MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bericht in de Edese Post vandaag:

https://www.edesepost.nl/nieuws/algemee ... n-de-maak-

Mountainbikers kunnen straks mountainbiken op een gloednieuwe MTB-route in de gemeente Ede. Een route met drie lussen, één bij Ede, één bij Lunteren en één bij Otterlo. De echte fanatiekeling kan er voor kiezen om ze aangesloten te rijden, want de lussen worden onderling met elkaar verbonden. De totale lengte: ongeveer tachtig kilometer.

Ede - De mountainbike route in Ede is toe aan een flinke opfrisbeurt. Dat vinden niet alleen de mountainbikers, maar ook de gemeente Ede. De huidige route is niet meer van deze tijd en bevat veel verharde wegen. Bovendien loopt de MTB-route over wandel- en ruiterpaden wat irritaties geeft bij alle doelgroepen. Daarom heeft de gemeente Ede de hulp ingeroepen van Patrick Jansen om nieuwe MTB-routes te ontwerpen.

"Patrick bouwt duurzame mountainbike routes in nauwe samenwerking met grondeigenaren, gemeente en mountainbikers", vertelt Eric Kuijt, coördinator van MTB Zuid Veluwe. "We zijn op een haar na rond met alle grondeigenaren waar de nieuwe route overheen gaat lopen. Men is druk bezig met de natuurtoets. De route wordt in opdracht van de gemeente aangelegd door Patrick Jansen. Voor de aanleg en het onderhoud zijn veel vrijwilligers nodig. Daar speelt de community MTB Zuid Veluwe een rol in."

De route bestaat dus uit drie lussen die een gezamenlijke lengte van tachtig kilometer bedragen. Worden er hoogteverschillen aangebracht? "We maken gebruik van natuurlijke hoogteverschillen. Er worden geen kuilen of bruggetjes gemaakt. Er komen wel veel singletracks in de route. Dat maakt het parcours uitdagend.

Het idee is om de route te ontsluiten naar de routes van de Utrechtse Heuvelrug en richting Renkum. Dat maakt van Ede een uitstekende uitvalsbasis. Voor de MTB route in Ede is geen vignet of vergunning nodig. Naar verwachting wordt in november of december gestart met de aanleg van de route. De route wordt in delen opgeleverd en is ongeveer over anderhalf jaar klaar."
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.rijnpost.nl/nieuws/algemeen ... n-de-maak-
Bijna dezelfde URL en hetzelfde verhaal ook in het HAH-blad van Veenendaal.

Via de Slaperdijk en de een stukje van de Grebbelinie plus wat zandwegen kunnen we een mooie verbinding maken tussen de Route Amerongen en de Route Lunteren. #Zinan
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Planning medio 2019 gereed ... Ik ga alvast wat leuke campings opzoeken voor de zomer van 2019 :winkie:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het klinkt allemaal erg goed. Eindelijk ook eens een wat langere route in Nederland i.p.v. die minibaantjes van nog geen 20km.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

awinkel schreef:Het klinkt allemaal erg goed. Eindelijk ook eens een wat langere route in Nederland i.p.v. die minibaantjes van nog geen 20km.
Dan rijd je ze toch gewoon meerdere keren achter elkaar? Twee keer Leersum + Hoge Ginkel + Amerongen is goed voor ruim 80 kilometer :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is dus exact wat ik doe. :wink:
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

bert l. schreef:https://www.rijnpost.nl/nieuws/algemeen ... n-de-maak-
Bijna dezelfde URL en hetzelfde verhaal ook in het HAH-blad van Veenendaal.

Via de Slaperdijk en de een stukje van de Grebbelinie plus wat zandwegen kunnen we een mooie verbinding maken tussen de Route Amerongen en de Route Lunteren. #Zinan
Dat zou mooi zijn. Ede / Lunteren, Renkum / Ossterbeek, Posbank en Apeledoorn zijn al met elkaar te verbinden. Kun je straks een supermarathon van honderden km vrijwel geheel onverhard fietsen als de UHR daar ook nog bij komt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op ma 30 oktober 2023, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Biker67 schreef:
bert l. schreef:https://www.rijnpost.nl/nieuws/algemeen ... n-de-maak-
Bijna dezelfde URL en hetzelfde verhaal ook in het HAH-blad van Veenendaal.

Via de Slaperdijk en de een stukje van de Grebbelinie plus wat zandwegen kunnen we een mooie verbinding maken tussen de Route Amerongen en de Route Lunteren. #Zinan
Dat zou mooi zijn. Ede / Lunteren, Renkum / Ossterbeek, Posbank en Apeledoorn zijn al met elkaar te verbinden. Kun je straks een supermarathon van honderden km vrijwel geheel onverhard fietsen als de UHR daar ook nog bij komt.
Misschien zijn er wel 10 fietsers die dit als een meerwaarde ervaren.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik denk dat je je vergist...
Dit is een enorme meerwaarde die door heel veel fietsers gewaardeerd zal worden.
Niet iedereen is na een uurtje mountainbiken er wel weer klaar mee.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op ma 30 oktober 2023, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Tsjibiti:

Het wordt iig een prachtig netwerk van routes zo. Natuurlijk zullen er weinig zijn die alles in een keer aan elkaar knopen maar de mogelijkheid is al mooi. Qua zwaarte is het wellicht voor jou beter om per keer 1 route te doen :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zouden er gekken zijn die de HELE Heuvelrug pakken en dan ook nog de halve Veluwe doen?

Ik denk dat je zo richting de 300km gaat :P

Persoonlijk ben ik er na een km of 110 wel klaar mee ;)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik voorzie een nieuw evenement... ;-)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

awinkel schreef:Ik denk dat je je vergist...
Dit is een enorme meerwaarde die door heel veel fietsers gewaardeerd zal worden.
Niet iedereen is na een uurtje mountainbiken er wel weer klaar mee.
Waar zit die enorme meerwaarde dan precies in?
- in meer kilometers?
- in een sterk gedifferentieerd karakter van de routes (al dan niet ingegeven door terrein/ondergrond),
- een zeer duidelijke differentiatie in moeilijkheidsgraad...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie