NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Hmmmm. Jammer toch, dat je dat medium nodig hebt om niet bepaalde zaken te missen....
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Facebook is wat dat betreft een nadeel ja. Voordeel is dat het "lekker makkelijk" op je telefoon kijkt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Veel veerweg....? Mwah, ik had maar 130mm... jij 300;). Toch benieuwd hoe dat met een fully was gegaan maar lol hadden we zeker! En je gek laten maken door een tikkend klokje heeft wel eens wat!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Over onze hele groep genomen, was er best wel wat meer veerweg dan de gemiddelde biker die we langs zagen komen ;)
Voor een fully mag je de mijne best proberen, maar ik denk dat je dan het gevoel hebt op een BMX of kinderfietsje te zitten :lol:
En ja, dat tikkende klokje doet een hoop bij de meeste mensen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

We zien af en toe sporen van heftig gebruik van DH fietsen op Kwint. Met sommige zijn we gelukkiger dan andere qua beheer en onderhoud. Er is ook wel eens wat door de TrailCareCrew dichtgegooid, omdat er een kombochtje kapot gereden werd. Daar werden we niet blij van.

Aan de natuurzijde van het terrein zijn een keer of twee houten springschansen gevonden. Daar was de terreinbeheerder helemaal niet blij mee. Dat hout is opgestookt in de kachel.

Bottom line: als je het parcours met respect benadert, ga je je gang maar. We steken er veel werk in, dus houd het netjes svp.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Suggestie: na afloop van het downhillen een half uurtje trail onderhoud doen om 'je eigen rommel' weer op te ruimen als er substantiële schade is aangericht. Is ook nog gewoon leuk om te doen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mwah, ik weet niet hoor. Het werkt het buiten de route rijden wel erg in de hand zo, om over beeldvorming richting andere recreanten maar te zwijgen. En sommige schade aan de natuur schep je niet zomaar weg.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik bedoel het uiteraard binnen deze context:
bert l. schreef: Bottom line: als je het parcours met respect benadert, ga je je gang maar. We steken er veel werk in, dus houd het netjes svp.
Dus niet buiten de route en denk na over wat je daarop doet. Als je dan eventuele schade na afloop nog even repareert doe je het volgens mij netjes. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik geen idee heb over de omvang van de schade die je met een downhil bike aanricht.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Mwah, ik weet niet hoor. Het werkt het buiten de route rijden wel erg in de hand zo, om over beeldvorming richting andere recreanten maar te zwijgen. En sommige schade aan de natuur schep je niet zomaar weg.
Je kan je ook afvragen bij wat is natuur, copy/paste Google "Kwintelooyen is een voormalige zandafgraving uit de jaren 70 ten zuiden van Veenendaal." Dus is dat dan nog natuur?
Ik ken het terrein tegenwoordig via het cc rondje van 2,5 km en biedt al aardig wat, maar wellicht dat er misschien ruimte is voor initiatief om er iets extra's (lees lastig/technisch) aan toe te voegen. Alleen dat dan gescheiden van de "normale" route om problemen te voorkomen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik bepaal in deze niet wat natuur is - feit is dat veranderingen buiten de routes niet zijn toegestaan en als dat wel gebeurt straalt dat negatief af op onze sport. Iets extra's toevoegen via de daarvoor bestemde kanalen is natuurlijk een prima weg!

Enne, natuur is net onkruid. Denk je het weg te hebben, is het zomaar terug - zeker als je een zandafgraving zo'n 40-50 jaar de tijd geeft...;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Kwint heeft een geheel eigen microklimaat door de ligging. Zeg maar 'zuid-Limburg'. Er komen hier meer soorten van de Rode Lijst voor dan waar dan ook boven de rivieren. Dan heb je per definitie Natuur met een hoofdletter. Wist ik ook niet, dus dat leverde een paar jaar geleden een oorwassing op plus een excursie. Rode lijst is de soortenlijst van meest beschermde planten en dieren. Sommige staan echt pal naast de route en doen het daar dankzij ons, bijv Grondster. Voor andere soorten geldt vooral uit de buurt blijven. Zoals zeldzame vlinders.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Maakt mij niet uit, ik vermaak me prima op het rondje (is de ultieme sloper van de Heuvelrug). Maar bij zandafgraving leg je niet direct de link met (beschermd) natuurgebied, fout dus :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik heb vroeger, in de tijd van de oude route, wel eens downhillers gezien op het motorcrossparcours. Naar horen zeggen kun je daar op de fiets sprongen van ruim over de 5 meter maken. Het zand is nu niet mul, dus ideale omstandigheden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niet mul? Nee, het is pap...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Bottecchia schreef: Dus niet buiten de route en denk na over wat je daarop doet. Als je dan eventuele schade na afloop nog even repareert doe je het volgens mij netjes. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik geen idee heb over de omvang van de schade die je met een downhil bike aanricht.
Evenveel als een trail bike met flinke noppen, ligt denk ik eerder aan rijstijl dan type fiets.

Wil het niet goed praten maar snap die jongens met DH/freeride fietsen wel een beetje, overal worden nieuwe routes aangelegd maar zij kunnen nergens terecht.
Het is in NL een hele kleine groep maar als je een DH in de schuur hebt staan kan ik me voorstellen dat je hem ook wel eens wilt gebruiken.
Dan is de route kwintelooijen daar wel een mooi plek voor met vrij steile afdalingen waar je ook weer makkelijk omhoog kan lopen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie