advies gevraagd in het oerwoud van wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
MontferlandMarco
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 6 november 2017, 21:24

mede-bikefanaten,
Ik wil graag een set nieuwe wielen. Ik zie dat er heeeel veel verschillende velgen, naven, spaken, nippels etc aangeboden wordt. Voor mij een behoorlijke puzzel... :o

Ik zag onder andere een set aangeboden worden door Force Wheelz. Ik overweeg nu een XC velg (XA25) maar kan voor dezelfde prijs een set met DT Swiss XR361 of NoTubes Crest MK3 velgen krijgen.

Mijn vragen: is dit een goede upgrade of kan ik bijvoorbeeld beter doorsparen voor een carbon wiel? Welke van de genoemde velgen heeft jullie voorkeur en waarom??

Ik rij op een Giant XTC Advanced 29er 1.5 LTD, rij voornamelijk in Nederland (Montferland) met regelmatig een tocht Ioa Drenthe200 en Dutch Masters of MTB) en tijdens de vakantie in Oostenrijk.

Alvast bedankt voor jullie advies!!! :wink:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat bevalt je niet aan je huidige wielen?
MontferlandMarco
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 6 november 2017, 21:24

Ik zoek een wiel met wat minder gewicht/roterende massa. Wil ook graag tubeless gaan rijden.
Mijn eigen gewicht is trouwens 73kg.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tubeless kan ook gewoon op je huidige wielen.

Ik zou me verder niet helemaal focussen op het laagste gewicht. Als 'toerder' heb je meer aan de functionaliteit van een iets bredere velg. Met iets minder druk behoud je dan gelijke rolweerstand en heb je meer comfort en zelfs meer snelheid. Dus ik zou iets zoeken van 25 mm interne breedte.

Die Crest en XR361 zijn echt voor wedstrijdrijders. Pak een Arch Mk3 of XR391 of iets vergelijkbaars (zoals waarschijnlijk dat setje van Force Wheelz.
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 6 november 2017, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

FSA Afterburners zijn zijn redelijk licht voor een alu wiel en ook betrouwbaar het zijn 29er wielen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Rijd zelf op de Crest MK3, maar als die DT XR391 toen al op de markt waren had ik zeker die genomen.

Stuk breder en niet zoveel zwaarder.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Rayb81 schreef:Rijd zelf op de Crest MK3, maar als die DT XR391 toen al op de markt waren had ik zeker die genomen.

Stuk breder en niet zoveel zwaarder.
Dan komt de ZTR Arch MK3 ook in beeld. Bij de DT velgen heb je washers nodig (die worden normaal gesproken meegeleverd) en dan zal dat in totaal op ongeveer hetzelfde gewicht liggen, met nog ietsje breder.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn idee, kies eerst je velgen.
Dan je naven.
Dan je spaken.
En vervolgens een wielbouwer.

Heb je moeite met kiezen, laat je dan adviseren door het forum en/of je wielbouwer.

Miijn tips:
-Notubes Arch mk3
-Hope Pro4
-DT Rev-Comp mix
-Messing nippels.
Licht genoeg voor je marathons, sterk genoeg voor Oostenrijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Lars TB schreef:Tubeless kan ook gewoon op je huidige wielen.

Ik zou me verder niet helemaal focussen op het laagste gewicht. Als 'toerder' heb je meer aan de functionaliteit van een iets bredere velg. Met iets minder druk behoud je dan gelijke rolweerstand en heb je meer comfort en zelfs meer snelheid. Dus ik zou iets zoeken van 25 mm interne breedte.

Die Crest en XR361 zijn echt voor wedstrijdrijders. Pak een Arch Mk3 of XR391 of iets vergelijkbaars (zoals waarschijnlijk dat setje van Force Wheelz.
Helemaal mee eens. Lekker brede velg nemen. Ga je geen spijt van krijgen. Het rijdt echt veel beter.
Nico777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 april 2016, 20:14

9th Wave . Top velgen . 32 mm inwendig !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Roterende massa is een fabeltje. Het klinkt leuk en spannend, maar als je er aan gaat rekenen, dan levert het heel veel kosten op en een snelheidswinst van minder dan 1%.

De meest veelgehoorde zelfsuggestie:
"Ja, maar ik voel aan m'n fiets dat het werkt als ik achter de bocht aanzet".
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat je wel gelijk hebt Bert als je het op basis van tijd/snelheid gaat nameten.

Maar het voelt een stuk fijner/levendiger.
En dat gevoel is toch ook wel belangrijk ;)

Tuurlijk raak je er aan gewend en is het gevoel tijdelijk, maar het zal altijd blijven overheersen hoe lekker lichte wielen aanspreken met accelereren.
Bij mij althans wel :P
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het taco-gevoel is nog overheersender :winkie:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Rayb81 schreef:Ik denk dat je wel gelijk hebt Bert als je het op basis van tijd/snelheid gaat nameten.

Maar het voelt een stuk fijner/levendiger.
En dat gevoel is toch ook wel belangrijk ;)

Tuurlijk raak je er aan gewend en is het gevoel tijdelijk, maar het zal altijd blijven overheersen hoe lekker lichte wielen aanspreken met accelereren.
Bij mij althans wel :P
Dat heerlijke gevoel komt omdat jij weet dat je heel veel geld heb betaald voor die wielen :D
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Syntace of Acros wielsets...
Plaats reactie