Advies gevraagd: Cube / Canyon (/ Trek) full suspension

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Moesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 november 2017, 00:06

Dag allen! Ik ben op zoek naar kundig advies voor de aanschaf van mijn eerste eigen mountainbike, en dit leek mij de uitgelezen plek daarvoor.

Ik zal me eerst even voorstellen en uitleggen wat ik zoek, zodat jullie een idee hebben van mijn plannen. Ik ben 34 jaar oud, rond de 85 kilo (schat ik), 1,85m groot, en een beginner wat betreft mountainbiken. Ik fiets op dit moment dagelijks redelijke afstanden, en probeer regelmatig de bossen in te duiken, maar op mijn stalen Duitse vakantiefiets met vrij dikke banden, Rohloff naaf achter, naafdynamo voor, bagagedragers, etc. is dat natuurlijk een hele andere ervaring, al was het maar vanwege het gewicht en het ontbreken van vering. Ik heb wel al regelmatig op vakanties en in weekenden een mountainbike gehuurd, en dat is altijd een geweldige ervaring.

Nu heb ik een stuwmeer aan vakantiedagen staan op mijn werk, en wil ik deze graag besteden aan een eigen mountainbike. Ik neigde aanvankelijk naar een hardtail, maar ben inmiddels eigenlijk wel overtuigd dat het een full suspension moet gaan worden. Ik woon in Maastricht, en ben van plan om vooral veel in Zuid Limburg te fietsen met regelmatig uitstapjes richting de Ardennen. Ik zal minder snel uitstapjes maken naar het vlakkere noorden, vermoed ik. Wat betreft het soort terrein en type tochten dat ik denk te gaan fietsen zit ik te denken aan XC/AM. Aanvankelijk zal ik mijn conditie en techniek moeten opbouwen met wat rustiger XC tochten, maar daarna wil ik ook wel het wat meer technische werk opzoeken inclusief kleinere sprongen. Echt grote sprongen en Downhill zal het voor mij echter niet gaan worden denk ik.

Ik heb me volgens mij al goed ingelezen in de verschillende materialen, merken, etc. Gezien het grote aantal vakantiedagen wil ik het liefste gelijk goed genoeg investeren om van prima materiaal voorzien te zijn. Totale overkill is natuurlijk ook weer niet nodig voor een beginner als ik. Ik geef hieronder eerst even wat ik in grote lijnen zoek en mijn budget, gevolgd door de fietsen die ik op dit moment op mijn lijstje heb staan.

Wat ik (ongeveer) zoek:
  • Budget: max. tot ongeveer € 2100,-.
  • Full suspension, liefst met goede lockout achter voor de klimmen.
  • Aandrijving liefst XT, maar enkele componenten SLX is waarschijnlijk ook voldoende.
  • Liefst XT (of vergelijkbare) remmen.
  • Ik neig naar 29", maar sta open voor argumenten voor 27.5".
Wat leuke extra's zouden kunnen zijn:
  • Dropper post.
  • Een stijf frame (carbon?).
Via mijn lokale fietsenwinkel kan ik op hun hele assortiment mountainbikes 25% korting krijgen. Zij zijn dealer van Cube, Trek, en Koga. In mijn zoektocht kom ik al gauw uit bij Cube en Canyon vanwege de sterke prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb weinig op met fancy namen en merken an sich; als het materiaal maar kwalitatief goed is.

Dit zijn de fietsen die ik op dit moment overweeg, met de prijs die ik ervoor zou moeten betalen:
In rood staan de dingen die me iets minder aantrekkelijk lijken, in groen de dingen die me bijzonder aanspreken.

Cube Stereo 120 HPC SL // € 2100,- // 29"
Afbeelding
  • Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... grey-2018/
  • Gewicht: 12,7 kg
  • Kleur frame: zwart
  • Frame: HPC Carbon Monocoque Advanced Twin Mold Technology, Aluminum 6061 T6 Rear Triangle, ATG, ETC 4-Link, AXH
  • Fork: Fox 32 Rhythm, 2-Position Sweep-Adjust GRIP Damper, Tapered, 15x110mm, 120mm
  • Shock: Fox Float DPS EVOL, 184x44mm, Open/Medium/Firm Mode
  • Headset: FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2"
  • Stem: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
  • Handlebars: CUBE Rise Trail Bar Pro, 740mm
  • Rear derailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
  • Front derailleur: Shimano SLX FD-M7020-D, Direct Mount, Side Swing
  • Shifters: Shimano SLX SL-M7000-I, Direct Attach
  • Brake system: Shimano XT BR-M8000, Hydr. Disc Brake (180/180)
  • Crankset: Shimano XT FC-M8000, 29": 34x24T, 175mm
  • Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
  • Wheelset: Fulcrum Red 55, 28/28 Spokes, 15x110mm / 12x142mm
  • Tyres: Schwalbe Nobby Nic, Addix Performance, Kevlar, 2.25
  • Seat post: CUBE Dropper Post, Handlebar Lever, Internal Cable Routing, 31.6mm, 458x150mm
  • Shock hardware: Top: 30x8mm, Bottom: 22x8mm
Cube STEREO 120 Race // € 1800,- // 29"
Afbeelding
  • Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... reen-2018/
  • Gewicht: 12,9 kg
  • Kleur frame: blauw/groen
  • Frame: HPA (aluminium) Ultralight, Advanced Hydroform, Triple Butted, ATG, ETC 4-Link, AXH
  • Fork: Fox 32 Rhythm, 2-Position Sweep-Adjust GRIP Damper, Tapered, 15x110mm, 120mm
  • Shock: Fox Float DPS EVOL, 184x44mm, Open/Medium/Firm Mode
  • Headset: FSA 1.5E ZS, Tapered, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (OD 56mm)
  • Stem: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
  • Handlebars: CUBE Rise Trail Bar Pro, 740mm
  • Rear derailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
  • Front derailleur: Shimano SLX FD-M7020-D, Direct Mount, Side Swing
  • Shifters: Shimano SLX SL-M7000-I, Direct Attach
  • Brake system: Shimano XT BR-M8000, Hydr. Disc Brake (180/180)
  • Crankset: Shimano XT FC-M8000, 34x24T, 175mm
  • Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
  • Wheelset: Fulcrum Red 55, 28/28 Spokes, 15x110mm / 12x142mm
  • Tyres: Schwalbe Nobby Nic, Addix Performance, Kevlar, 2.25
  • Seat post: CUBE Performance Post, 31.6mm
  • Shock hardware: Top: 30x8mm, Bottom: 22x8mm
Enigszins vergelijkbaar aan de bovenstaande twee zou ook de Cube Stereo 120 Pro nog een kanshebber kunnen zijn vanwege zijn lage prijs (€ 1500,-). Link

Cube STEREO 140 HPC Race 27.5 // € 1875,- // 27.5"
Afbeelding
  • Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... grey-2018/
  • Gewicht: 13,6 kg
  • Kleur frame: blauw/grijs
  • Frame: HPC Carbon Monocoque Advanced Twin Mold Technology, Aluminum 6061 T6 Rear Triangle, ATG, ETC 4-Link, ISCG Mount, Boost148, AXH
  • Fork: Fox 34 Rhythm, 2-Position Sweep-Adjust GRIP Damper, Tapered, 15x110mm, 150mm
  • Shock: Fox Float DPS EVOL, 185x50mm Trunnion Mount, Open/Medium/Firm Mode
  • Headset: FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2"
  • Stem: Race Face Aeffect R 35
  • Handlebars: Race Face Ride 35, 760mm
  • Rear derailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
  • Front derailleur: Shimano SLX FD-M7020-D, Direct Mount, Side Swing
  • Shifters: Shimano SLX SL-M7000-I, Direct Attach
  • Brake system: Shimano Deore BR-M6000, Hydr. Disc Brake (203/180)
  • Crankset: Race Face Aeffect 34x24T, 170mm
  • Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
  • Wheelset: Answer Atac EM, 15x110mm / 12x148mm, Tubeless Ready
  • Tyres: Schwalbe Hans Dampf, Addix Performance, Kevlar, 2.35
  • Seat post: CUBE Dropper Post, Handlebar Lever, Internal Cable Routing, 31.6mm, 440x150mm
  • Shock hardware: Top: 54mm Trunnion Mount, Bottom: 22x8mm
De Cube Stereo 140 HPC SL 27.5 zou eigenlijk nog idealer zijn (alles XT), maar valt eigenlijk net boven mijn budget met € 2250,-.

Canyon Neuron AL 7.0 // € 1999,- // 29"
Afbeelding
  • Link: https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... l-7-0.html
  • Gewicht: 13,5 kg
  • Kleur frame: zwart
  • Frame: Aluminium, X12,
  • Fork: Fox 34 Rhythm
  • Shock: FOX PERFORMANCE FLOAT DPS LV
  • Headset: CANYON | ACROS
  • Stem: IRIDIUM
  • Handlebars: IRIDIUM FLATBAR, 740mm
  • Rear derailleur: Shimano XT ShadowPlus, 11-Speed
  • Front derailleur: Shimano SLX
  • Shifters: Shimano SLX SL-M7000-IR
  • Brake system: SHIMANO BR-M500
  • Crankset: Race Face Aeffect 34x24T, 170mm
  • Cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
  • Wheelset: MAVIC XA
  • Tyres: SCHWALBE NOBBY NIC ADDIX SPEEDGRIP
  • Seat post: KIND SHOCK LEV SI
  • Diversen: momentsleutel en demper pomp meegeleverd, geen lokale fietsenwinkel.
De Spectral AL 6.0 zou ook interessant kunnen zijn, maar is niet meer leverbaar in mijn maat.

Overwegingen en vragen
Ik moet bekennen dat ik zelf vooral steeds bij de Stereo 120 HPC SL en de Stereo 140 HPC Race uitkom. Wat betreft kleurstelling heeft de 120 mijn voorkeur, maar eigenlijk vind ik hoe de fiets er uit ziet niet erg belangrijk. Mijn vraag tussen deze twee fietsen is dus vooral of ik voor mijn geplande gebruik in Zuid Limburg en de Ardennen baat het bij de langere veerweg van de 140 (is dus Fox Rhythm 34 vs 32 vork). De 140 is ongeveer een kilo zwaarder. Met de langere veerweg en het wat hogere gewicht, zou ik hier veel last van krijgen wat betreft efficiëntie in de klim vergeleken bij deze 120? Verder heeft de 140 27.5" wielen en de 120 29". Ik heb in principe voorkeur voor 29" voor mijn gebruik, maar heb daar nu ook weer niet héle sterke redenen voor. De remmen op de 140 zijn wat minder, maar wellicht zou ik met de besparing in prijs (€ 225,-) al in de buurt komen van er XT remmen op te laten zetten door de fietsenwinkel. Waar ik bij geen van bovenstaande fietsen echt goed zicht op heb is de wielen. Heeft er iemand verstand van deze specifieke modellen? Verder heeft mijn fietsenwinkel ook dezelfde 25% korting op alle Trek modellen, maar daar zie ik niet direct iets tussen staan dat zich qua afmontage kan meten aan deze modellen voor dezelfde prijsklasse. Suggesties zijn echter welkom!

Dus, samenvattend mijn belangrijkste vragen:
  • 120 vs. 140 vering voordelen (bergaf & ruwer terrein)
  • 120 vs. 140 vering nadelen (efficiëntie bergop, extra gewicht)
  • 27.5" vs. 29"
  • XT remmen vs. iets lagere klasse, en of het de moeite waard is om gelijk te upgraden
  • Alternatieven die ik nog niet heb overwogen?
Excuses voor deze lange tekst - ik wilde graag zo veel mogelijk informatie op één plek geven. :wink: Ik kijk uit naar alle ideeën hierover!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Moesje schreef: Dus, samenvattend mijn belangrijkste vragen:
  • 120 vs. 140 vering voordelen (bergaf & ruwer terrein)
  • 120 vs. 140 vering nadelen (efficiëntie bergop, extra gewicht)
  • 27.5" vs. 29"
  • XT remmen vs. iets lagere klasse, en of het de moeite waard is om gelijk te upgraden
  • Alternatieven die ik nog niet heb overwogen?
Van onder naar boven:

Wat betreft de alternatieven: met 25% korting heeft Trek ook een briljante prijs/kwaliteit-verhouding... En een Fuel EX is werkelijk een superfiets.

XT-remmen zijn beter in te stellen dan de goedkopere, maar verder zit er wat remkracht en dosering maar weinig verschil in. Geen argument om perse XT te willen. Een grotere schijf aan de voorkant doet dan meer voor de remkracht.

Grote of kleine wielen? Eerlijk gezegd is het verschil altijd wat overdreven wat de wielen betreft. De winst zat voor een heel groot deel in de geometrie. Maar die geometrie hangt dus wel sterk samen met de 29" wielen. Aan de andere kant is ook de 27,5" geometrie behoorlijk geëvolueerd, dus het verschil blijft klein. Aangezien de meeste fabrikanten nog steeds geen fietsen in verhouding bouwen zou ik zeggen dat je boven de 190 cm er beter aan doet voor een 29er te gaan, maar niet uit voor wat voor inzetbereik. Daar onder zou je voor kleine wielen kunnen kiezen als je speelser wilt rijden, maar geeft een 29er nog steeds iets meer rust. Puntje bij paaltje maakt het geen groot verschil op het moment.

Nadelen 120 of 140 mm. Nu heb ik toevallig de beide Cubes gereden dit jaar (2017 modellen dus, nog niet de 2018 140). Overigens ook in grote en kleine wielen uitvoering. Het viel me op dat de 140 mm nauwelijks anders reed dan de 120. Klimmen ging gelijk op, niet meer of minder deinen. Sturen kwam overeen. Alleen had je met de 140 mm veel meer comfort en controle! Je kon dus langer in het zadel blijven zitten en de fiets maakte een betere rijder van je.
Maar in het algemeen zijn 140 mm fietsen iets softer afgesteld. Gevoelsmatig dein je iets meer. Aan de andere kant maakt dat wat snelheid betreft niet heel veel uit. Wat wel uitmaakt is dat de zithouding iets anders is bij 140 mm fietsen. Dat is niet perse negatief als je vooral lekker wilt toeren. Je hebt meer controle over de fiets in moeilijk terrein, maar je zit minder gunstig voor het klimmen. Aan de andere kant, of je nu met 8 km/u of 9 km/u omhoog sukkelt, dat maakt alleen uit als je er anderen af wilt rijden! En inderdaad zijn 140 mm fietsen iets zwaarder. Ook hier zou ik niet te veel aandacht aan schenken.

Voordelen 120 of 140 mm? Zie hierboven. "Ieder nadeel heb zijn voordeel". Gevoelsmatig klimmen 120 mm vaak beter. Ga je het meten, dan is het verschil erg klein of niet aanwezig.

Andere punten:
Carbon? In deze prijsklasse zonde van je geld. Alu is meer dan stijf genoeg.
Die voorvorken... Ik heb nu 2x met een Rhythm uitvoering van een FOX vork gereden. Zwaar onder de maat... . Dan maakt het niet uit of je 120 mm of 140 mm veerweg hebt, die vork is je beperking. Dat maakt verder ook niet uit als je in je eentje rijdt, dan ga je gewoon iets langzamer naar beneden en heb je alsnog alles onder controle. Maar ik zou een modelletje hoger pakken met een andere vork.


Aan de ene kant is de Cube Stereo 120 (HPC) een prima keuze. Heel veel meer heb je nauwelijks nodig. Maar de 140 rijdt toch wel lekkerder als het terrein ruiger wordt. Wat ik al zei, zo een fiets maakt je een betere rijder, wat als beginner wel een argument kan zijn. De Cayon doet er niet veel voor onder (voor de 120 mm dan), maar is gewoon duur als je 25% korting op de Cube krijgt. Ik zou het dus wel weten! Maar ik zou toch nog een keer ook naar de Treks kijken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Moesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 november 2017, 00:06

Dank je wel, Lars, voor je doortastende advies. Erg behulpzaam! Als ik je goed begrijp zou jij uit deze opties dus eerder naar de Stereo 140 ipv 120 neigen, en ook Trek nog eens bekijken?
Lars TB schreef: Wat betreft de alternatieven: met 25% korting heeft Trek ook een briljante prijs/kwaliteit-verhouding... En een Fuel EX is werkelijk een superfiets.
Ik ga eens een nader kijkje nemen dan! Wat ik zo gauw even kon vinden is bijvoorbeeld de Fuel EX 7 29. Ziet er goed uit, maar ik twijfel wel over of een SRAM 1x11 aandrijving iets voor me is. Daarbij is deze ook wel wat zwaarder met 14.5kg, maar in hoeverre fabrikanten daar betrouwbare/vergelijkbare cijfers over geven is maar de vraag natuurlijk. Hij heeft voor een Reba RL vork, maar achter dezelfde (volgens mij) vering als bovenstaande fietsen. Zou jij de Reba verkiezen boven een Fox 32/34? De Top Fuel 8 is vergelijkbaar op papier met deze fietsen (zelfde vering, vergelijkbaar gewicht), maar alles SLX en mindere remmen. Is de geometrie / kwaliteit van het frame bij Trek aanzienlijk beter dan bij Cube of Canyon?
Lars TB schreef: Carbon? In deze prijsklasse zonde van je geld. Alu is meer dan stijf genoeg.
Goed om te weten. Ik was ook niet per se op zoek naar carbon, maar de 2018 Stereo 140 zijn allemaal carbon. Voor de Stereo 120 zou dat dus spreken voor de Race ipv HPC SL. Verder is het enige verschil tussen die twee de dropper post. Voor € 300,- verschil misschien niet direct de moeite waard dan?
Lars TB schreef: Die voorvorken... Ik heb nu 2x met een Rhythm uitvoering van een FOX vork gereden. Zwaar onder de maat... . Dan maakt het niet uit of je 120 mm of 140 mm veerweg hebt, die vork is je beperking. Dat maakt verder ook niet uit als je in je eentje rijdt, dan ga je gewoon iets langzamer naar beneden en heb je alsnog alles onder controle. Maar ik zou een modelletje hoger pakken met een andere vork.
Ah, kijk. Dan moet ik nog even verder puzzelen misschien. De Fox Rhythm zit namelijk op al deze modellen... Dan zou ik nog eens verder moeten zoeken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Moesje schreef:Ik ga eens een nader kijkje nemen dan! Wat ik zo gauw even kon vinden is bijvoorbeeld de Fuel EX 7 29. Ziet er goed uit, maar ik twijfel wel over of een SRAM 1x11 aandrijving iets voor me is. Daarbij is deze ook wel wat zwaarder met 14.5kg, maar in hoeverre fabrikanten daar betrouwbare/vergelijkbare cijfers over geven is maar de vraag natuurlijk. Hij heeft voor een Reba RL vork, maar achter dezelfde (volgens mij) vering als bovenstaande fietsen. Zou jij de Reba verkiezen boven een Fox 32/34? De Top Fuel 8 is vergelijkbaar op papier met deze fietsen (zelfde vering, vergelijkbaar gewicht), maar alles SLX en mindere remmen. Is de geometrie / kwaliteit van het frame bij Trek aanzienlijk beter dan bij Cube of Canyon?
Het is geen groot verschil, maar de achtervering van de Trek zet ik op een net iets hoger niveau dan de 2017 Cube of de Canyon. Strakker, dus minder deinen en nog een tikje meer controle.

Ik zou die Reba nemen boven de Rhythm uitvoeringen van de FOX, hoewel het verschil ook niet groot is. Alleen is de Reba iets voorspelbaarder.

1x11 zul je zelf moeten bepalen. Als je bereid bent 1 van de uitersten op te geven (dus of soepel klimmen of hoge topsnelheid) dan is het absoluut geen beperking.

De Top Fuel is meer wedstrijdgericht, minder allround. Zou ik om die reden niet doen.

Verder is SLX misschien iets zwaarder dan XT, maar verder in werking en duurzaamheid behoorlijk vergelijkbaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Moesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 november 2017, 00:06

Bedankt weer, Lars. Het klinkt alsof het voor een beginner om relatief kleine verschillen gaat uiteindelijk. Al te veel deinen lijkt me echter wel hinderlijk, dus dat is wel het overwegen waard.

Wat betreft XT/SLX maakt het gewicht me niet zo veel uit. Ik had in de winkels waar ik geweest ben wel het idee dat XT wat strakker schakelde. Ook de shifters vond ik bij XT prettiger, maar die zitten er hier nou juist niet op (kan altijd later nog natuurlijk). Ik heb geen ervaring met SRAM aandrijvingen. Hoe vergelijkt dat wat betreft precisie en snelheid met Shimano? Zal in dezelfde prijsklasse wellicht ook een klein verschil zijn?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Moesje schreef:Al te veel deinen lijkt me echter wel hinderlijk, dus dat is wel het overwegen waard.
De meeste moderne fietsen deinen niet tot nauwelijks. Daarnaast went het beetje bewegen snel en voel je het niet meer. En om je zorgen helemaal weg te nemen: het kost ook geen energie!
Moesje schreef:Wat betreft XT/SLX maakt het gewicht me niet zo veel uit. Ik had in de winkels waar ik geweest ben wel het idee dat XT wat strakker schakelde. Ook de shifters vond ik bij XT prettiger, maar die zitten er hier nou juist niet op (kan altijd later nog natuurlijk). Ik heb geen ervaring met SRAM aandrijvingen. Hoe vergelijkt dat wat betreft precisie en snelheid met Shimano? Zal in dezelfde prijsklasse wellicht ook een klein verschil zijn?
SRAM is weer wat anders in gevoel. Ik vind SRAM prettiger, sneller en directer aanvoelen. Maar niet beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Moesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 november 2017, 00:06

Lars TB schreef:De meeste moderne fietsen deinen niet tot nauwelijks. Daarnaast went het beetje bewegen snel en voel je het niet meer. En om je zorgen helemaal weg te nemen: het kost ook geen energie!
Ok, dan zoek ik nog even verder met deze nieuwe inzichten, dank je. Ik heb nog eens gekeken bij Trek, maar tot nu toe kom ik onder de € 2800,- (dus € 2100 met 25% korting) hele mooie fietsen tegen, maar niet direct iets dat qua montage beter dan/gelijk aan de Cube's is geloof ik. Ik zal het ook eens met de fietsenwinkel overleggen. Ik weet niet zeker of oudere modellen ook onder de actie vallen, of alleen nieuwe catalogus modellen.

Vooralsnog kom ik dus nog steeds vooral bij de Stereo 120 HPC SL (carbon, dropper) / Race (alu, geen dropper) uit, of de Stereo 140 HPC Race. Heeft er nog iemand een mening over de verschillende wielsets in deze fietsen trouwens? Dus de Answer Atac EM versus de Fulcrum Red 55. Ik kan er op internet niet zo veel over vinden.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Mooie opening post!

Ik zou gezien je omgeving voor een 2x setup gaan. Dan kan je gewoon klimmen en dalen.
Lockout achter heb je niet nodig
Dropper zou ik zeker wel doen als dat in je bereik ligt
Met 120 of 140mm veerweg kan je gewoon lol hebben.
Neem 2,35 of 2,4 brede banden ipv 2,25
Niets mis met 203mm schijf voor :-)
Wielsets maken niet zo uit in dit budget, zijn prima
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Deze is denk ik een goede kandidaat:
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... 9.0-582561" onclick="window.open(this.href);return false;
Voldoet aan de prijs.
Dikke pike voorvork (beter dan de fox´n van de cube)
xt 2x11
dropper
goede wielset
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor Maastricht, dadelijk de nieuwe Sint Pietersberg route, Voerstreek, Vise, Drielandenpunt, Aachenerwald, Banneux, waarbij je vanuit maastricht vertrekt: een 29" 100-120mm fully is hier perfect. Meer veerweg is niet nodig, en als je langere afstanden wil overbruggen, marathonafstanden rijdt, dan is een 100-120 mm fiets sneller, vlotter.
De zwarte Cube en de Nerve zijn beide prima bikes. Kun je alle trails in de omgeving met gemak mee bedwingen.
Ik rijd 'hier' zelf een Canyon Lux, overigens.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Moesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 november 2017, 00:06

Bedankt allemaal voor jullie duidelijke input, ik waardeer het zeer!
Kjiratsiekoedel schreef:Mooie opening post!
Dank je! Als je hulp wil moet je ook bereid zijn om er wat werk in te steken, leek me! :wink:
Kjiratsiekoedel schreef: Ik zou gezien je omgeving voor een 2x setup gaan. Dan kan je gewoon klimmen en dalen.
Lockout achter heb je niet nodig
Dropper zou ik zeker wel doen als dat in je bereik ligt
Met 120 of 140mm veerweg kan je gewoon lol hebben.
Neem 2,35 of 2,4 brede banden ipv 2,25
Niets mis met 203mm schijf voor :-)
Wielsets maken niet zo uit in dit budget, zijn prima
Helder, en ongeveer wat ik verwachtte. Het lastigste inschatten vind ik de veerweg, maar hier in de omgeving is 120 waarschijnlijk gewoon voldoende voor een beginner, zoals aurelius hieronder ook al aangeeft.
massen schreef: Deze is denk ik een goede kandidaat:
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/" onclick="window.open(this.href);return false; ... 9.0-582561
Voldoet aan de prijs.
Dikke pike voorvork (beter dan de fox´n van de cube)
xt 2x11
dropper
goede wielset
Dat is inderdaad een erg nette fiets voor die prijs! Ik was nog niet bekend met Radon. Doet dit merk wat betreft kwaliteit en details van de afwerking onder voor Cube, of zitten ze op een vergelijkbaar niveau? Wat betreft prijs lijkt Radon nog iets onder Cube te zitten, zelfs met korting. Zijn er hier mensen met ervaringen met de Skeen of Radon in het algemeen? Ik maak zo een nieuw overzichtje met de huidige kanshebbers, en zal deze meenemen. Bedankt voor de tip!
aurelius schreef: Voor Maastricht, dadelijk de nieuwe Sint Pietersberg route, Voerstreek, Vise, Drielandenpunt, Aachenerwald, Banneux, waarbij je vanuit maastricht vertrekt: een 29" 100-120mm fully is hier perfect. Meer veerweg is niet nodig, en als je langere afstanden wil overbruggen, marathonafstanden rijdt, dan is een 100-120 mm fiets sneller, vlotter.
De zwarte Cube en de Nerve zijn beide prima bikes. Kun je alle trails in de omgeving met gemak mee bedwingen.
Ik rijd 'hier' zelf een Canyon Lux, overigens.
Ik ben inderdaad benieuwd naar die nieuwe Sint Pietersberg route! Leuk om de ervaring van een streekgenoot te lezen. De Lux ziet er heel mooi uit, maar is voor mij boven het budget. Goed om te horen dat 100mm vering voldoende is in de regio. Dank je!
Moesje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 november 2017, 00:06

Goed, om even het voortschrijdend inzicht op een rijtje te zetten: dit zijn de voornaamste huidige kanshebbers in een eenvoudiger overzicht. Ik ben heel benieuwd naar wat jullie voorkeur zou hebben! Ik heb even blauw gemaakt waar de belangrijkste verschillen zitten, en ik nog het meeste twijfel.


Cube Stereo 120 HPC SL // € 2100,- // 29"
Afbeelding
  • Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... grey-2018/
  • Gewicht: 12,7 kg
  • Frame: HPC Carbon, Aluminum 6061 Rear Triangle
  • Fork: Fox 32 Rhythm, 120mm
  • Shock: Fox Float DPS EVOL, 184x44mm
  • Stuur: FSA Orbit I-t // CUBE Performance Stem Pro // CUBE Rise Trail Bar Pro, 740mm
  • Rear derailleur: XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus
  • Front derailleur: SLX FD-M7020-D
  • Shifters: SLX SL-M7000-I
  • Brake system: XT BR-M8000 (180/180)
  • Crankset: XT FC-M8000, 34x24T
  • Cassette: SLX CS-M7000, 11-42T
  • Wheelset: Fulcrum Red 55, 15x110mm / 12x142mm
  • Tyres: Schwalbe Nobby Nic
  • Seat post: CUBE Dropper Post
Cube Stereo 140 HPC Race 27.5 // € 1875,- // 27.5"
Afbeelding
  • Link: https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mount ... grey-2018/
  • Gewicht: 13,6 kg
  • Frame: HPC Carbon, Aluminum 6061 Rear Triangle
  • Fork: Fox 34 Rhythm, 150mm
  • Shock: Fox Float DPS EVOL, 185x50mm
  • Stuur: FSA Orbit I-t // Race Face Aeffect R 35 // Race Face Ride 35, 760mm
  • Rear derailleur: XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus
  • Front derailleur: SLX FD-M7020-D
  • Shifters: SLX SL-M7000-I
  • Brake system: Deore BR-M6000 (203/180)
  • Crankset: Race Face Aeffect 34x24T
  • Cassette: SLX CS-M7000, 11-42T
  • Wheelset: Answer Atac EM, 15x110mm / 12x148mm, Tubeless Ready
  • Tyres: Schwalbe Hans Dampf
  • Seat post: CUBE Dropper Post
Radon Skeen Trail 9.0 // € 2033,- // 29"( of 27.5")
Afbeelding
  • Link: http://www.radon-bikes.de/mountainbike/ ... ail-29-90/
  • Gewicht: 12,9 kg
  • Frame: 7005 Aluminium
  • Fork: Rock Shox Pike, RC, SA, taper, QR15 (130mm)
  • Shock: Rock Shox Monarch, RT3, 184x44 (120mm)
  • Stuur: FSA, ZS44/IS52 // Race Face Evolve, 31.8 x 60/70/70 mm // Race Face Turbine, 31.8 x 760 mm, 0.5" rise
  • Rear derailleur: XT RD-M8000-SGS
  • Front derailleur: XT FD-M8020-D
  • Shifters: XT SL-M8000-I
  • Brake system: Magura MT5, Magura Storm HC 180/180mm
  • Crankset: XT FC-M8000-2, 36x26
  • Cassette: SLX CS-M7000, 11-40
  • Wheelset: DT Swiss M1700 Spline, QR15/X12
  • Tyres: Schwalbe Nobby Nic
  • Seat post: Rock Shox Reverb Stealth
Kort gezegd lijkt mij de Radon het beste afgemonteerd (alles behalve cassette XT), en voor zover ik kan nalezen en hier hoor ook met betere vering dan de Cube's. Wellicht ook betere wielen. Het enige 'nadeel' tov Cube in dezelfde prijsklasse is aluminium vs. carbon en onbekend maakt onbemind, en ik kende Radon tot vandaag nog niet. De remmen weet ik ook niet zeker, en zijn bij alle drie anders.

Een ander belangrijk punt is dat ik bij de Cube bij een lokale fietsenhandel kan kopen en voor onderhoud kan teruggaan. Ik houd wel van zelf klussen aan de fiets, maar de zekerheid van een zaak waar ik een praatje erover kan maken vind ik ook wel aantrekkelijk.

Een laatste overweging zou kunnen zijn om voor een goedkoper model te gaan, en dan al bij levering bepaalde zaken te laten veranderen, zoals een dropper post, XT shifters, etc. In dat geval zou Cube of Trek meer voor de hand liggen omdat ik dan de fietsenwinkel de eerste montage en afstelling zou kunnen laten doen. Een voorbeeld hiervan zou zijn om de Stereo 120 Pro te bestellen voor € 1500,- en er een dropper post op te laten zetten. Iets vergelijkbaars kan natuurlijk ook met andere modellen. Is dit raadzaam, om voor een goedkoper model te gaan en dan zaken aan te passen in plaats van een complete fiets zo compleet mogelijk te kopen?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik zou Carbon minder interssant vinden dan Aluminium , als je echt een wedstrijd miep bent en graag elk grammetje wilt besparen , of je dat als recreant merkt ,heb ik mijn twijfels over .
Ik lees ook dat je kleine sprongetjes wilt maken , wat is klein ?, voor mij bv 30 cm voor jouw 80cm ?. Gevoelsmatig zou ik dit wederom een argument laten zijn om niet voor carbon te kiezen maar voor aluminium .
Wil je toch lekker rijden en snel zijn zou je bv een Trek Fuel EX9 kunnen overwegen , of een "overjarig" model , goed afgemonteerd en rijdt rete lekker.
De keus tussen de 27,5 en 29 " is voor mij niet groot . Ik rij op een 29" trek , en af en toe op een 27.5" YT . Verschil zit meer dat ik met de 27.5" iets beter in de flow kom , maar daarin kan ook de geo per bike verschillen .
hmm, lekker zeg je nog niks :roll: :wink: .

Van de boven staande vindt ik de radon de betere , iets mooier afgemonteerd met goede schokbrekers en derrie . De remmen ben ik persoonlijk geen fan van , en zou bv dit vervangen voor XT of een setje Zee , is wel weer een investering . Maar kijk eens naar het totaal gewicht tussen de Radon en Cube 140 'er, de cube 140'er carbon en toch zwaarder ? :roll: .Daarbij vindt ik de looks beter smoelen van de radon .....

suc6 met de keuze , tis een hele zoektocht als je een leuk budget hebt :winkie:

ohja had ik al gezegd dat de YT bijna dezelfde afmontage heeft als de Radon met de wielen, groep en schokbrekers ?, en dat dat goed materiaal is ..., nee? :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Allereerst is de hoeveelheid veerweg vooral ook een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren. Je kunt ook met een hardtail doen wat jij wilt, dus "nodig" is niet echt het goede woord. Aurelius houdt van een sportievere bike met niet te gek veel veerweg, een ander heeft liever een beetje meer comfort/reserve/controle. Niet omdat het niet zonder kan, maar omdat "wij" dat leuker vinden.
En een fiets die het makkelijker voor je maakt maakt je (tot op zekere hoogte) ook een betere rijder. Dat zit dan niet alleen in de veerweg, maar vooral ook in de geometrie (lang/laag/slack is de trend en geeft controle als het steil wordt).

Op de afmontage zou ik me niet blind staren. Het is veel fijner als de fiets een goede vork heeft (zoals die Pike) dan wanneer er XT remmen op zitten. Die Deore's (type 6000) zijn ook echt heel erg goed! Doen amper onder voor de topmodellen.
Het opwaarderen van vork en wielen is het duurste, remmen en schakelspul kosten minder en kun je ook prima uitstellen tot er sprake is van slijtage en er iets vervangen moet worden.

Verder kun je een fiets heel erg rationeel kiezen, maar voor de meeste mensen speelt ook emotie een rol. Voor mij in elk geval wel, als ik een fiets niet mooi vind kan-ie nog zo goed zijn, maar dan kies ik toch een andere. De verschillen qua rijgevoel zijn vaak zo klein, er is altijd meer dan slechts één goede fiets om uit te kiezen. De fietsenbranche is er erg goed in om kleine verschillen enorm uit te vergroten en probeert ons continu wijs te maken dat dingetje X toch echt duizend keer beter is en meer rijplezier geeft dan dingetje Y. Not true most of the time ;-)

Dus laat je gevoel vooral ook meespelen, ik heb elke keer als ik de fiets uit de schuur trek nog zo'n "wow-gevoel", dat is ook wat waard imo :)
(zal ik je vertellen dat ik mijn vorige fully voornamelijk verkocht heb omdat-ie zwart was...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat je moet zoeken binnen de categorie tour/trailfully's, daar behoren de Cube 120mm, de Radon Skeen en de Canyon Nerve toe. De 27,5% 140mm Cube is veel te downhill georienteerd, dat is niet prettig met al dat geklim in de omgeving hier. En bergaf zijn al die 120mm fully's potent zat, zoveel geks kom je hier niet tegen, het blijft allemaal XC-en. De Nerve zou ik weer terug in het rijtje zetten :-).

Dit is interessant leesvoer, betreft iets duurdere uitvoeringen van rond de 3000,-, maar je leest hier wel welke interessante 120mm modellen er zijn en hoe ze doen tov elkaar: zie de vergelijkingstabel, en daaronder kun je doorklikken naar alle individuele tests.
https://www.mountainbike-magazin.de/tes ... 94.2.htm#1" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ps, @Kermit: dat klopt, zelf houd ik van de sportievere fully's. Maar bv een lichte 120mm Spark, geheel te locken, met dropper, dat lijkt me ook wel wat! Inderdaad, zit ook weer aan de sportievere kant.
Maar: ik kijk ook heel erg naar waar de locals hier vooral mee rijden. Dat zijn toch vooral 100mm hardtails, 100-120mm fully's. Wat me vaak opvalt is dat er 'in Holland' (voor de locals is dat alles boven Sittard ongeveer :winkie: ) vaak voor meer veerweg wordt gekozen, 'meer dan 'hier' nodig is' inderdaad. Ik denk dat als je hier leert fietsen/gewend bent om te fietsen, dat een wat technischere omgeving 'normaal' is, je hebt dan al snel het gevoel dat meer dan 100-120mm echt niet 'nodig' is. En je komt er al snel achter dat de klimmen iets Zuidelijker al snel heel steil en ook langer worden. Dan is 100-120mm vaak fijner, ook omdat de geometrieën van de fietsen waarin die 1200-120mm zitten daar wat meer op gericht zijn.
Meer veerweg kan en mag natuurlijk ook! Maar daar benut je pas het volle potentieel van als je nog dieper bv de Ardennen induikt, of naar de Alpen gaat. Voor een 'gewone' Transalp is zo'n 120mm bike echter ook meer dan prima, zelfs uitermate geschikt. Wil je echt gaan springen, parkjes gaan bezoeken, etc, dan is meer veerweg erg welkom. Maar voor 95% vd tijd 'hier' is die 100-120mm fully prima. Kun je alles mee. Ook af en toe een drop mee rijden/springen.
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 20 november 2017, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie