Aanpassing achterbrug van 10mm QR naar 15mm steekas...?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Locatie: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

do 9 november 2017, 18:37

Hallo allemaal,

In de titel al genoemd, is het mogelijk om de achterbrug om te bouwen van 9/10 mm (135 mm) QR naar 15 mm (135 mm) steekas?
Zelf denk ik dat dit wel het geval is, maar zijn er mensen die weten waar ik dit eventueel zou kunnen laten doen?

Alvast bedankt voor juli inbreng.

Hieronder de bewuste achterbrug...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Happy Trails
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9843
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

do 9 november 2017, 18:45

Het is vast te doen, maar of het kostentechnisch interessant is? Zijn niet bepaald verwisselbare drop-outs.
Sonder Camino Al Apex1 2018
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6795
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Locatie: Staal!
Contacteer:

do 9 november 2017, 18:49

Alles kan, maar waarom zou je het willen? Frame is duidelijk niet de jongste en het is aardig wat werk en dus geld.... Als het een stalen brug was geweest zou ik er inclusief nieuwe poedercoat al gauw 300,- voor vragen, en misschien wel meer.
Maar wellicht dat Baron062 hier iets mee zou kunnen? Die heeft ervaring met framebouw in alu.
Custom, handgebouwde stalen frames: project12.cc

Hg

patientZERO

Gravelgrinder

Instagram
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14352
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

do 9 november 2017, 19:12

Probeer een gescheurde achterbrug met steekas te scoren.
Zet de slijptol in je eigen achterbrug en de donor achterbrug.
Zoek iemand die het voor jou aan elkaar kan lassen.

Dus het kan wel...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6795
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Locatie: Staal!
Contacteer:

do 9 november 2017, 19:33

Overigens wordt een 135/15 steekas aardig zoeken. 142/12 vergroot je kansen al iets. Maar als je naaf het aankan zou ik eens kijken naar een 10mm steekas, die werkt met wat je nu al hebt.
Custom, handgebouwde stalen frames: project12.cc

Hg

patientZERO

Gravelgrinder

Instagram
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7549
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

do 9 november 2017, 20:33

Vraag is wat je denkt te winnen?

Kan je al verklappen dat het in stijfheid geen ene reet gaat uitmaken... .
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14352
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

do 9 november 2017, 21:30

Verder ziet het er uit als een achterbrug van een oude 26"fully.
Want ook canti-bosses.
Projectje gaat meer kosten dan de fiets waard is ?

135-QR wieltje er in en plezier maken !
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Locatie: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

vr 10 november 2017, 21:37

suravida schreef:Overigens wordt een 135/15 steekas aardig zoeken. 142/12 vergroot je kansen al iets. Maar als je naaf het aankan zou ik eens kijken naar een 10mm steekas, die werkt met wat je nu al hebt.
Ja, sorry ik bedoelde 135/12 steekas... foutje.
En er zit nu een 10mm steekas in, maar dacht dat dat de 12mm toch stijver was...
Happy Trails
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Locatie: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

vr 10 november 2017, 21:49

Ach, weet je wat het is. Ik kan gewoon geen afscheid nemen van dat ding. Tis een geweldig ding, speels, snel en zeer wendbaar. Dus het mag van mij best wel wat kosten.
Buiten dat, de zogenaamde nieuwe standaards van de fabrikanten, veranderen zo snel het lijkt wel op mn computer... Vandaag gekocht, morgen verouderd... :(
Heb inmiddels ook al de vraag uitgezet bij de fabrikant... Wie weet kan hij helpen.

Het zou alleen zonde van het geld zijn als ie echt niet stijver word door zo'n aanpassing.

Afbeelding
Schokbreker is inmiddels vervangen door een Monarch RC3 DebonAir. Deze was even tijdelijk.
Happy Trails
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7549
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vr 10 november 2017, 22:42

Mooie fiets inderdaad en met een moderne demper werkt hij zeker heel behoorlijk. En het verschil in de wielmaat is nu niet van schokkend belang. Dus lekker door blijven fietsen!
woodsen schreef:Het zou alleen zonde van het geld zijn als ie echt niet stijver word door zo'n aanpassing.
Je bent niet de enige die alle vertrouwen heeft in steekassen. Naast dat de constructie van een hoop 'steekas'-systemen gewoon niet goed doordacht is en de functionaliteit daardoor al twijfelachtig, brengt het bij een achterkant uit 1 stuk (dus ook hardtails!!) eigenlijk niets. Want de linker en rechter helft van de achterbrug kunnen al nauwelijks bewegen ten opzichte van elkaar als er geen naaf tussen zit. Ja, naar elkaar toe of naar buiten toe. Maar omhoog of omlaag ten opzichte van elkaar is nauwelijks mogelijk. Zet er een naaf met qr tussen en ook uit elkaar gaat niet meer lukken, laat staan naar elkaar toe.

Pas als er ergens draaipunten gaan verschijnen in achterbruggen, dan voegt een goede steekas iets toe.


Het voordeel van een steekas op een hardtail of vaste achterbrug is uniformiteit, dat je de wielen met iedere andere mountainbike kunt uitwisselen (als de standaard overeenkomt...).

Overigens is Votec inmiddels 2x over genomen en ik denk dat de huidige eigenaren erg weinig met deze generatie fietsen van doen hebben... .
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Locatie: YT Capra

vr 10 november 2017, 23:31

suravida schreef:Alles kan, maar waarom zou je het willen? Frame is duidelijk niet de jongste en het is aardig wat werk en dus geld.... Als het een stalen brug was geweest zou ik er inclusief nieuwe poedercoat al gauw 300,- voor vragen, en misschien wel meer.
Maar wellicht dat Baron062 hier iets mee zou kunnen? Die heeft ervaring met framebouw in alu.
Een sierlijke stalen achterbrug (a la btr pinner) zou dat frame niet misstaan..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14352
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

za 11 november 2017, 00:27

Ik zeg Doen!
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3195
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Locatie: de oudste.
Contacteer:

za 11 november 2017, 09:36

Ik zou er niet aan gaan sleutelen, als ie goed rijdt is het toch prima?
Zonde om zo'n semi klassieker om te bouwen, dan kan je nooit meer terug naar origineel.
En wat gezegd wordt, met zo'n constructie achterbrug merkt je het echt niet.
135mm QR naven en wielsets zijn nog zat te koop, dus als het ligt aan de behoefte aan een nieuwe wielset, kan je die best vinden of laten bouwen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1909
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

za 11 november 2017, 09:49

Niet verbouwen, maar een tweede achterbrug bouwen zo kun je altijd terug naar origineel :-D :-q
Gebruikersavatar
woodsen
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 21 juni 2012, 19:36
Locatie: VOTEC F7 AM-2 / KONA UNIT

za 11 november 2017, 10:48

Lars TB schreef:Mooie fiets inderdaad en met een moderne demper werkt hij zeker heel behoorlijk. En het verschil in de wielmaat is nu niet van schokkend belang. Dus lekker door blijven fietsen!
woodsen schreef:Het zou alleen zonde van het geld zijn als ie echt niet stijver word door zo'n aanpassing.
Je bent niet de enige die alle vertrouwen heeft in steekassen. Naast dat de constructie van een hoop 'steekas'-systemen gewoon niet goed doordacht is en de functionaliteit daardoor al twijfelachtig, brengt het bij een achterkant uit 1 stuk (dus ook hardtails!!) eigenlijk niets. Want de linker en rechter helft van de achterbrug kunnen al nauwelijks bewegen ten opzichte van elkaar als er geen naaf tussen zit. Ja, naar elkaar toe of naar buiten toe. Maar omhoog of omlaag ten opzichte van elkaar is nauwelijks mogelijk. Zet er een naaf met qr tussen en ook uit elkaar gaat niet meer lukken, laat staan naar elkaar toe.

Pas als er ergens draaipunten gaan verschijnen in achterbruggen, dan voegt een goede steekas iets toe.


Het voordeel van een steekas op een hardtail of vaste achterbrug is uniformiteit, dat je de wielen met iedere andere mountainbike kunt uitwisselen (als de standaard overeenkomt...).

Overigens is Votec inmiddels 2x over genomen en ik denk dat de huidige eigenaren erg weinig met deze generatie fietsen van doen hebben... .

Dat laatste klopt als een bus! Echter...
De twee heren die het merk ooit hebben opgericht zijn nog steeds werkzaam in de fiets wereld.
Peter Voitl werkt als free-lance constructeur voor merken als Syntace en Rotwild, hij bouwt ook nog steeds deze achterbruggen voor die hard fans en gebruikers.
En dan is er nog Jurgen Steiner, van Steiner-Design, die nog steeds nieuwe vorken en onderdelen daarvoor fabriceert, incl. tuning parts. De vork op de foto is een nieuwe vork van Steiner.
Happy Trails
Plaats reactie