mede-bikefanaten,
Ik wil graag een set nieuwe wielen. Ik zie dat er heeeel veel verschillende velgen, naven, spaken, nippels etc aangeboden wordt. Voor mij een behoorlijke puzzel...
Ik zag onder andere een set aangeboden worden door Force Wheelz. Ik overweeg nu een XC velg (XA25) maar kan voor dezelfde prijs een set met DT Swiss XR361 of NoTubes Crest MK3 velgen krijgen.
Mijn vragen: is dit een goede upgrade of kan ik bijvoorbeeld beter doorsparen voor een carbon wiel? Welke van de genoemde velgen heeft jullie voorkeur en waarom??
Ik rij op een Giant XTC Advanced 29er 1.5 LTD, rij voornamelijk in Nederland (Montferland) met regelmatig een tocht Ioa Drenthe200 en Dutch Masters of MTB) en tijdens de vakantie in Oostenrijk.
Alvast bedankt voor jullie advies!!!
advies gevraagd in het oerwoud van wielen
Wat bevalt je niet aan je huidige wielen?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 6 november 2017, 21:24
Ik zoek een wiel met wat minder gewicht/roterende massa. Wil ook graag tubeless gaan rijden.
Mijn eigen gewicht is trouwens 73kg.
Mijn eigen gewicht is trouwens 73kg.
Tubeless kan ook gewoon op je huidige wielen.
Ik zou me verder niet helemaal focussen op het laagste gewicht. Als 'toerder' heb je meer aan de functionaliteit van een iets bredere velg. Met iets minder druk behoud je dan gelijke rolweerstand en heb je meer comfort en zelfs meer snelheid. Dus ik zou iets zoeken van 25 mm interne breedte.
Die Crest en XR361 zijn echt voor wedstrijdrijders. Pak een Arch Mk3 of XR391 of iets vergelijkbaars (zoals waarschijnlijk dat setje van Force Wheelz.
Ik zou me verder niet helemaal focussen op het laagste gewicht. Als 'toerder' heb je meer aan de functionaliteit van een iets bredere velg. Met iets minder druk behoud je dan gelijke rolweerstand en heb je meer comfort en zelfs meer snelheid. Dus ik zou iets zoeken van 25 mm interne breedte.
Die Crest en XR361 zijn echt voor wedstrijdrijders. Pak een Arch Mk3 of XR391 of iets vergelijkbaars (zoals waarschijnlijk dat setje van Force Wheelz.
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 6 november 2017, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
FSA Afterburners zijn zijn redelijk licht voor een alu wiel en ook betrouwbaar het zijn 29er wielen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Dan komt de ZTR Arch MK3 ook in beeld. Bij de DT velgen heb je washers nodig (die worden normaal gesproken meegeleverd) en dan zal dat in totaal op ongeveer hetzelfde gewicht liggen, met nog ietsje breder.Rayb81 schreef:Rijd zelf op de Crest MK3, maar als die DT XR391 toen al op de markt waren had ik zeker die genomen.
Stuk breder en niet zoveel zwaarder.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn idee, kies eerst je velgen.
Dan je naven.
Dan je spaken.
En vervolgens een wielbouwer.
Heb je moeite met kiezen, laat je dan adviseren door het forum en/of je wielbouwer.
Miijn tips:
-Notubes Arch mk3
-Hope Pro4
-DT Rev-Comp mix
-Messing nippels.
Licht genoeg voor je marathons, sterk genoeg voor Oostenrijk.
Dan je naven.
Dan je spaken.
En vervolgens een wielbouwer.
Heb je moeite met kiezen, laat je dan adviseren door het forum en/of je wielbouwer.
Miijn tips:
-Notubes Arch mk3
-Hope Pro4
-DT Rev-Comp mix
-Messing nippels.
Licht genoeg voor je marathons, sterk genoeg voor Oostenrijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Corke
- Pro Biker
- Berichten: 956
- Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
- Mijn mountainbike: SingleBe Onyx
Helemaal mee eens. Lekker brede velg nemen. Ga je geen spijt van krijgen. Het rijdt echt veel beter.Lars TB schreef:Tubeless kan ook gewoon op je huidige wielen.
Ik zou me verder niet helemaal focussen op het laagste gewicht. Als 'toerder' heb je meer aan de functionaliteit van een iets bredere velg. Met iets minder druk behoud je dan gelijke rolweerstand en heb je meer comfort en zelfs meer snelheid. Dus ik zou iets zoeken van 25 mm interne breedte.
Die Crest en XR361 zijn echt voor wedstrijdrijders. Pak een Arch Mk3 of XR391 of iets vergelijkbaars (zoals waarschijnlijk dat setje van Force Wheelz.
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Roterende massa is een fabeltje. Het klinkt leuk en spannend, maar als je er aan gaat rekenen, dan levert het heel veel kosten op en een snelheidswinst van minder dan 1%.
De meest veelgehoorde zelfsuggestie:
"Ja, maar ik voel aan m'n fiets dat het werkt als ik achter de bocht aanzet".
De meest veelgehoorde zelfsuggestie:
"Ja, maar ik voel aan m'n fiets dat het werkt als ik achter de bocht aanzet".
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Ik denk dat je wel gelijk hebt Bert als je het op basis van tijd/snelheid gaat nameten.
Maar het voelt een stuk fijner/levendiger.
En dat gevoel is toch ook wel belangrijk
Tuurlijk raak je er aan gewend en is het gevoel tijdelijk, maar het zal altijd blijven overheersen hoe lekker lichte wielen aanspreken met accelereren.
Bij mij althans wel
Maar het voelt een stuk fijner/levendiger.
En dat gevoel is toch ook wel belangrijk
Tuurlijk raak je er aan gewend en is het gevoel tijdelijk, maar het zal altijd blijven overheersen hoe lekker lichte wielen aanspreken met accelereren.
Bij mij althans wel
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Het taco-gevoel is nog overheersender
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Dat heerlijke gevoel komt omdat jij weet dat je heel veel geld heb betaald voor die wielenRayb81 schreef:Ik denk dat je wel gelijk hebt Bert als je het op basis van tijd/snelheid gaat nameten.
Maar het voelt een stuk fijner/levendiger.
En dat gevoel is toch ook wel belangrijk
Tuurlijk raak je er aan gewend en is het gevoel tijdelijk, maar het zal altijd blijven overheersen hoe lekker lichte wielen aanspreken met accelereren.
Bij mij althans wel