Oftewel 5W verlies.
Dit staat bol van de aannames, dus feel free om er gaten in te prikken.
Even een poging om een gaatje te prikken:
Het feit dat het deinen van de fiets 5W aan energie kost, wil nog niet zeggen dat die 5W volledig ten koste gaat van de energie die je benen in de aandrijving van je fiets stoppen. Je gaat er dan namelijk vanuit dat het deinen uitsluitend veroorzaakt wordt door de kracht die de aandrijving van de fiets uitoefent op het veersysteem.
Bij de moderne fully's zijn de veersystemen en de dempers zodanig verbetert dat deze invloed minimaal is geworden.
Ik denk dat die 5W op een hardtail evengoed verloren gaan, maar je ziet de fiets niet deinen. Hoe komt dat?
Volgens mij heeft dat vooral te maken met de traptechniek: bij de meeste fietsers (ook bij mij) is de traptechniek niet optimaal, waardoor tijdens elke pedaalslag het gewicht van je lichaam varieert; als je met je been je pedaal naar beneden duwt, duw je tegelijkertijd je billen een beetje uit het zadel. Als je voet het onderste punt van de pedaalslag heeft bereikt, 'zakken' je billen weer terug op het zadel. Door de wisselingen van de druk op het zadel wordt de vering geactiveerd en gaat je fiets deinen.
Natuurlijk kost dat energie, die je bij een betere traptechniek in de aandrijving van je fiets zou hebben gestopt. Maar dat energieverlies is niet het gevolg van het deinen, maar de oorzaak ervan. Op een hardtail gaat die energie, bij dezelfde traptechniek, ook verloren. Het verschil is alleen dat de fiets niet deint, maar dat je een beetje zit te wippen op je zadel. Vooral bij een hoge trapfreqentie merk je dat goed (verbeteren van de traptechniek wordt ook meestal getraind met een hoge trapfrequentie).
Als je gaat staan op de trappers wordt het deinen erger. Dat komt niet omdat de vering dan meer energie vraagt, maar omdat de traptechniek minder efficient wordt. Je kunt enerzijds meer kracht op de pedalen zetten, omdat je volledige lichaamsgewicht op de pedaal drukt. Maar als je pedaal beneden is aangekomen, drukt je volledige gewicht nog steeds op die pedaal, waardoor je de vering indrukt en je fiets gaat deinen. Dan pas verplaats je je gewicht naar het andere pedaal, waar hetzelfde gebeurt. Gevolg is dat je meer gaat 'stampen' op de pedalen, waardoor je fully meer gaat deinen. Op een hardtail doe je natuurlijk precies hetzelfde, maar je fiets gaat niet deinen.
Met je verende vork gebeurt eigenlijk precies hetzelfde (ook vooral als je staat op de pedalen), terwijl dat duidelijk niets met de aandrijving van je fiets te maken heeft. Als tijdens het trappen het gewicht waarmee je op je stuur leunt varieert doordat je constant met je bovenlichaam op en neer beweegt, zal je voorvork in- en uit gaan veren. Als je rustig op je fiets zit en je pedalen gelijkmatig ronddraait, zal het gewicht op je stuur vrijwel constant zijn, zodat je vering niets doet. Het is niet zozeer het in- en uitveren van de vork dat energie kost, maar het op- en neer bewegen van je bovenlichaam. Als je met dezelfde techniek op een fiets met een starre voorvork fietst, kost dat ook energie.