Wielset 29inch boost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

De klok is weer verzet dus nu heb ik weer tijd om het internet af te struinen naar nieuwe onderdelen.
Nu zit ik te twijfelen over nieuwe wielen. Momenteel heb ik een KTM myroon master 1x11 met DT wielen. Ik denk dat ze overeenkomen met de spline 1700, maar weet dit niet zeker.

Ik kan natuurlijk voor een aluminium setje met bijvoorbeeld een notubes crest velgen gaan, maar ik profiteer dat minder van een bredere velg ten opzichte van de notubes arch.
Nu zat ik eens te kijken naar een carbon setje uit china, maar hier heb ik eigenlijk geen ervaringen mee. Heb wel het een en ander over chinese wielen voor de racefiets gelezen en de ervaringen waren over het algemeen toch redelijk positief. Maarja, mtb wielen zijn toch wel iets anders.

Ik kwam een setje van farsports tegen, en deze spraken me wel aan.
Link
DT 350 naven, 24,8mm interne breedte en +-1500g, en boost.

maar heb ook een setje van velobuild gezien.
link
Novatec D811/12 naven. 30mm extern, komt volgens mij wel overeen met 25mm intern. +-1450g, en boost.

Nu heb ik de volgende vragen.

1.: heeft er iemand ervaring met carbon wielen, en carbon uit china? Is dit een beetje goed spul, of kan ik beter voor een alu setje gaan.
2.: Hoe zijn de ervaringen met de fabricanten? Beetje goed, of ken je toevallig een andere goede?
3.: Zijn de novatec naven een beetje goed?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Carbon velgen uit China zijn meestal wel in orde. Je kunt nog steeds pech hebben en dan moet je je verlies nemen. Maar de grote meerderheid schijnt het te treffen.

Wielen uit China... . Ik ken geen positieve verhalen. Misschien dat die niets roepen, maar dat kan ik me niet voorstellen. De gevallen die ik ken is via wielbouwers die met enige regelmaat zo een setje geheel opnieuw opbouwen.

Het beste is dus losse velgen te laten komen en hier laten opbouwen. Welke velgen, daar hebben anderen wel tips voor.

Novatec lijkt het laatste jaar wel prima op orde te zijn. Daarvoor was de kwaliteit wisselend. Ik heb 3 setjes, waarvan er 2 al 4 jaar probleemloos draaien. En het andere setje was na een week om zeep. Nieuwe lagers in de achternaaf en nu loopt ook die naaf al weer een poos goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Novatec heb ik alleen maar pech mee gehad. (maar dat kan inmiddels verbeterd zijn)
DT heb ik veel betere ervaring mee.
Dat zou al een aanwijzing kunnen zijn richting een antwoord op jouw vraag.

Maar wat Lars ook al zegt.
Een carbon velg uit China laten komen en het wiel hier op (laten) bouwen.
De Chinezen geven maar 1 jaar garantie en terugsturen is rete duur.
Dus een aanspreekpunt in de buurt is zn geld wel waard.

Het schijnt dat de velgen en de service van Lightbicycle wel OK zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Nextie lees ik ook veel goeds over. Ik heb net deze besteld: http://www.nextie.net/ultralight-mounta ... -NXT29UL34" onclick="window.open(this.href);return false;. 28mm intern, 34 mm extern en 350 gram per velg. Aardige is dat je de logo's in elke kleur kan laten maken (mijne komen in het Yeti Turquoise). Ik zal mijn ervaringen hier wel delen.
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Wat is er dan zo slecht aan de novatec naven?

Alleen velgen is inderdaad een optie, maar tov een volledige set wel duurder.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wvdb schreef:Wat is er dan zo slecht aan de novatec naven?
Lagers gingen erg regelmatig veel te vroeg kapot. Zoveel dat het op viel. Je kunt ze in het rijtje Mavic en Magura scharen. Meer dan genoeg problemen, maar meer dan genoeg rijders hebben geen problemen.

Ik heb echter sterk de indruk dat de problemen sinds 2 jaar min of meer de wereld uit zijn bij Novatec.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Is dit ook nog het geval als je de lagers vervangt door bijvoorbeeld skf lagers?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wvdb schreef:Is dit ook nog het geval als je de lagers vervangt door bijvoorbeeld skf lagers?
Dat hielp in sommige gevallen.

Het schijnt dat Novatec nu alle naven die in Europa via de officiële kanalen verkocht worden ook hoogwaardigere lagers hebben dan de naven die in China op de markt zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:Het schijnt dat Novatec nu alle naven die in Europa via de officiële kanalen verkocht worden ook hoogwaardigere lagers hebben dan de naven die in China op de markt zijn.
Dat heb ik ook van de importeur vernomen. Die sprak ik op de BikeMotion vorig jaar.

Ik heb diverse wielsets gebouwd en gebruikt met Novatec naven welke via reguliere EU kanalen geleverd werden, en die zijn/waren gewoon goed. De naven in mijn "Knifeman" zijn van Wheeltec, wat ook bij Novatec vandaan komt. Die fiets wordt (29+) nu al ruim 3 jaar als een soort tractor gebruikt en de naven lopen nog probleemloos.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan nog kan je natuurlijk voor een naaf kiezen die een betere reputatie heeft, bijv Hope of DT.
Novatec kies je omdat het een goedkope lichtgewicht Hope kloon is.
En daar zit/zat meteen het probleem. Dat los je niet op door er SKF lagers in te stoppen.
Uiteraard heeft een rustige rijder van 70kg er minder last van dan een lompe rijder van 90kg, maar toch...
Wellicht hebben ze bij de nieuwe modellen de assen en de lagers een maatje dikker gekozen, dat zal veel schelen (jaja, helaas ook in gewicht).
Het probleem vd Chinese lagers kan ik niet onderschrijven.
Ik stop goedkope Chinese lagers in mijn DT en Hope naven en merk geen verschil.
Ik heb SKF lagers in mijn Novatec naven gebruikt en dat loste het probleem niet op.

Maar genoeg gezeurd.
Doel van mijn betoog is niet Novatec zwart te maken, maar bedenk dat een naaf in je wiel wordt gespaakt door een vakman.
Het is niet iets dat je er later zelf even uit kunt schroeven, mocht je er spijt van krijgen. Dus geen risico, geen half werk.
Kan je zelf wielen spaken, dan is de gok minder groot.
Maar dat kan je niet, anders had je deze vraag hier niet gepost. (of iig anders gesteld)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Dan nog kan je natuurlijk voor een naaf kiezen die een betere reputatie heeft, bijv Hope of DT.
DT...

Dat was toch dat briljante Hügi spul totdat DT het over nam en je body's bleef vervangen...? :roll: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, die ervaring heb ik dan weer niet.
Hope bodies scheurden ook wel eens, herinner ik me. Zou de Pro4 beter zijn? Body en lagering zijn verbeterd.
Shimano bodies ‘exploderen’ dus die vallen ook al af.

Wat een ellende :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ik heb alles bij elkaar (weg/cross/MTB, voor mezelf en voor de kinderen) nu iets van tien paar Chinese wielen, zowel draad als tube, op één set na alles met Novatec en ik ben tevreden. De wielen hebben het best wel te verduren en ik heb nog geen rare mankementen of defecten gehad. Voor de MTB heb ik een set draadwielen en een set voor tubes in China laten maken en die doen het echt feilloos. Die MTB wielen komen van deze verkoper: https://www.aliexpress.com/store/502344 ... 0.0.2YPvgr" onclick="window.open(this.href);return false;.
Recent heb ik een stapel wielen omgebouwd naar steekas (inclusief het draaien van nieuwe assen / endcaps waar geen adapters verkrijgbaar waren) en het meest opvallende was dat de duurste wielen (een set Zipp 303 Disc) de enige waren waar, bij uit elkaar halen, bleek dat er echt een constructiefout in de naaf zit.
In het veld hebben we naast de Zipp wielen ook nog Roval en FFWD. Die FFWD en zeker die Roval wielen zijn nog een stukje lichter dan de Chinese wielen, maar de Chinese wielen voelen wel steviger aan. En dat laatste is met mijn 100kg best fijn.
Plaats reactie