Giant Fathom 29 1 LTD

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Dag allemaal,

Ik heb sinds begin dit jaar het mountainbiken weer opgepakt. Dit deed ik op een Bulls Copperhead uit 2009. Toch begon het te kriebelen om wat nieuws en 29'er aan te schaffen. Ik was dus stiekem de uitverkopen in de gaten aan het houden voor een uitloopmodelletje van ongeveer 750-800 euro. Mijn zinnen gezet op een Cube Acid, tot toevallig de Giant Fathom 29 voorbij kwam in een websale van Giant. Gelijkwaardig afgemonteerd aan de Cube en ruim een kilo lichter! Gelijk naar de winkel gerend, gepast en zat er prima op. Besloten de fiets aan te schaffen 8)

De (belangrijkste) specs volgens Giant:
Frame ALUXX SL-Grade Butted Aluminum, Tapered Headtube, Semi-Internal Cable Routing
Voorvork Suntour Axon RL-RC, 100mm veerweg, Alloy steertube, low speed compression and rebound adjust, remote lockout, 15x100
Shifters Shimano SLX, 2x11 Speed
Voorderailleur Shimano SLX
Achterderailleur Shimano SLX, Shadow +
Remmen Shimano 615 [F] 180mm [R] 160mm
Cassette Shimano SLX, 11-42T
Crankset Shimano SLX, 26/36T
Velgen Giant XC3 29" wielset
Banden Maxxis CROSSMARK ii 29x2.25", 60 TPI Wire
Gewicht 12,25
voor de rest zie website

Genoeg geluld, hier enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het valt mij op dat er bij toertochten weinig Giant's voorbij komen. In tegenstelling tot Cube, Specialized, Trek, Scott etc. Rij dus in ieder geval een redelijk unieke fiets :winkie:

En wat een leuke bijkomstigheid is: hij matcht qua kleur precies mijn Giant TCR Advanced 2

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nice, het geheel smoelt lekker. Veel plezier met je nieuwe Giant. :-q
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Dikke thumbs up!

Kan de uitstraling en kleurkeuze van Giant wel waarderen. Waar Giant voorheen nog wel eens met gecombineerde groepsets speelde (XT achter der. met Deore shifters etc.) ziet dit er qua afmontage bijzonder netjes uit voor het geld!
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Hey, ook hier te vinden ;) :bier:
Mooie combinatie!
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Nijkerkbiker schreef:Dikke thumbs up!

Kan de uitstraling en kleurkeuze van Giant wel waarderen. Waar Giant voorheen nog wel eens met gecombineerde groepsets speelde (XT achter der. met Deore shifters etc.) ziet dit er qua afmontage bijzonder netjes uit voor het geld!
Klopt, de fiets heeft een redelijk gebalanceerde afmontage (dus geen XT achterderrie met ALivio shifters en tektro remmen). Er ging ook nog eens 400 euro van de adviesprijs af dus de keuze was snel gemaakt :-q
Prulleman schreef:Hey, ook hier te vinden ;) :bier:
Mooie combinatie!
:winkie: Zeker! Al een tijd lid maar niet altijd even actief geweest.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Hier staat er ook eentje in de schuur. Prima fietsje. Ik heb de (2017) Contend SL disc als matching raceding erbij. (Niet te duur, rij er toch weinig op)
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Leuke bike, veel plezier er mee :-q

Btw; is je ketting niet wat te kort? Je derailleurkooi staat nu al vrij verticaal, terwijl je nog behoorlijk wat tandjes over hebt op je cassette.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Thnx! Ik zal de ketting eens bekijken deze week. Kwestie van in de grootste zetten en kijken of het nog soepel draait, moet nog lukken :)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ziet er goed uit zo,n Giant.
"This species has amused itself to death"
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Thnx! Fiets bevalt tot nu toe erg goed. Mistte alleen wat grip in de wat modderige/natte ondergrond van deze tijd van het jaar. Dus tijd voor verse bandjes:

Afbeelding
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Specifieke reden voor de RaRa achter? Die doet toch niet zoveel meer dan de standaard Maxxis banden? Overigens zijn dat volgens de specssheet Crossmarks, maar zo te zien heb jij er ook Ikons op liggen. (Ik ben voor m'n Fathom 0 ook aan het nadenken over bandjes die beter bij de tijd van het jaar passen).
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Mooie bike!!
Inzake je grip, hoe staat het met je bandenspanning?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

mooie fiets!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, op de eerste foto's zie ik waarom je naar andere banden zocht voor dit jaargetijde.
Mooie fiets trouwens, Giant heeft z'n best gedaan :-q
Voorband zou ik zo hard oppompen dat de band net niet plooit als je met je volle gewicht op het stuur gaat hangen.
Achterband dan iets (25% - 30%) harder.
(geen idee wat jouw metertje dan aangeeft, is afhankelijk van jouw rijklaar gewicht en kan ook per metertje behoorlijk afwijken)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

klaast schreef:Specifieke reden voor de RaRa achter? Die doet toch niet zoveel meer dan de standaard Maxxis banden? Overigens zijn dat volgens de specssheet Crossmarks, maar zo te zien heb jij er ook Ikons op liggen. (Ik ben voor m'n Fathom 0 ook aan het nadenken over bandjes die beter bij de tijd van het jaar passen).
De RaRa heeft net iets grovere noppen maar qua doel wel enigzins vergelijkbaar (snelle band voor hardpack/medium). Ik mistte voor wat grip en heb de overstap naar schwalbe gemaakt. De Ikon's die er standaard op liggen zijn draadband versies. Die had ik waarschijnlijk vervangen door een 3C EXO versie met Ardent als ik bij Maxxis gebleven was. Schwalbe was iets sneller leverbaar :lol:

Voor heb ik 1.8 bar (volgens Joe Blow) en achter 2.1. Ik ben 108 kilo dus zeker niet de lichtste.
Plaats reactie