Sint Pietersberg Route, Observant, Maastricht

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tijd voor een nieuw topic, want de Sint Pietersberg Route bij Maastricht is 22-12-‘17 geopend.
Er is veel bloed, zweet en tranen in gaan zitten, maar Trailz043, een laatste handje geholpen door Stichting Mountainbike Ontwikkeling Zuid Limburg, MOZL, heeft het voor elkaar gekregen! In intensief overleg met de Gemeente Maastricht (als vergunningverlener), en de Vereniging Natuurmonumenten (als terreinbeheerder).

Er ligt een uitdagende ronde op ‘de Observant’, het hoogste deel van de Sint Pietersberg (3e hoogste punt van Nederland), aangelegd ism Patrick Janssen.
6km 260hm pittige singletrail, zie http://www.mtbroutes.nl/route/1129/Maastricht(St-Pietersberg" onclick="window.open(this.href);return false;) voor alle details, GPS-bestand, info startplaats, etc.

(De route is gekoppeld aan een gemoedelijke lus die deels over Belgisch grondgebied loopt, MTB route Maastricht Riemst, 12km, 200hm, zie http://www.mtbroutes.nl/route/1130/Maastricht(Riemst" onclick="window.open(this.href);return false;). Sint Pietersbergroute en rondje Riemst in 1 te downloaden GPS-bestand gecombineerd, zie website VVV, doorklikken naar Sint Pietersbergroute: https://www.vvvzuidlimburg.nl/te-doen-i ... tainbiken/" onclick="window.open(this.href);return false; ).

Trailz043: http://trailz043.nl/old/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stichting MOZL: https://mozl.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Update maart '18:
De route ligt er al heel goed bij!
Alles is te fietsen, ook de steilste klim, amper nog modderstukken (alleen aan de noordkant van de berg aan de schaduwzijde wat strookjes, zou aangepakt gaan worden). De silex werkt goed, hier en daar ook wat maaskeien, een vlonder over een gap, prima. De lijnen raken ook steeds meer ingesleten, glad gestreken.
'Natuurlijke' flowlijnen zijn er weinig. De kunst is juist de flow te vinden op dit technische parcours, met vele gemene stukjes. De route vergt behoorlijk wat van je technische kunnen en conditie, je moet steeds spelen met je balans, goed blijven sturen. Het blijft lekker werken, pittig, maar prachtig!

Tip voor degenen die snakken naar even bijkomen, naar rust, voor ze beginnen aan een volgend rondje:
Tussen de 2 zuidelijkst gelegen punten kun je, ipv over de trail, evt ook over het brede pad dat daar parallel rechts naast loopt fietsen, alvorens de lange steile klim naar de top weer begint (op dit kaartje van ongeveer het 1,5 km punt naar het 2 km punt, http://www.mtbroutes.nl/route/1129/Maastricht(St-Pietersberg-Observant" onclick="window.open(this.href);return false;)). En bovenop de Observant aangekomen... daar staat een picknicktafel, met uitzicht :winkie: ...
Laatst gewijzigd door aurelius op di 27 maart 2018, 12:23, 21 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Klinkt goed!

Al enig beeld van afstand/hm/moeilijkheidsgraad?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed bezig daar! Ik ben heel benieuwd!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hij was zo zwaar dat ze de rijrichting maar hebben omgedraaid, anders was 'ie bergop alleen te rijden door echte cracks. Ervaren fietsmaten van me zijn er al lekker uit de bocht gevlogen, iedereen is erg enthousiast, dat voorspelt dus alleen maar goeds :winkie: . Moet 'm zelf nog gaan fietsen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

aurelius schreef:Hij was zo zwaar dat ze de rijrichting maar hebben omgedraaid, anders was 'ie bergop alleen te rijden door echte cracks. Ervaren fietsmaten van me zijn er al lekker uit de bocht gevlogen, iedereen is erg enthousiast, dat voorspelt dus alleen maar goeds :winkie: . Moet 'm zelf nog gaan fietsen.
Geef ff een seintje. Dan ga ik mee
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zal 'm eerst zelf eens gaan verkennen, dan maken we er een mooi uitgebreider rondje van :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Wow! Yes!
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

De route is super! Alleen (nog) niet geschikt om met nat weer te rijden. Maar als het droog is, dan wordt dit echt fantastisch.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Klinkt allemaal zeer goed, dan wordt het lange wachten ook meer dan beloond zo te horen!

Zit de lange klim naar de observant ook in de route eigenlijk?? Die is 1.8 km lang zo uit mijn hoofd die klim?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag getest in de blubber... Prachtig!!
Alleen maar singletrail, in de modder met al die off camber zeer listig. Met NoNi’s en kleinste verzetje regelmatig moeten afstappen. Ook als ‘ie ingereden is pittig, goed sturen langs boompjes, door kuilen, over richels, erg leuk. Geen beginnersroute dus. Moet nog ingereden en bijgewerkt worden, maar wordt een toppertje :-q .

Koenuh, die lange klim zit er niet in. Je gaat aan de ‘achterkant’ omhoog, best steil, over met name voorheen nog niet bestaande singletrack. En je rijdt ook over nieuwe trails naar beneden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

bouwpakket schreef:
aurelius schreef:Hij was zo zwaar dat ze de rijrichting maar hebben omgedraaid, anders was 'ie bergop alleen te rijden door echte cracks. Ervaren fietsmaten van me zijn er al lekker uit de bocht gevlogen, iedereen is erg enthousiast, dat voorspelt dus alleen maar goeds :winkie: . Moet 'm zelf nog gaan fietsen.
Geef ff een seintje. Dan ga ik mee

Metoo please
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op ma 30 oktober 2023, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kechelke schreef:De route is super! Alleen (nog) niet geschikt om met nat weer te rijden. Maar als het droog is, dan wordt dit echt fantastisch.
:roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Officiele opening gaat 22 december plaatsvinden:

"De St. Pietersberg-route is een nieuwe, grensoverschrijdende mountainbikeroute met een totale lengte van circa 17 km door Nederland en België.
In Nederland kwam het ontwerp van deze uitdagende en harmonieuze mountainbikeroute tot stand na vijf jaar van passen en meten. Het resultaat is een smal meanderende trail*, die separaat van andere paden zijn weg volgt naar de top van D’n Observant.
In België voert de St. Pietersberg-route door de gemeente Riemst".

(* Deze trail naar de Observant is ongeveer 5km lang en reed ik dus al, erg gaaf!)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En er zijn vandaag 37 routepalen met bordjes in 5 uur geplaatst...! Vrijwilligers, chapeau!
Je vindt ze als je start bij de ENCI groeve.

(Je kunt het ENCI-gebied en de omgeving van zonsopgang tot zonsondergang per auto bereiken via de zuidelijke toegangsweg. Volg op de Lage Kanaaldijk in Maastricht de bordjes ‘D’n Observant’. Via de toegangsweg en het fietspad kom je dan vanzelf bij Châlet D’n Observant met een ruime parkeervoorziening (de parkeerplaats werkt met uitrijmuntjes. Die zijn bij automaat op parkeerplaats verkrijgbaar tegen € 2 contante betaling).

22 dec. dus de officiele opening voor genodigden :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie