Bovenstaande wielen zitten momenteel in mijn Canyon Lux. Ze zijn volgens mij geleverd in diverse modellen van Canyon maar ik kan er wein ig van vinden op het www. Is er toevallig iemand die weet hoe breed deze velg intern is??
Ik rijd tubeless dus nogal een geklooi om dat zelf even op te meten namelijk! Reden waarom ik dat wil weten is omdat ik overweeg een setje te laten spaken bij Wheel tec met de XR 391 velgen. Deze hebben intern 25mm en vandaar dat ik ze wil vergelijken met huidige velg!
Thanks!!
DT Swiss SPLINE SL XR1491
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Als ik je topictitel google krijg ik gelijk dit:
Der LRS ist exclusiv für Canyon, gefertigt aus dem DT-Teilesortiment.
Laufräder DT Swiss XM 1491 SPLINE SL
SBWT geschweisste DT Swiss Felge
konifizierte, kaltgeschmiedete Aerolite Flachspeiche
DT Swiss Prolock Hexagonal Spezialnippel
3-fach gekreuzt
DT Swiss 190 Nabe
Felgenbreite: 20 mm
exklusiv nur bei Canyon erhältlich
Der LRS ist exclusiv für Canyon, gefertigt aus dem DT-Teilesortiment.
Laufräder DT Swiss XM 1491 SPLINE SL
SBWT geschweisste DT Swiss Felge
konifizierte, kaltgeschmiedete Aerolite Flachspeiche
DT Swiss Prolock Hexagonal Spezialnippel
3-fach gekreuzt
DT Swiss 190 Nabe
Felgenbreite: 20 mm
exklusiv nur bei Canyon erhältlich
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Ik heb ook een bericht gevonden waar gesproken wordt over 20mm intern maar dat bericht is van 2013 en ik weet niet of dat dat actueel is.
Nieuwe velgen en spaaknippels
Aan de omtrek van de nieuwe wielsets vinden we velgen met een nieuw ontwerp. Ze volgen de trend in de markt die steeds meer lijkt te vragen naar iet wat bredere velgen. In het cross country race segment (XR-serie) spreken we in dit geval over een velg met een interne breedte van 20 mm. In de cross mountain (XM) reeks betreft dit 22,5 mm en de enduro cross (EX) reeks krijgt velgen met een interne breedte van 25 mm mee.
Nieuwe velgen en spaaknippels
Aan de omtrek van de nieuwe wielsets vinden we velgen met een nieuw ontwerp. Ze volgen de trend in de markt die steeds meer lijkt te vragen naar iet wat bredere velgen. In het cross country race segment (XR-serie) spreken we in dit geval over een velg met een interne breedte van 20 mm. In de cross mountain (XM) reeks betreft dit 22,5 mm en de enduro cross (EX) reeks krijgt velgen met een interne breedte van 25 mm mee.
Volgens mij is de velg van de XR1491 identiek aan die van de XR1501, dus (toentertijd) 20mm interne breedte. De velg van de huidige XR1501 is wat breder: 22.5mm.
Het verschil tussen de XR1491 en XR1501 is de naaf: DT 190 in de 1491 tegenover DT 240S in de 1501. Vandaar ook het (kleine) gewichtsvoordeel van de 1491.
(maar please correct me if I'm wrong...)
Het verschil tussen de XR1491 en XR1501 is de naaf: DT 190 in de 1491 tegenover DT 240S in de 1501. Vandaar ook het (kleine) gewichtsvoordeel van de 1491.
(maar please correct me if I'm wrong...)
Lekker vies is niet bah...
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Volgens Canyon zouden ze vanaf 2015 de maat 22,5mm hanteren.
Mocht dat zo zijn zou je dan verschil merken wanneer je overstapt op 25mm velgen?
Wil van mijn eindejaarsuitkering iets leuks kopen maar het moet wel zin hebben. Overweeg dus de XR391 velgen met de 240s naven.
Mocht dat zo zijn zou je dan verschil merken wanneer je overstapt op 25mm velgen?
Wil van mijn eindejaarsuitkering iets leuks kopen maar het moet wel zin hebben. Overweeg dus de XR391 velgen met de 240s naven.
Je kunt de buitenkant opmeten en er dan 6 mm vanaf trekken, dan zit je aardig op de binnenmaat.
Tja, ga je 2,5 mm voelen? In dat bereik is iedere mm winst. Maar als je met 2.35 banden rijdt zal het verschil dat je kunt voelen kleiner zijn dan bij 2.1 banden. In mijn ogen zit er - net als bij auto's - een soort ideale verhouding tussen band en velg. En klopt die, dan kun je inderdaad met nog een tiende minder druk rijden. En dat is voelbaar.
Tja, ga je 2,5 mm voelen? In dat bereik is iedere mm winst. Maar als je met 2.35 banden rijdt zal het verschil dat je kunt voelen kleiner zijn dan bij 2.1 banden. In mijn ogen zit er - net als bij auto's - een soort ideale verhouding tussen band en velg. En klopt die, dan kun je inderdaad met nog een tiende minder druk rijden. En dat is voelbaar.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Post eens een foto van je wielen. Het stickerdesign zegt veel over de breedte in dit geval.
Hebben je wielen dit design?:
https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... 1&id=16191" onclick="window.open(this.href);return false;
(even alleen naar het design kijken, ik weet dat het XM wielen zijn op de foto)
Deze wielen hebben in XR uitvoering een binnenbreedte van 20mm
Later ((eind) 2015?) werd het dit design:
https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... 0&id=22880" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze velgen zijn 22.5mm breed.
Dus als je nu de "oude" (20mm) wielen hebt, en nu wilt overstappen naar 25mm, ga je er 5mm op vooruit.
Dat is een mooie stap: banden vallen wat breder, en je kunt met wat lagere druk rijden zonder dat de band gaat omklappen of zwabberen.
Hebben je wielen dit design?:
https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... 1&id=16191" onclick="window.open(this.href);return false;
(even alleen naar het design kijken, ik weet dat het XM wielen zijn op de foto)
Deze wielen hebben in XR uitvoering een binnenbreedte van 20mm
Later ((eind) 2015?) werd het dit design:
https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... 0&id=22880" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze velgen zijn 22.5mm breed.
Dus als je nu de "oude" (20mm) wielen hebt, en nu wilt overstappen naar 25mm, ga je er 5mm op vooruit.
Dat is een mooie stap: banden vallen wat breder, en je kunt met wat lagere druk rijden zonder dat de band gaat omklappen of zwabberen.
Lekker vies is niet bah...