippen op je zadel. Vooral bij een hoge trapfreqentie merk je dat goed (verbeteren van de traptechniek wordt ook meestal getraind met een hoge trapfrequentie).

Als je gaat staan op de trappers wordt het deinen erger. Dat komt niet omdat de vering dan meer energie vraagt, maar omdat de traptechniek minder efficient wordt. Je kunt enerzijds meer kracht op de pedalen zetten, omdat je volledige lichaamsgewicht op de pedaal drukt. Maar als je pedaal beneden is aangekomen, drukt je volledige gewicht nog steeds op die pedaal, waardoor je de vering indrukt en je fiets gaat deinen. Dan pas verplaats je je gewicht naar het andere pedaal, waar hetzelfde gebeurt. Gevolg is dat je meer gaat 'stampen' op de pedalen, waardoor je fully meer gaat deinen. Op een hardtail doe je natuurlijk precies hetzelfde, maar je fiets gaat niet deinen.

Met je verende vork gebeurt eigenlijk precies hetzelfde (ook vooral als je staat op de pedalen), terwijl dat duidelijk niets met de aandrijving van je fiets te maken heeft. Als tijdens het trappen het gewicht waarmee je op je stuur leunt varieert doordat je constant met je bovenlichaam op en neer beweegt, zal je voorvork in- en uit gaan veren. Als je rustig op je fiets zit en je pedalen gelijkmatig ronddraait, zal het gewicht op je stuur vrijwel constant zijn, zodat je vering niets doet. Het is niet zozeer het in- en uitveren van de vork dat energie kost, maar het op- en neer bewegen van je bovenlichaam. Als je met dezelfde techniek op een fiets met een starre voorvork fietst, kost dat ook energie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om daarop aan te sluiten: gezien je dus niet constant energie in de pedalen aan het stoppen bent en dus geen constante aandrijving hebt, ben je jezelf dus schoksgewijs aan het voortbewegen. Valt de kracht 'weg' op het dode punt van je pedaalslag, dan valt de fiets een fractie stil en je lichaam komt iets naar voren. Staat er weer kracht op de pedalen, dan versnel je dus weer een fractie, maar blijft je lichaam ook iets achter. Massatraagheid. Het 'deinen' van het veersysteem wordt grotendeels daardoor veroorzaakt: verplaatsing van gewicht. Dus geen trapenergie die verloren gaat!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Dit is volgens een beetje kort door de bocht Lars, stel de rijder weegt 80kg de fiets weegt 10 kg, je hebt hier dus een behoorlijk verschil. Actie is reactie, m.a.w. als er iets beweegt is het de fiets, niet de rijder, die houd een aanzienlijkere constante snelheid dan de fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luc151 schreef:Dit is volgens een beetje kort door de bocht Lars, stel de rijder weegt 80kg de fiets weegt 10 kg, je hebt hier dus een behoorlijk verschil. Actie is reactie, m.a.w. als er iets beweegt is het de fiets, niet de rijder, die houd een aanzienlijkere constante snelheid dan de fiets.
Daar heb je een punt. Maar op 1 of andere manier is het wel (vooral) die beweging die zorgt dat de boel gaat deinen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

In de praktijk zal het verlies wel ergens tussen die 0,1W en 5W liggen denk ik.
Want ik denk dat jullie gelijk hebben betreffende de oorzaak van het deinen. Al vermoed ik wel dat je bij een ‘oneindig starre’ fiets een deel van deze oorzaak toch omzet in voorwaartse energie.
Zou de TS nog terugkomen? :bier:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Maar dan nog is de ene fiets niet de andere en de ene demper ook niet de andere.... Dus ook daar zou je nog rekening mee moeten houden. Heb je een licht aansprekende fully/demper, dan zou de invloed van het trappen hoger zijn...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:Maar dan nog is de ene fiets niet de andere en de ene demper ook niet de andere.... Dus ook daar zou je nog rekening mee moeten houden. Heb je een licht aansprekende fully/demper, dan zou de invloed van het trappen hoger zijn...
Bedoel je dan het veersysteem of de gewichtsverplaatsing?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Strikvraag! Strikvraag!!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie