Helm vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Igor_pavlov
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 september 2016, 17:18

Ik ben onlangs verhuisd en heb helaas nog geen fietsenmaker gevonden die ik voldoende vertrouw om op het volgende een eerlijk antwoord te geven. Dus ben benieuwd wat jullie meningen zijn over het volgende:
Ben pas gevallen, had alleen wat schrammen, en had niet het idee dat m'n hoofd/helm überhaupt de grond had geraakt, maar zag bij thuiskomst wat krassen en kleine deukjes op m'n helm. Wat zijn over het algemeen de meningen; bij deze schade de helm vervangen, of kan ik hier nog wel een keer mee vallen?

Afbeelding
Afbeelding
(in 't voorbeeld werkte de foto niet; zie ook http://imgur.com/a/q6rBR" onclick="window.open(this.href);return false; en http://imgur.com/a/m7hY5" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Op het eerste gezicht zou ik me er niet te druk over maken....
Maar kijk even hoe oud hij is, en controleer de binnenschaal.

Stel dat je toch een nieuwe koopt,
deze meenemen want bij GIRO krijg je volgens mij replacement discount.
beter scheef erin dan recht ernaast
Igor_pavlov
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 september 2016, 17:18

Thanks voor de tip m.b.t. meenemen en replacement discount!
Zie in de binnenschaal geen scheuren o.i.d. Volgens de sticker aan de binnenkant is 'ie van mei 2013 (ik heb 'm volgens mij een jaar geleden in de winkel gekocht)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er kan schade zijn die niet aan de buitenkant zichtbaar is, bij twijfel zou ik altijd een nieuwe kopen. Met een beetje aanbiedingen afstruinen kun je voor weinig geld klaar zijn.
Ik heb laatst een nieuwe MET gekocht voor 20 euro... (ja, er staat twintig, aanbieding bij RCZ).

Voor dat geld zou ik persoonlijk niet gaan gokken met de veiligheid van je helm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Je zou niet de eerste zijn, waarbij de helm toch WEL schade had opgelopen. Als je daar achter komt op het moment dat je de bescherming nodig hebt ben je echt te laat.....
Aan de andere kant, de schade vanaf de foto te zien ziet er niet heel heftig uit...
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Als je twijfelt, vervangen. Maar vijf jaar moet een helm wel mee kunnen gaan mits geen schade.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Bij twijffel vervangen, voor 150 euro het mogelijke risico van zwaar letsel voorkomen vind ik een eenvoudige keuze.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Zo, eens even een enorme rotschop aan dit topic verkocht.

Er is allerlei informatie te vinden over wanneer je een helm zou moeten vervangen ZONDER ermee te vallen. Op de meeste plaatsen kom ik om de 5 jaar tegen, vanwege het verslechteren van het schuim. Ik ben zelf aan een nieuwe toe, ouder dan 5 jaar, flink botsing met boom gehad die me letterlijk het gezicht had kunnen kosten en deze week nog eens op een boomwortel gepetst. Vervangen dus.

Als ik die twee botsingen niet had gehad, was vervangen niet bij me opgekomen ondanks de leeftijd. Vooral de crash op de boom heeft hij nog zeer goed z'n werk gedaan. Hoe serieus moeten we de fabrikanten en industrie nemen qua die 5 jaar?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bokmaaa schreef:Als ik die twee botsingen niet had gehad, was vervangen niet bij me opgekomen ondanks de leeftijd. Vooral de crash op de boom heeft hij nog zeer goed z'n werk gedaan. Hoe serieus moeten we de fabrikanten en industrie nemen qua die 5 jaar?
Een paar jaar geleden aan een technische man van MET weten te ontfutselen dat 8 jaar zo een beetje de grens is. Maar dat het wel sterk af hangt van hoe en waar de helm gebruikt is. UV licht is van invloed en dan kan een helm die op een racefiets gedragen wordt in een Zuid Europees land al stukken eerder 'op' zijn (eigenschappen van het 'piepschuim' zijn dan dusdanig verminderd dat de bescherming niet meer gegarandeerd kan worden). Want een rit op een racefiets is langer en vaak meer exposed. Dus in dat geval kan het inderdaad 5 jaar zijn. Eerder niet, benadrukte die man. Maar dan moet je hem waarschijnlijk ook niet bewaren op de hoedenplank van je auto... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ergens online kwam ik inderdaad van MET een test tegen waar diezelfde 8 jaar uitkwam. Daar zijn ze voor zover ik kan vinden de enige in, de rest van de fabrikanten houdt 5 of minder aan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een licht "shopaholic" gedrag als het op zaken als een helm aankomt.
Dus voor een helm vijf jaar oud is heb ik hem allang vervangen :wink:

Maar los daarvan, het gaat om een veiligheidspunt, en de kosten zijn relatief laag (een goede helm hoeft echt geen >100 euro te kosten). Dus waarom zo zuinig doen en niet gewoon vervangen om de 4 à 5 jaar? Je kunt die paar tientjes dan beter besparen op upgrades die doorgaans niet echt nodig maar vooral leuk zijn, laten we eerlijk zijn.

Wat ik een paar posts hierboven al schreef, met een beetje goed zoeken kun je voor weinig geld een nieuwe helm vinden (in mijn voorbeeld dus zelfs al voor twee tientjes). Als je de pasvorm van een merk kent kan dat prima online, of je laat er een paar komen en houdt er maar een. Oa Futurumshop biedt gratis retourneren.
Maar voor een net bedrag slagen kan ook bij de lbs, daar heb ik ooit een prima passende Scott gekocht voor zes tientjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik ben het helemaal met je eens :) Maar hoeveel waarheid zit er in die 5 jaar die je overal leest? Alleen al voor de gemoedsrust is het goed om de boel af en toe te vervangen, maar ergens denk ik dat een helm makkelijk langer meekan dan wordt beweerd. Maar kan er geen tests of andere bewijzen voor vinden .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is -zoals Lars al aangeeft- ook niet een vaste termijn te noemen omdat er teveel factoren invloed hebben op de levensduur. En het is geen exacte wetenschap: je stelt de beschermende werking van een nieuwe helm op 100%, wanneer is-ie dan niet meer veilig? Als-ie op 95% van die waarde zit? Als de beschermde werking tot 80% gedaald is? Hoeveel bescherming een helm moet bieden hangt helemaal van de crash af, en die is niet te plannen.

Als alles goed gaat hoeft een helm helemaal niks te beschermen, want dan val je niet. Het andere uiterste is zo hard vallen dat geen enkele helm nog voldoende bescherming biedt. En daartussenin zitten nog een hele hoop scenarios van niet erg tot zeer serieus.

Maar om dat je teveel niet in de hand hebt en teveel niet zeker weet (hoever is mijn helm al achteruit gegaan) zou ik altijd het zekere voor het onzekere nemen en in elk geval binnen die vijf jaar een nieuwe helm kopen. Misschien is het onnodig, maar liever een helm die de maximaal haalbare bescherming biedt dan eentje die je toch beter een paar jaar eerder had kunnen vervangen ;-)
En dus helemaal omdat de kosten ook niet echt een belemmering hoeven te vormen. Als je een helm van vijf tientjes zou kopen en die om de vijf jaar vervangt kost het je tien euro per jaar. Moet te doen zijn lijkt me! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Wetenschappelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat leeftijd en de daaruit resulterende blootstelling aan de elementen geen enkele invloed heeft op de functionaliteit van een helm:

http://biomechanical.asmedigitalcollect ... id=2497744" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar gebruik dit marketing verhaal gerust om om de paar jaar jezelf een nieuw hoofddeksel aan te meten. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oh, da's apart.
Ik heb weleens een artikel gelezen waar motorhelmen buiten neergezet werden en blootgesteld aan de elementen. Bij sommige helmen ontstonden na een paar maanden spontaan barsten in de buitenschaal. Dat waren polycarbonaat helmen, dus niet hetzelfde materiaal als een fietshelm.
Maar toch.

En nu zal ik het gelinkte artikel eens gaan lezen ;-)
(edit: gelezen).

Overigens zie ik heeeeel erg vaak bikers die hun helmriempjes (veel) te los hebben hangen, dan kun je nog zo'n goede helm op je knar hebben... Of de helm staat veel te ver achterover, ook niet de beste manier om de optimale bescherming eruit te halen.
Je helm niet goed opzetten heeft denk ik meer invloed op de bescherming bij een val dan de kwaliteit of leeftijd van je helm.
Laatst gewijzigd door kermit op za 11 november 2017, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie