Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Storck76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 27 oktober 2017, 14:53

dat scheelt nogal in prijs. Iemand ervaring met deze dropper?
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ik heb de Transx 27.2............moet dezelfde zijn.
Gebruik hem al meer dan een jaar....probleemloos. Bad Bentheim, Sauerland, iedere rit gebruik ik hem regelmatig. Doet wat hij moet doen en weinig speling. Ik ben er zeer tevreden over!

Groet, Peter
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Brand x droppers nu ook nog eens in de aanbieding... 136 euro voor de 150mm variant.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Geen geld! Heb maar een 125mm met externe kabel besteld... Vanmorgen verzonden :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Ik zit nog een beetje in dubio, of het niet toch een 160mm highline gaat worden, maar is dat de 100 euro meer waard?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Geen idee. Ik ben erg tevreden over mijn highline tot nu toe, maar denk dat ik een brand X had gekocht als die toen zo in de aanbieding was ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En ik rij al een jaar probleemloos met een 125mm brand-x ;). Koopje nu!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

E13 is bij BC in de aanbieding trouwens.
https://www.bike-components.de/de/e-thi ... 17-p52531/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En ik me maar afvragen waarom nog niemand interesse heeft in de dropper die ik te koop heb ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
JusTloveMud
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 11 december 2008, 10:52
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.8 SL

Na lang twijfelen heb ik toch besloten om ook een dropper seatpost te nemen op mijn mountainbike. Na wat leeswerk hier denk ik dat mijn keuze gevallen is op de Bikeyoke revive 160. Voor ik definitief deze aan ga schaffen heb ik toch nog wel een paar vragen:

- Hoe zit het precies met de remotes? Ik rijd met een 1x11 setup dus in principe moet er genoeg ruimte zijn voor de standaard triggy remote. Maar wat is het verschil ten opzichte van de andere remotes?

- Is er voor dit geld (het blijven toch flinke investeringen) een alternatief dat beter is? De snelheid van het omlaag dan wel omhoog komen van de seatpost vind ik niet heel interessant. De keuze voor de Bikeyoke komt voort uit (als ik alles goed gelezen heb) dat hij betrouwbaar is, solide (ook na langere tijd) en onderhoudsvriendelijk. Ik heb eigenlijk weinig zin om voor iedere servicebeurt de mountainbike / seatpost weer naar de fietsenmaker te brengen. In dat opzicht zou een mechanische seatpost een goed alternatief kunnen zijn?

- Hoe zijn de ervaringen van de bikeyoke in combinatie met modderige omstandigheden (wat in Nederland toch vaak in het seizoen van de toertochten, hersft/winter, het geval is?).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

1- Hoe bedoel je andere remotes? Van andere merken?
Doorgaans is een "trigger style" remote, die dus onder het stuur doordraait, ergonomischer dan een verticaal bewegende hendel of de "drukknop" van een Reverb. Alleen is een trigger niet te gebruiken als je je voorderailleur met een triggershifter schakelt. Wordt dus meestal aangeprezen voor single-ring setups, maar de Bikeyoke Triggy werkt ook uitstekend als je een gripshifter hebt.

2- Of er een beter alternatief is weet je pas zeker na een paar seizoenen gebruik. Met een beetje mazzel koop je een Brand-X die het jaren probleemloos doet, dan heb je toch wat centen in je zak gehouden...
De BY werkt echt erg prettig maar moet zich toch ook nog bewijzen op langere termijn. Ik ben er erg blij mee, maar als een E13 (mechanische) dropper bij mijn frame had gepast zou die toch ook erg hoog op de lijst van kandidaten hebben gestaan. Momenteel wat afgeprijsd bij Bike-Components geloof ik.
Als de insteekdiepte kritisch is: de E13 bouwt "langer" dan de BY. Daarom viel hij voor mij af, kabelaansluiting zou precies voor de doorvoer in het frame uitkomen en dat werkt niet.

3- Daar kan ik niks over zeggen. Hij zit in mijn fully en als ik modder verwacht pak ik meestal de hardtail :) Ik heb de BY vanaf dit voorjaar in gebruik en tot nu toe werkt-ie feilloos, maar dat is imo ook wel het minste wat je mag verwachten... Als je echt veel door modder rijdt kan het denk ik geen kwaad een of ander dingetje te fabriceren dat de ergste modder van de dropper weghoudt (maar dat geldt voor elke dropper).

Dus, "moet" je de BY kopen? Het is absoluut een hele fijne pen, daar ga je de mist niet mee in. Het resetten is letterlijk drie tellen werk, en ik hoef het ook niet vaak te doen ondanks dat ik regelmatig de fiets liggend in de auto vervoer met de pen ingeschoven.
Maar het eenvoudige mechanische van de E13 vind ik ook aantrekkelijk, die zou ik dus ook op de shortlist zetten. En met een Brand-X hou je flink wat geld in je zak, die kun je makkelijk twee verslijten voor de prijs van een BY.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JusTloveMud
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 11 december 2008, 10:52
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.8 SL

Kermit, allereerst bedankt voor je reactie :)

Wat ik bedoel met de verschillende remotes zijn de remotes die op de bikeyoke site staan. Dit zijn (dacht ik) 3 verschillende remotes, vandaar mijn vraag.

Ik heb mijn frame nog niet nader bekeken en de inbouwdiepte is inderdaad wel een ding om goed te inspecteren. Op zich zou ik geen problemen hebben met een volledig mechanische dropper post. Hoe simpeler hij is gebouwd hoe minder er kapot kan gaan is mijn redenering daarin. Waarom mijn keuze in eerste instantie toch bij de bikeyoke blijft: Hij komt overal goed uit de reviews en er zijn duidelijke instructievideo's te vinden hoe je de dropper zelf kan servicen. En het traploos verstellen heeft wel mijn voorkeur (op de bochtigere stukken in NL hoeft mijn zadel echt niet helemaal naar onderen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Achzo... heb even gekeken:
- Triggy front en rear zijn hetzelfde, op de kabelbevestiging na: bij front zit de nippel aan de remotekant, bij rear zit de nippel aan de dropperkant. Het hangt dus van je pen af welke je nodig hebt, de Revive werkt zelf met de front versie.
- DeHy is een remote speciaal voor de Reverb, om de hydraulische bediening te vervangen door een mechanische (kabel dus).
- 2-by spreekt voor zich, past als je een voorshifter gebruikt. Zoals gezegd past de Triggy wel bij een gripshifter, zo rijd ik namelijk zelf ;-) Heb je de keus zou ik altijd voor de trigger uitvoering gaan.

Ik heb geen ervaring met de E13, wel met een Gravity Dropper multi: drie standen, hoog, 5" drop en 1" drop. In de praktijk mistte ik de traploze verstelling niet tot nauwelijks. Serieus dalen betekende de volledige drop, en op technische trails waar je wel wilt meetrappen was die 1" eigenlijk precies genoeg. Met een traploze dropper zit je soms weleens te zoeken naar precies die juiste tussenhoogte.
Persoonlijk zie ik dat dus niet als een wezenlijk nadeel, maar misschien dat anderen niet dezelfde ervaring hebben.

Er is hier op het forum wel ergens een tabel te vinden waarin de essentiele maten van veel droppers staan, maar dat zoeken laat ik ff aan jou over ;-)
(Misschien dat iemand anders 'm zo weet te staan).
Het wordt kritisch als je een korte zitbuis hebt, niet heel hoog zit en een pen met veel drop wilt. De BikeYoke is een van de laagst bouwende droppers (met die drop), kan soms net dat beetje verschil maken dat je nodig hebt. Wat dus bij mij het geval was.
Een 5" dropper zal meestal wel passen, tenzij je erg klein bent en dus laag zit.

Mijn frame is 17" en ik ben zelf 1.70m. Het probleem met de E13 was dus dat de kabelbevestiging op de pen precies voor het gat in de zitbuis kwam. Zo'n scherpe bocht kan een kabel niet maken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Voor de BikeYoke 160 zijn de afmetingen...

https://www.bikeyoke.de/images/160_dimensions.JPG
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Drie "nadelen" van de Brand-X:
- de trigger wordt mogelijk als enigszins "flimsy" ervaren - hij is al echter een jaar probleemloos bij mij
- de kabelbevestiging zit aan de kant van de pen - lastiger op maat maken
- tot "maar" 150mm
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie