Wat is mijn Merida Big Nine nog waard?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Na 3 jaar met veel plezier te hebben rondgereden op een Merida Big Nine XT Edition uit 2014 overweeg ik naar een carbon MTB te gaan.

Omdat mijn huidige fiets eigenlijk nog helemaal top is wil ik er een net bedrag voor terug krijgen. Ik vraag me af of ik hem moet inruilen bij de LBS waar ik een nieuwe fiets koop, of hem particulier moet verkopen.

In beide gevallen heb ik niet echt een idee wat ik voor kan vragen.
Zowel mijn 1e als 2e MTB heb ik meer dan 10 jaar gereden, en waren helemaal op aan het einde: geen stuiver meer waard.
Zover wil ik nu niet laten komen ;)

Zoals gezegd is het een Merida Big Nine XT Edition uit 2014. 21" frame maat. Specs hier: https://www.merida-bikes.com/en_int/bik ... n-184.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb hem in 2014 aan het eind van het seizoen gekocht voor 1199. Direct heb ik er een set Fulcrum Red Power HP 29" wielen ingezet welke ik voor 300 euro heb gekocht.

De fiets heeft nu op een haarna 6000 km gereden, de huidige casette (SLX), ketting (zware KMC ivm gewicht rijder) en XT crankbladen zijn zo'n half jaar oud.
Ik wil hem verkopen met de originele Merida seatpost en zadel en stuur. Op de cranklagers na (m8000) is de fiets helemaal volgens de standaard specs.
De voorvork heeft via de LBS vlak na aankoop een nieuwe pop-lock gekregen en deze werkt nog steeds probleemloos.
Er zitten minimale gebruikerssporen op in de vorm van wat licht krasjes op de bovenstang (op/af stappen) en rondom de bottlecages
Lagerwerk in de achteras wordt zsm vervangen voor enduro lagers (4x). Dat doe ik nog voor eventuele verkoop.
Momenteel zitten voor en achter een Schwalbe Nobby Nic met bitumen binnenband voor het winterwerk.

Dus de hamvraag is: wat is 'ie nog waard? ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zo met een natte vinger zou ik zeggen iets tussen de 400/500 euro.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

zowel bij de LBS als particuliere verkoop?

Volgens mij moet er wel even wat bij voordat ik hem van de hand zou doen ;) :P
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Dan vrees ik dat je hem nog wel even houdt. Ik denk dat Dice een goede schatting heeft gemaakt.

De fiets is drie jaar oud, model vier jaar inmiddels. De prijs voor de wielen kan je niet zomaar bij de aanschafprijs voor de fiets optellen. De oorspronkelijke wielen vertegenwoordigden immers ook een waarde.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

McLambo schreef:zowel bij de LBS als particuliere verkoop?

Volgens mij moet er wel even wat bij voordat ik hem van de hand zou doen ;) :P
Dit schat ik particulier. Bij inruil zal het waarschijnlijk wel onder de €400 zijn.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Dat zal er natuurlijk maar aan liggen waartegen je de bike inruilt.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Het is maar een simpele Merida he, niks bijzonders. Met 400 mag je al blij zijn wat mij betreft.
Wat je hebt geinvesteerd aan onderhoud kun je niet bij de prijs tellen, daar wordt een fiets niet meer waard door.
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op ma 13 november 2017, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Bowiex schreef:Dat zal er natuurlijk maar aan liggen waartegen je de bike inruilt.
Ook dat. Maar ik denk dat je je niet rijk moet rekenen met deze (overigens prima uitziende en wrs. in goeie staat verkerende) bike. Het is zoals eerder gezegd helaas nu eenmaal zo dat de jaren meetellen in de restwaarde.

Maar hopelijk valt er met een LBS (of klant die hem graag wil) nog een mooie deal te sluiten. Succes daarmee McLambo! :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Per jaar inderdaad zo'n 20% eraf. Dus ongeveer 400,- zou een prima vraagprijs zijn, maar je moet ook een beetje geluk hebben of iemand dat er voor over gaat hebben. 'Goed eruit zien, mooiere wielset, weinig km's' helpt daar allemaal bij.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

aurelius schreef:Per jaar inderdaad zo'n 20% eraf. Dus ongeveer 400,- zou een prima vraagprijs zijn, maar je moet ook een beetje geluk hebben of iemand dat er voor over gaat hebben. 'Goed eruit zien, mooiere wielset, weinig km's' helpt daar allemaal bij.
Jazeker....tis op zich jammer dat de aloude verkoopuitspraken als "altijd binnen gestaan" en "van een oud vrouwtje geweest" hier dan weer niet opgaan. :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wiel-Maat schreef: Jazeker....tis op zich jammer dat de aloude verkoopuitspraken als "altijd binnen gestaan" en "van een oud vrouwtje geweest" hier dan weer niet opgaan. :winkie:
Dat weet jij niet. TS zou zomaar een krasse 80jarige kunnen zijn. :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dice Oldskool schreef:
Wiel-Maat schreef: Jazeker....tis op zich jammer dat de aloude verkoopuitspraken als "altijd binnen gestaan" en "van een oud vrouwtje geweest" hier dan weer niet opgaan. :winkie:
Dat weet jij niet. TS zou zomaar een krasse 80jarige kunnen zijn. :-D
OK, theoretisch: ja, is mogelijk. Maar altijd binnen gestaan? Lijkt me niet. :wink:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bij de LBS is het natuurlijk links of rechtsom.
Of een leuke karting op de nieuwe bike of een leuke inruilwaarde.

Vraag anders naar beide prijzen, zowel met inruil als zonder, danheb je ook een beeld wat de LBS uiteindelijk geeft, als hij al inruilt.

Gunstig is natuurlijk als je iemand kent, die weet ook hoe jij een beetje met je spullen omgaat. Iemand die echt heel netjes met zijn spullen omgaat krijgt altijd te weinig voor z,n fiets.

Maar 400 a 500 lijkt me een heel net bedrag, meteen een strik erom. Vergeet niet dat je nu nieuw een fiets met XT voor 1000 euro koopt met de nieuwe XT groep etc.

Hoeveel rijd je? misschien bewaren als pekel fiets voor in de winter op de weg, dat doe ik met mijn "oude" mtb,s.
Ze strooien tegenwoordig nog al snel, vaak rijd je drie maanden in de pekel (op de weg dan)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan je geen waardeindicatie geven, maar als je een zo goed mogelijke prijs wilt krijgen:
- Zorg voor knappe foto's. Ik zie (ook hier op het forum) foto's in verkooptopics waar ik als potentiële koper meteen op af zou knappen, ik zou niet eens reageren. Een schone fiets, een rustige achtergrond (weinig scherptediepte zodat de fiets loskomt van de achtergrond als het kan), foto's van belangrijke details. Kost je niks behalve wat moeite doen. Desnoods vraag je je neefje die toevallig fotografie als hobby heeft ;-)
- Zorg dat de fiets er echt supernetjes bij staat. Geen vuil in allerlei verborgen hoekjes en zo. Als een fiets in zeer goede staat is moet dat ook in een oogopslag te zien zijn. Niet iedereen kan/wil door wat spetters op de fiets heen kijken.
- Heb geduld. Als je fiets echt in bovengemiddeld goede staat is kun je er uiteindelijk ook wel een bovengemiddelde prijs uit slepen, maar misschien niet al meteen bij de eerste kijker.

Ik heb nog geen twee jaar geleden een Cannondale Super V uit 1999 (26er fully) verkocht voor 550 euro. Veel? Misschien wel, maar die fiets voldeed aan bovengenoemde punten. Hij was technisch en uiterlijk bovengemiddeld goed, hij stond erbij als nieuw (een leek zou twee keer moeten kijken om te zien dat het om een relatief oude fiets ging) en het heeft vrij lang geduurd voordat ik hem verkocht. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen zoiets "weg te geven" voor 150 euro...
Wil je gewoon snel iets nieuws kopen en heb je het geld nodig moet je waarschijnlijk met wat minder genoegen nemen.
Kwestie van keuzes maken... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Bedankt voor alle reacties.

Ik vond sommige nogal wat rauw, maar misschien had ik mijn roze bril op ;) ('het is maar een simpele Merida, auw)

Gezien de meeste afschrijving al geweest is, en de fiets eigenlijk top is denk ik dat ik hem nog een jaartje of 2 rijdt. Procentueel gezien wordt hij steeds minder, minder waard ;)
Waarschijnlijk reken ik ook een stukje emotionele waarde aan de fiets, waar je geen euro's voor terug krijgt.

Afgelopen week 4 nieuwe lagers in de achteras gezet, nu nog even de spaakspanning weer op orde laten brengen en ik kan weer knallen!
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Plaats reactie