Advies gevraagd voor opbouw Steel Hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Na veel tips en advies op dit forum (dank!) heb ik de keuze gemaakt voor mijn volgende fiets. Het mag een stalen hardtail worden. Ik maak mijn rondjes momenteel op een Cube LTD Pro (2014). De volgende fiets mag minder XC zijn en graag meer trail - leuker in de afdalingen, niet ontzetttend slecht in de beklimmingen. Ik heb fullies getest, maar uiteindelijk besloten dat het toch een hardtail moet worden.

Ik rijd 90% van mijn rondjes hier in Zuid Limburg, meestal tussen de 30 en de 60 kilometer. Ook wil ik wat meer met mijn fiets gaan doen dan de rondjes hier, zoals bijvoorbeeld af en toe naar de Ardennen of Winterberg. De nadruk ligt voor mij veel meer op FUN dan op "zo snel mogelijk".

Ik zit te denken aan het volgende:
Frame: Cotic Solaris MAX (Large) - ik ben 188cm, binnenbeen 86cm
Vork: X Fusion McQueen RL2 (120mm)
Wielen: Hope Tech Enduro (29") - iets stevigere wielen, want ik ben ook niet de lichtste met 90kg
Groep: SRAM GX Eagle (1x12 vanwege het bereik - kan handig zijn hier in het mooie zuiden?)
Remmen: Shimano XT M8000
Stuur: 760mm

Zien jullie hier rare dingen staan voor een XC / Trail fiets? Ik probeer een goede balans te vinden tussen gewicht en duurzaamheid. Tips zijn altijd welkom!

-Robert
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

1. Frame: Ook gedacht aan een custom build frame van, om maar wat te noemen, bijv projectXII.nl ?
2. Remmen: zou zelf de XT's vervangen door de dubbele versie ervan, de ZEE
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

PaneVino, ik kende projectXII niet - ziet er wel tof uit! Ik vind het cool om wat spul bij elkaar te zoeken, maar weet niet zeker of ik er genoeg "in" zit om een custom frame te definiëren... Vandaar de Cotic.

De ZEE serie heb ik (nog) niet overwogen, omdat die volgens mij echt op gravity riding gericht is. Zou dat geen overkill zijn en misschien nog wel wat gewicht (nou ja.. grammetjes) toevoegen? Ik heb geen ervaring met de ZEE serie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je speclist ziet er prima uit imo. XT zou moeten voldoen, zeker met een schijf die groot genoeg is (minstens 180 lijkt me vanzelfsprekend).
Maar er is ook niks tegen Zee remmen als je nog wat meer bite zoekt... keuzes keuzes keuzes ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Voor Limburg een prima setup.

Voor de Ardennen zou ik ook een dropper en 200mm schijven voor monteren.

Maar alles valt of staat bij je huidige ervaring en waar je in de Ardennen wil gaan rijden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik twijfel even bij de combi frame en vork - was de Solaris niet voor meer veerweg ontworpen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Cotic monteert zelf ook 120mm vorken bij de Silver/Gold versies.

Klinkt als een fijne fiets!
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Dit klinkt super! Niks meer aan doen zou ik zeggen :lol:
XT met 200 schijven rijm voldoende heb de ZEE ook nog even overwogen maar na een goede ontluchtingsbeurt voldoen de XT's in gebieden als Nideggen prima!
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Kijk, dan heb ik toch al wat leuk spul bij elkaar gezocht. Ik zit nog even te kijken naar de maatvoering van het frame - misschien dat hier nog wat ervaringsdeskundigen rondlopen:

Ik ben 1.88 groot en zit daarmee op een L of XL frame, volgens de sizing chart van Cotic. Ik heb die jongens gemaild om advies en ze geven terug dat ik met mijn lengte( en binnenbeen 86cm) het beste kan gaan voor een L frame met een 60mm stem. Geen idee of ik daar goed mee weg kom.. Reach van een L frame is 443mm, stack zit op 609.6mm. Top tube is 639mm. Op de cube zijn zowel reach als stack minder, maar das natuurlijk een totaal andere fiets.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

supermoos2907 schreef:Kijk, dan heb ik toch al wat leuk spul bij elkaar gezocht. Ik zit nog even te kijken naar de maatvoering van het frame - misschien dat hier nog wat ervaringsdeskundigen rondlopen:

Ik ben 1.88 groot en zit daarmee op een L of XL frame, volgens de sizing chart van Cotic. Ik heb die jongens gemaild om advies en ze geven terug dat ik met mijn lengte( en binnenbeen 86cm) het beste kan gaan voor een L frame met een 60mm stem. Geen idee of ik daar goed mee weg kom.. Reach van een L frame is 443mm, stack zit op 609.6mm. Top tube is 639mm. Op de cube zijn zowel reach als stack minder, maar das natuurlijk een totaal andere fiets.
Volgens mij wist je dat zelf al heel goed :bier:

Mbt de reach kan ik je de maten van mijn Cotic doorgeven ( is dan wel de Cotic Rocket Max ) Deze heeft een 3 mm kortere toptube-lengte met een iets langere reach 450,6 mm, dus plus 7,6 mm :winkie: Ik heb een BBL van 87 met schoenen aan, totaal lengte is 182 en ik heb gekozen voor een L met een 50 mm stem.
Ik heb ook met die gasten van Cotic gemaild hierover omdat ik twijfelde tussen M en L, uiteindelijk heel erg blij dat ik voor de L gegaan ben. Dus ik denk dat ze er een goede kijk op hebben.

Mocht je willen passen dan geef maar een gil....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Rilson schreef: Mbt de reach kan ik je de maten van mijn Cotic doorgeven ( is dan wel de Cotic Rocket Max ) Deze heeft een 3 mm kortere toptube-lengte met een iets langere reach 450,6 mm, dus plus 7,6 mm :winkie: Ik heb een BBL van 87 met schoenen aan, totaal lengte is 182 en ik heb gekozen voor een L met een 50 mm stem.
Ik heb ook met die gasten van Cotic gemaild hierover omdat ik twijfelde tussen M en L, uiteindelijk heel erg blij dat ik voor de L gegaan ben. Dus ik denk dat ze er een goede kijk op hebben.

Mocht je willen passen dan geef maar een gil....
Ok, ik heb de BBL gemeten zonder schoenen - stom. Misschien helemaal niet zo stom om even te passen - kom ik nog wel op terug! Gave fiets ook, die Rocket. Tx voor je info!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wou al typen dat je hier ook welkom was om te passen, maar toen besefte ik me dat je 1,88 bent haha :lol: (mijn BFe275 is een M dus sowieso te klein)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

beetje met inches en cm's klooien en dan staat hier misschien nog bruikbare info tussen.
cotic's worden hier steeds populairder, maar op britse fora is er altijd nog meer te vinden.

http://singletrackworld.com/forum/topic ... -what-size" onclick="window.open(this.href);return false;
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

sik schreef:beetje met inches en cm's klooien en dan staat hier misschien nog bruikbare info tussen.
cotic's worden hier steeds populairder, maar op britse fora is er altijd nog meer te vinden.

http://singletrackworld.com/forum/topic ... -what-size" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah perfect! Tx!
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

kermit schreef:Je speclist ziet er prima uit imo. XT zou moeten voldoen, zeker met een schijf die groot genoeg is (minstens 180 lijkt me vanzelfsprekend).
Maar er is ook niks tegen Zee remmen als je nog wat meer bite zoekt... keuzes keuzes keuzes ;-)
Ik heb zelf een SLX remset met voor een Zee caliper, remt als een beest zonder overbodig gewicht. Achter is al die remkracht nergens voor nodig.
Plaats reactie