project12 - #12 Shredder - Single Speedified (p. 3)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik liep al een tijdje met het idee rond een 29er hardtail met agressieve geo te bouwen. Rij redelijk veel downhill, maar had in het lokale bikepark van Spaarnwoude toch de meeste lol op mijn Kona Unit. Niet het sterkste frame verder, dus vond het ook een beetje zonde. Enter de harde hardtail. Nu post ik eigenlijk nooit meer show-your-stuffs, maar vond deze dusdanig bijzonder dat het wel de moeite waard is (en promoot graag het bedrijf van Suravida :))

Van het idee low-budget wat onderdelen van de Unit over te zetten op een Last Fast Forward, via een high-budget BTR Ranger, uiteindelijk voor een custom frame van Michiel (Suravida) gegaan. Als je dan toch geld gaat uitgeven, dan support ik veel liever een sympathieke gozer die net voor zichzelf is begonnen en erg mooie dingen maakt, dan een BTR, die ik hoewel stoer, eigenlijk niet zo heel mooi vind.

Uiteindelijk op een geometron-light geometrie uitgekomen, geïnspireerd door de BTR, Last en Nicolai. Redelijke maar niet extreme reach van 470 mm, slack met 64 graden balhoofdhoek, uiteraard steile zadelbuishoek, 70 mm bottom bracket drop, etc. Relatief lange chainstays ook met 440 mm, omdat ik denk dat dat de boel beter in balans houdt.

Gekozen voor een vork met ‘slechts’ 120 mm veerweg, net als de BTR. Vond hun theorie dat de geo van een hardtail liever niet al te veel moet veranderen onder inveren wel interessant. Dus niet al te veel vering, en de lol vooral uit die geo halen. Het is mijns inziens toch vooral de achterkant die de beperkende factor is.

Heb 'm zo veel mogelijk opgebouwd onderdelen die ik nog had. Onder andere een achterwiel met Hope single speed naaf, met bij elkaar gesprokkelde 7 speed cassette. Op de Unit was één versnelling tenslotte al ruim voldoende :)

Wat foto’s van de bouw, voordat de verf over het mooie hardsoldeerwerk heen ging.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het uiteindelijke resultaat hieronder. Ben er erg blij mee en ik kan het iedereen van harte aanraden ooit eens een custom frame te laten bouwen, en dan natuurlijk vooral door Project XII. Oog voor detail van Michiel is geweldig; met perfectionisme hoog in het vaandel is het niet snel goed genoeg. Ook is je eigen geo bedenken een leuke uitdaging (en best spannend natuurlijk) en weet Michiel waar hij het over heeft wat betreft moderne mountainbike geometrie. En raakt hij niet snel geïrriteerd als je bepaalde dingen maar blijft aanpassen :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb hem afgelopen zondag voor het eerst uitgelaten in Bikepark Spaarnwoude. Helaas was het dusdanig nat, glad en koud, dat ik niet fatsoenlijk de fiets (en mezelf) heb kunnen pushen in wat hij moet kunnen. Dus een echt rijverslag volgt nog.
Laatst gewijzigd door DaanJ op vr 6 september 2019, 16:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weer een pareltje geworden :-q

Gaaf kleurtje ook!

(dat van die voorvork en niet te veel travel op een LTHT begin ik wel te onderbouwen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Vet! Zie ik hem eindelijk ook eens in een fietsbare vorm. :lol: Die kleur is RAL 4011 en die ziet er op elke foto weer anders uit. Moest wel even slikken toen Daan het voorstelde, maar eenmaal af en met de oranje parts is hij wel heel erg vet. Snel maar eens in een mooi herfstbos foto's maken! En natuurlijk enorm testen :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dat ziet er toch puik uit!

Ik krijg bijna zin om ook een frame te bestellen....
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Wederom een plaatje. :-q Leuk ook dat je het een “kleine” framebouwer gunt.
Benieuwd naar het uitgebreidere rijverslag!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Zoals een vriend van me zei, wat is dat, old skool paars? Past wel bij zo'n klassiek gevormd frame vind ik :)

Vermoedelijk mede dankzij de koude bikepark sessie heeft zich een fijne grieperigheid kunnen ontwikkelen, dus echt rijden denk ik pas over een week.
baron062 schreef: Ik krijg bijna zin om ook een frame te bestellen....
Doen :)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ze worden steeds mooier :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Weer een mooi project! De fillets worden ook steeds strakker.
Er is dus een nieuwe niche gecreëerd; de SLTHT, Short Long Travel Hard Tail ;-)
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Nice! Een paar zwarte velgen zouden de fiets veel goeds doen denk ik :wink:
'BUILT not Bought '
BvR driver Leo
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 maart 2015, 16:11
Mijn mountainbike: Merida Big Seven XT-Edition

Is weer een super mooi frame, ook wel een fris kleurtje! :-q
Hop hop, gas d'r op!! Gang is alles!! Vaak bende te bang!!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik had hem al op de instagram van Michiel langs zien komen. Gaaf kleurtje. +1 voor zwarte velgen :)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Haha, fashionista's. Zwarte velgen mocht ik deze slopen ;)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik gooi mijn reservewielen wel in de auto als we gaan testen/fotograferen op de UHR :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Heel mooi geworden! Mooie kleur ook.

Ze worden inderdaad elke keer meer profi.

Petje af Michiel!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanJ schreef:Haha, fashionista's. Zwarte velgen mocht ik deze slopen ;)
Haha, dat kun je mooi beloven, want die Spanks ga je niet kapot krijgen :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie