wahoo elemnt bolt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Hier hetzelfde euvel.
Zoon rijd met een Bold en ik met eent Elements. Zouden softwarematig zowat gelijk zijn maar de Bold ELKE rit minder km's als mijn Elements... Vonden wij ook al vreemd!
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik overweeg de Element Bolt aan te schaffen, maar heb nog enkele vragen. Hopelijk weet iemand hier de antwoorden.
1. Kun je met een android smartphone zonder provider de app thuis - via wifi - gebruiken om de noodzakelijke instellingen te verrichten in de Bolt? Ik snap dat je de smartphone dan bij het rijden niet kunt gebruiken omdat je geen verbinding kunt maken, maar dat vind ik niet erg. Reden is, dat ik zelf geen smartphone heb (en er niet speciaal hiervoor een wil kopen), maar ik kan er wel een gebruiken van iemand anders die er een over heeft.
2. Ik las op een Google Elemnt forum dat je van de gewone Element allerlei files, waaronder een csv file van het apparaat kunt afhalen. Kun je ook van de Bolt een csv file naar je computer laden? Ik vind dat nl. handig om gegevens te kunnen koppelen aan video's en wil zelf mijn eigen 'smoothing algoritmes' gebruiken.
Ik doe dat nu met het csv file van mijn TomTom sporthorloge, maar dat heeft niet het eeuwig leven en ik rijd liever met een apparaat rond dan met verschillende.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vandaag arriveerde mijn Wahoo Elemnt Bolt. Helaas bleek bij het aanzetten dat het een gebruikte was, waar een aantal routes in de buurt van Zutphen op stonden. Ik hem hem weer teruggestuurd. Misschien mankeerde er niks aan, maar ik weet niet waarom de vorige eigenaar hem heeft teruggestuurd. Dus ik moet nog een paar dagen geduld hebben.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vandaag een nieuw, ongebruikt exemplaar ontvangen en ingesteld.
Wel een vraag: met mijn TomTom sporthorloge kan ik een niet vooraf geplande route rijden. Later krijg ik dan een GPX file, zodat ik dezelfde route bijvoorbeeld nog eens kan rijden. Kan dat ook met de Bolt, dus zonder een vooraf geplande/gereden route te kiezen een stuk rijden, waarna je de ride kunt uploaden naar RidewithGps of wat dan ook? Ik heb die mogelijkheid niet kunnen vinden.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

janvangastel schreef:Vandaag een nieuw, ongebruikt exemplaar ontvangen en ingesteld.
Wel een vraag: met mijn TomTom sporthorloge kan ik een niet vooraf geplande route rijden. Later krijg ik dan een GPX file, zodat ik dezelfde route bijvoorbeeld nog eens kan rijden. Kan dat ook met de Bolt, dus zonder een vooraf geplande/gereden route te kiezen een stuk rijden, waarna je de ride kunt uploaden naar RidewithGps of wat dan ook? Ik heb die mogelijkheid niet kunnen vinden.
Als je de route rijd en je zet de wahoo gewoon aan met de start, dan krijg je later via de app maar ook via bijvoorbeeld strava de route in beeld. Via strava kun je er ook een gpx document van krijgen. volgens mij kun je die dan op een later tijdstip weer fietsen.
De route in de bijbehorende app kun je volgens mij ook gewoon bewaren en later opnieuw rijden, hij staat dan in de files.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Voor degenen, die in bezit zijn van een Elemnt of Elemnt/Bolt. Ik zou graag willen weten of turn-by-turn navigatie voor een route gegenereerd op plotaroute.com werkt. Ik weet dat dit het geval is voor een route gegenereerd met komoot en met RideWithGPS. Echter, plotaroute.com is free en ik kan zelf kiezen hoeveel meter voor een turn de waarschuwing komt. Dat gaat bij RideWithGPS alleen voor de betaalde versie. Op mijn Garmin 800 werkt plotaroute.com vlekkeloos.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

Bertus51 schreef:Ik heb een bolt met de snelheidssensor. Die werkt prima. Ik heb wel zelf de wielomtrek ingesteld. Als je dat niet doet, berekent de bolt de omtrek op basis van de GPS snelheid. Die zou er nog wel eens naast kunnen zitten. Het is zeer gebruikelijk dat je gps snelheid en dus je afgelegde weg bij het mountainbiken wat lager is dan van een gewone snelheidsmeter die is ingesteld met de goede wielomtrek.Een gps werkt niet optimaal in het bos. En met een bochtig parcours snijdt de gps trace bochten af. Daardoor wordt de afstand korter. Strava op mijn telefoon (gps) geeft ook altijd minder afstand aan dan mijn snelheidsmeter.


From the Companion App, select the Settings page.
Under Sensors & Data, select Set Up Sensors.
Under Saved Sensors, tap your paired Speed or Speed/Cadence sensor.
Choose Wheel Circumference
Once on the Wheel Circumference screen, swipe the option for Automatic to off.
Enter your custom circumference measurement or choose a size from the list.
ik heb precies hetzelfde probleem gehad. De oplossing bleek de tegenovergestelde voor hierboven te zijn. Wielomtrek juist op automatisch zetten en probleem was opgelost.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Interessant. Laatst heb ik het ook nog eens geprobeerd. Op de auto stand gezet en toen even een stukje gefietst met goede gps ontvangst. Een dag later Zeist en Austerlitz tussen de bomen. De snelheid ging duidelijk weer afwijken, naar beneden.

Ik heb nu het probleem dat strava icm de bolt de laatste tijd telkens te weinig kms en een te lage gemiddelde snelheid berekent, ook met wielsensor. Echt irritant.
Laatst heb ik volgens bolt 119.4 km gefietst op de heuvelrug, komt strava met 111.2 km en evenredige afwijking van de gemiddelde snelheid. Ook vergeleken met anderen (mio, garmin) kom ik op strava tekens qua afstand en snelheid lager uit bij dezelfde ritten. De afstand van de bolt lijkt dan wel goed maar strava dus niet. Het is een zooitje.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lollig genoeg constateert men altijd een afwijking naar beneden; nooit naar boven.
Vorsprung durch Pedantik.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Zou het kunnen zijn dat de gps techniek bij mountainbiken in bossen nu eenmaal vaak afwijkingen naar beneden geeft?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb ook de Bolt sinds ongeveer een maand en nog geen enkele probleem ervaren met snelheid (met sensor) of afstand.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Gebruik je de auto setting of voer je zelf een wielomtrek in?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb zelf de wielomtrek ingevoerd. Daarbij ook gekeken hoe ver de band inzakt als ik op de fiets zit en hiermee rekening gehouden bij het berekenen van de omtrek.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Thx!
Ik kan op mijn telefoon niet zelf een getal invoeren, als ik enter geef dan springt de waarde op de defaultwaarde. Lijkt een bug.
Nigel1711
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 21:48
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 2020

Leuk Topic.
Ik heb sinds vandaag ook een Bolt bemachtigd. Deze ga ik rijden met 3 Sensoren:
Hartslag, cadans, speed. Deze sensoren zaten nu eenmaal bij de aanbieding.
Ben erg benieuwd! Zondag hopelijk een ritje op de uithof.
Ik heb overigens wel me bandmaat ingevoerd, deze stond in het rijtje waaruit je kon kiezen.
Zodra ik een rit heb gemaakt zal ik me komen melden.

Mvg Nigel
Plaats reactie