Trek X-Caliber 9 2016 voorderailleur probleem

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Bikerider86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:23
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 2016

Heren van het Forum,

Ik rijd sinds eind vorig jaar met veel plezier op een Trek X-Caliber 9 modeljaar 2016.

Er zit standaard een SRAM X7 voor derailleur op die het op sommige momenten helaas weleens laat afweten, bij het terugschakelen van het grote naar het kleine blad. Hij is een keer onder garantie gericht door de LBS maar het lijkt nu toch terug te komen. Heb ook al een aantal malen een vervelende Chainsuck en een ketting breuk gehad terwijl ik de boel toch netjes schoonhoud. Ik vind het zonde dat dit mijn fiets plezier negatief beïnvloed en denk er over toch over om mijn voor derailleur te vervangen voor een nieuw & hopelijk beter exemplaar. Welke kan ik het beste nemen?

Hebben jullie verder nog tips voor het upgraden van deze fiets, en dan bedoel ik zinvolle nuttige upgrades, die mijn bike plezier verder kunnen gaan vergroten zonder dat ik gelijk de prijs van een nieuwe fiets kwijt ben.

Alvast bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zet er meteen een Shimano Deore XT op, veel beter worden voorderailleurs niet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bikerider86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:23
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 2016

Lars TB schreef:Zet er meteen een Shimano Deore XT op, veel beter worden voorderailleurs niet!
Bedoel je deze?:

https://www.mtbgigant.nl/voorderailleur ... wart-2x10v" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bikerider86 schreef:
Lars TB schreef:Zet er meteen een Shimano Deore XT op, veel beter worden voorderailleurs niet!
Bedoel je deze?:

https://www.mtbgigant.nl/voorderailleur ... wart-2x10v" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo iets. Ik weet uit mijn hoofd niet wat voor klemsysteem de Trek heeft, daar zou je nog even op moeten letten.


Maar theoretisch zou je huidige voorderailleur het ook moeten doen. Het klinkt toch als een afstelprobleempje. Alleen zijn die goedkopere SRAM's inderdaad wel wat minder in werking.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de bevestiging en kabelloop een sideswing voorderrie toestaan is dat wel een aanrader. Mijn nieuwste fiets heeft er een (XT) en dat is de best schakelende voorderailleur die ik ooit gehad heb (ook in vergelijking met een "normale" XTR).

Dit is een direct mount versie, maar ze zijn er ook met klembandbevestiging. Het kenmerk is dat de kabel van voren komt en de draai-assen niet horizontaal maar verticaal staan:
Afbeelding
(Misschien kun je de kabel via de bidonnokken geleiden als je frame er niet voor ontworpen is).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bikerider86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:23
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 2016

De XT voor derailleur is besteld!

Zijn er verder nog tips om mijn fiets van een aantal nuttige upgrades te voorzien?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou datgene upgraden waar je niet tevreden over bent... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bikerider86 schreef:Zijn er verder nog tips om mijn fiets van een aantal nuttige upgrades te voorzien?
Deze:
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Kettingbreuk en chainsuck door toedoen van een voorderailleur... hmmm... misschien is schakelen tijdens een klim het probleem. Overigens toen ik nog met derailleurs rond reed altijd tot tevredenheid met SRAM gereden. Als in modderige en vriesweeromstandigheden de XT's en XTR's dichtvroren bleef mijn hijskraan (GX) het nog steeds doen. Overigens, voorderailleur is zo vorige eeuw.
Een MTB schijt niet op een bospad
Armand Eberson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 09:52

Ik heb zelf mij XCaliber omgezet naar 1x10. Geen problemen meer met de voor derailleur.
Voor een Narrow Wide 32 tands kettingblad en achter een 11-42 cassette. Hier heb ik voldoende aan, ook in zuid-Limburg.
Bikerider86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 december 2016, 21:23
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 2016

Lars TB schreef:
Bikerider86 schreef:Zijn er verder nog tips om mijn fiets van een aantal nuttige upgrades te voorzien?
Deze:
Afbeelding
Begeren is soms mooier dan het hebben, alhoewel :D
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hm, je komt er niet ver mee.

Deze heeft geen pedalen. Jammer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie