Fully 29 voor lange mannen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
winkelhuis
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 november 2017, 15:36

Beste ATB freaks,

Als oude rot al vanaf het begin van de ATB hype in 1986 mijn eerste Giant explorer gekocht.
Zeer extreem gefietst tot ik er even helemaal genoeg van had.
Aangezien er tussen deze jaren tot nu heeeeeeeel veel veranderd is moest ik mij even acclimatiseren op het gebied van de mountainbikes.
Vorig jaar een Cannondale FSI hardtail gekocht waar ik al snel achter kwam dat dit niet bij mij past.
Nu heb ik op een testdag een aantal fullys geprobeerd en moet zeggen, wauw, wat een verschil.
Voordat ik een fiets van zoveel geld aanschaf lijkt het mij verstandig iets meer research te doen want de meningen lopen gigantisch uit.

Ik heb een Scalpel uitgeprobeerd en een Epic die mij het beste bevallen.

Nu hoor ik over de Scalpel dat deze zeer gevoelig en kostbaar is op het gebied van onderhoud maar hetzelfde hoor ik ook over de brain van de Epic.

Even ter informatie ik ben 1.96 lang, weeg 115 kilo en zet behoorlijk wat kracht op de pedalen.

Er werd mij verschillende fietsen aanbevolen die een iets langer frame hebben.

Ik ben dus heel benieuwd naar jullie meningen en adviezen wat eventueel geschikt is voor lange zware mensen die met tempo willen fietsen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een fully 29, goed afgemonteerd en met een lockout voor beide veringen op het stuur.

Hartelijk dank voor de respons.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

budget?
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Ik heb een Epic XL in de aanbieding. Ik ben zelf 1.98 m.
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Ga maar eens kijken naar een liteville 101 mk1. deze voldoet prima aan je eisen mits budget wat ruimer is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat wil je er mee gaan doen?

Want je hebt het nu over lichtgewicht, wedstrijdgerichte fietsen.

Wedstrijden mag je van me rijden, maar ik raad het met jouw gewicht af dat op dit soort fietsen te doen!

Daarnaast is een lockout highly overrated, zeker als je goed af te stellen veerelementen hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Goede tips van Lars. Al deel ik de mening over de lockouts/remote's niet.

Veel lichtgewicht race mtb's hebben in de kleine lettertjes echt wel een aantal maximum-rijders-gewicht vermeldingen staan. Met veel gewicht bochten door geeft ook zodanig extra zijwaartse krachten dat je echt moet kijken naar stijfheid van wielen, vork en achterbrug/frame-combinatie. Deze zaken tref je vaak niet in pure race mtb's.

De 1-2 kg zwaarder wegende fiets, vaak genoemd in de categorie trail-bike, zijn wat dat betreft veel meer geschikt voor jou. En die 1-2kg zwaardere fiets .... nou, dat is makkelijk terug te winnen in je lichaamsgewicht dan in je portemonnee als er van alles stuk gaat.

Scott heeft veel modellen met standaard dubbele lockouts. De Spark niet-RC serie en de Genius zijn wat dat betreft goede voorbeelden.

Veel suc6 met de zoektocht,
Een mede-zwaargewicht.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:Al deel ik de mening over de lockouts/remote's niet.
We kunnen van mening verschillen hoe storend het is (ik zeg: "kwestie van wennen"), maar de feiten zijn dat vering geen energie kost :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Trek maakt over het algemeen ook frames geschikt voor de langeren onder ons. Zeker qua afstand zadel-stuur.

Heb hier nog een Trek Superfly 100 Elite sl staan, maat 23", en je kunt altijd een keer komen proefzitten om te zien of het iets voor je is. (Ben zelf 1.95 lang)
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
winkelhuis
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 november 2017, 15:36

Wat wil ik er mee gaan doen!

Mijn gemiddelde snelheid ligt rond de 24.
Nu 2x de FSI teruggebracht vanwege kapotte spaken.
Nu handmatig gespaakt dus afwachten hoe dit afloopt.
Ik kijk niet op een kilo meer maar wil advies op maat wat ik naar mijn gevoel
niet echt heb gehad door de fietsenverkopers.
De adviezen lopen gigantisch uit1 en weet niet wat ik aan moet nemen.
Vandaar mijn vraag.
De scalpel waar ik op test reed kost 7500 en de Epic 4000.
7500 ga ik niet betalen dus de epic of een goedkopere scalpel was meer een optie.

Goede testresultaten van de liteville maar waar kun je deze fietsen bekijken en aan welke bedragen moet ik denken
patrickvb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 17:29
Mijn mountainbike: Is neon geel en heeft 2 wielen

He winkelhuis,

Je kan eens contact opnemen met house of mtb, een webshop, gerund door een forummember (mudmate)
Heeft Liteville en Nicolai in assortiment, beide zeeeeer degelijke merken die voor de lange mens ook mooie bikes maken die ook nog eens stevig genoeg zijn voor het gewicht die je noemt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

winkelhuis schreef:Wat wil ik er mee gaan doen!

Mijn gemiddelde snelheid ligt rond de 24.
Je bent scheutig met info!

Waar rijd je? Rij je in een groepje? Is die 24 km/u inclusief de 15 km heen en terug over de weg of is dat alleen op een draaien-en-keren mountainbike rondje? Zoek je de lol in het stampen of mag het best een beetje leuk sturen zijn af en toe?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

winkelhuis schreef:Mijn gemiddelde snelheid ligt rond de 24.
Gemiddelde an sich vind ik eigenlijk totaal oninteressant, op routes / tochten met veel hard rechtuit kom je ga je die richting op maar de belasting op de fiets is allicht niet zo hoog dan sommige XC wedstrijdparcoursen waar je niet boven de 20 uitkomt.
winkelhuis schreef:Nu 2x de FSI teruggebracht vanwege kapotte spaken.
Over het algemeen loopt het wel los zolang je als lid van de 0.1T club van weightweenie onderdelen weggblijft; de uitzondering daarop zijn edoch wielen welke altijd een aandachtspunt zijn. Maar wanneer je velgen kiest die voor een beetje meer bedoeld zijn, het gewoon bij 32 degelijke spaken houdt en er een beetje actieve rijstijl op nahoudt, dan moet dat gewoon heel kunnen blijven.

Persoonlijk* zou:
a) ik wegblijven bij pure XC race machines,
b) ik reach, reach en meer reach willen (het beste wat er met MTBs is gebeurd de afgelopen jaren IMHO),
c) lockouts me niet interesseren maar een demper met een lage overbrengingsverhouding en een vork met >32 stanchions des te meer...

* van 1.96 en 0.1T kan ik me redelijk goed voorstelling maken, wat je ermee wilt gaan doen niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
winkelhuis
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 november 2017, 15:36

Dank je wel voor de adviezen.
Sommige lijken op de adviezen wat ik ook bij de wielerzaken heb gehad (kan ik niets mee), en sommige ga ik wat mee doen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

winkelhuis schreef:Dank je wel voor de adviezen.
Sommige lijken op de adviezen wat ik ook bij de wielerzaken heb gehad (kan ik niets mee), en sommige ga ik wat mee doen.
En als je dus wat meer info geeft, dan kunnen we je echte adviezen geven, waar je echt iets mee kan doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:
winkelhuis schreef:Dank je wel voor de adviezen.
Sommige lijken op de adviezen wat ik ook bij de wielerzaken heb gehad (kan ik niets mee), en sommige ga ik wat mee doen.
En als je dus wat meer info geeft, dan kunnen we je echte adviezen geven, waar je echt iets mee kan doen!
+1 :-q

Wat wil je nu echt met deze fiets gaan doen?
Waar fiets je meestal?
Wat voor uitdagingen ga je aan tijdens het fietsen?
Ben je technisch een goed onderlegde rijder?

Allemaal zaken waar het wel handig is om te weten om je van advies te kunnen voorzien.

Een rondje recht toe rechtaan zandpaden knallen, zal een hele andere belasting op de onderdelen geven, dan een technisch uitdagend traject, met drops, gaps en andere dingen...

Dit is wel belangrijk om te weten wat voor onderdelen je op je fiets wilt hebben.

Maar ook hoe belangrijk is het gewicht nu echt voor je. Ga je liever voor duurzaamheid van de producten, dan voor lichtgewicht.

Het is ook wat Lars en Cheeta al zeggen. Wat wil je gaan doen.

Daarnaast, waarom is die lock out zo belangrijk voor jou?
Een goed veersysteem en afgestelde demper geeft je de noodzaak niet echt om een handgeschakelde demper te hebben.
Plaats reactie