Fiets voor het stevigere werk gezocht....

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Beste allemaal,
Ik ben in 2015 weer begonnen met MTB na +/-20jaar pauze en heb toen een Canyon Nerve 8.9 (L) gekocht met 110 veerweg voor en achter.
Dit jaar alles laten servicen, nieuwe wielen erin en grotere remschijven en op zich zit hij als gegoten
De Nerve is op zich voor mij een fijne speelse allround fiets maar ik heb dit jaar in o.a bikepark Wales gemerkt dat er ook met stevigere banden echt grenzen aan zitten.
Een rondje op een Nukeproof mega275 maakte meteen duidelijk dat het dalen met een meer enduro achtige fiets zoveel makkelijker ging en leuker was dat eind van het jaar er een fiets erbij wil kopen.
Ik wilde daar nog het e.a huren om te proberen, maar alle L fietsen waren al weg of uit de running.
In de Nerve heb ik afgelopen jaar best aardig in geïnvesteerd en in NL rijd hij ook fijn dus mijn plan is om die te houden en de aan te schaffen fiets echt voor erbij is.
Doel is dat mijn nieuwe vriendje het goed gaat doen waar de Nerve aan zijn grens zit.
Mijn budget is ongeveer 3000,-

Westrijden, Strava etc en tijdssegementen doe ik allemaal niet aan, ik fiets puur voor mijn lol en ben vooral aan het spelen, maar wil ook nog wel eens om me heen kijken waar ik fiets.
50-shades of Black etc hoeft ook niet en ik hoef ook niet als een kanonskogel downhill maar de stevigere trails in de bikeparks (rood) met jump lines waar je bij knikkende knieen ook nog overheen kan rollen vind ik wel erg gaaf.
Zelf zat ik aan een 150-160 Fully te denken en aangezien ik 186x 92kg (43jaar) weeg ook wat stevigs.
Kleurtjes vind ik 10x beter als Stealth.
De Spectral heb ik al geprobeerd, maar vind ik te dicht tegen mijn Nerve aan zitten.
Ik zit zelf op dit moment al naar de Trek Remedy en de Canyon Strive te kijken.
De Remedy het voordeel heeft dat hij in jan-feb geleverd wordt bij de fietsenboer.
Trek vind ik op zich mooi spul maken, de enige reden dat hij nog niet besteld is puur emotie want ik vind het qua kleur een heeeele saaie fiets.

Afbeelding
Waar ik ook over pieker is om de Carbon 9.7 Remedy te nemen die ik wel mooi vind met een Yari en NX en dan tzt het binnenwerk van de Yari te upgraden als dat ubherhaupt nodig is en als de NX groep op is te vervangen voor Eagle GX

De Canyon Strive 6.0 vind ik veel vrolijker dat geel, maar is pas in eind april/mei leverbaar is wat ik wel heel erg laat vind want ik hoop dan alweer aardig wat fietstrips gedaan te hebben. Ik vraag me ook af of 170 voor en achter niet een beetje overkill is voor iemand die geen levende kanonskogel wil spelen en eerlijk is eerlijk nou ook weer niet de allergrootste held op 2 wielen is (ergo: ik heb nog wat functionerende hersencellen die ik niet altijd uit kan zetten :roll: ).
Afbeelding


Hebben jullie nog andere ideeën?
Juweeltjes die ik volledig over het hoofd zie? Of is het gewoon man up en neem de Remedy wat een gave verstandige keuze is en leuk hem later als je wat gesloopt hebt maar op met wat kleurig Hope spul?
Nogmaals, budget is ongeveer 3000,- iets meer mag ook, zolang ik maar wel dichter bij de 3 als de 4 blijf zitten want fietsen is niet mijn enige hobby.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat let je nou precies een Nukeproof Mega275/290 te nemen? Zit in je budget.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb zelf een zwak voor deze jongens, scoren altijd waanzinnig goed in alle tests. En je ziet ze niet zoveel in Nederland.

https://www.whyte.bike/g160s" onclick="window.open(this.href);return false;
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

I_do schreef:Ik heb zelf een zwak voor deze jongens, scoren altijd waanzinnig goed in alle tests. En je ziet ze niet zoveel in Nederland.

https://www.whyte.bike/g160s" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo, dat is inderdaad mooi spul zeg! :-q nooit van gehoord, zit er een importeur in NL?
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

YT capra
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Xfries schreef:
I_do schreef:Ik heb zelf een zwak voor deze jongens, scoren altijd waanzinnig goed in alle tests. En je ziet ze niet zoveel in Nederland.

https://www.whyte.bike/g160s" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo, dat is inderdaad mooi spul zeg! :-q nooit van gehoord, zit er een importeur in NL?
Helaas niet, hier in Denemarken wel, maar daar schiet je niet veel mee op. Diverse webshops leveren wel in Nederland.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb geen tip voor je maar wel een compliment voor je openingspost. Jij moet columns gaan schrijven. :-D :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Kapitein Iglo schreef:Wat let je nou precies een Nukeproof Mega275/290 te nemen? Zit in je budget.
Ik vond de Mega nogal een tank die overal overheen walst en mistte wat speelsheid. De eigenaar bevestigde ook wel dat er fietsen zijn die dat beter doen en deze vooral gebouwd was op heel hard rechtdoor naar beneden.
Wat het voor mij lastig maakt is dat als ik naar de cijfertjes van een geometrie kijk, me dat maar relatief weinig zegt en ik dat ook niet kan vertalen naar rij eigenschappen, vandaar ook mijn advies vraag.

Capra en Whyte zien er in ieder geval erg gaaf uit.
Whyte in Schotland Wales gezien en hebben voor mij een hoog kwijl gehalte.

@ Dice: Thanx.
Ik windsurf fanatiek en daarmee zit ik op een extreem tekkie nivo (Denk Lars 2.0 :wink:), daar schrijf ik op windsurffora ook veel over. Het is dus niet niet de eerste keer dat ik wat online post :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zelf rijd ik op zo iets:
Afbeelding

Als frame voor €1.600,- (http://everyday26.de/?page_id=838" onclick="window.open(this.href);return false;). Zelf dan netjes afmaken kost nog iets van €1.500,- tot €2.000,- (duurder is natuurlijk ook geen probleem :wink: ) en dan zit je aardig bij je budget. Of als complete fiets dus voor €3.300,-.

Het voordeel ten opzichte van eerder genoemde bikes is dat deze echt stevig is. Niet alleen een lomp frame, maar ook allemaal grote indurstrielagers als draaipunten. Bikepark is dan ook geen probleem en wat rijeigenschappen betreft komt de Rune ook daar echt tot zijn recht!

Maar het mooie is dat de fiets ook verder prima allround te gebruiken is. Ik heb hem ook mee gehad naar Wales en Schotland en zelfs de langste en steilste klimmen ben ik gewoon naar boven gereden. Vanwege de (in mijn ogen) nog normale reach is de Rune ook in minder extreem terrein nog steeds een leuke fiets. Met sommige van de extreem lange fietsen (zoals de Whyte) is het alleen nog maar leuk naar beneden toe, gaat klimmen in steil terrein nog wel vanwege de te steile zitbuishoek, maar is glooiend terrein niet iets waar die fietsen zich nog thuis voelen... . https://www.pinkbike.com/news/Banshee-R ... -2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En je hebt een vrij unieke fiets! Overigens ook in smaakvol zwart leverbaar :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om Banshee nog maar wat extra te promoten ;-) via deze site direct te bestellen:
https://www.bansheebikes.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is de site/webshop van de Duitse importeur Everyday26 die Lars al linkte. Mijn (29er) Banshee heb ik ook via hem, allemaal vlot verlopen.

Mocht je eens willen zien hoe zo'n fiets er irl uit ziet ben je welkom. Ik heb een raw/blue Phantom, ook in sys te zien.
Een proefritje zal echter niet gaan gezien jouw lengte ;-) (nog los van het feit dat ik niet makkelijk mijn fiets zou meegeven...)

Banshee heeft het imago stevige frames te bouwen, met wat meer nadruk op "taking a beating" dan op de laatste grammen eruit peuteren.
Naast de Rune hebben ze nog de Spitfire in 27,5", met 140mm. De Prime en Phantom zijn de 29ers in de lijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Met het gestelde budget is het natuurlijk leuk shoppen! Zelf een fiets opbouwen of een complete aanschaffen behoort tot de mogelijkheden. Als je er een paar jaar mee wil doen is het misschien verstandig om te kijken naar fietsen met hedendaagse standaarden, zoals bijvoorbeeld Boost naven.

En dan de keus; kies je voor een bang for your buck merk zoals YT, Canyon, Commencal..? Of kies je voor een wat meer boutique merk zoals de hierboven genoemde Banshee?

Enkele mogelijkheden die volgens mij wel haalbaar zijn binnen je budget, al dan met mindere afmontage dan een Canyon of YT natuurlijk:
- Cotic Rocket
- Transition Patrol
- Orange Five / Alpine6
- Bird Aeris 145
- Production Privee Shan No5
- Airdrop Edit V2
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Inderdaad eens met bovenstaande, kijk wat verder naar de toekomst en standaarden, Boost, geometrie ed. Maar zeker ook naar type veersysteem ivm (aantallen) lagers, BB lagers? BSA of probleemgevallen als PF. Binnen je budget zou eea wel mogelijk moeten zijn.

Voor wat het waard is, ik stond voor dezelfde keus, tussen de Cotic Rocket en getoonde Banshee gegaan. Uiteindelijk voor de Cotic MAX, ( Boost en 29er) gegaan maar voornamelijk omdat ik deze via NL kanalen kon bestellen en afhalen. De Banshee was via de link vanuit een Duitse shop te verkrijgen en idd via een fijne communicatie.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Een hoop moois om over te gaan piekeren.
Ik ga me eens verder inlezen op onder andere die Airdrop, Transition en Nocro
Banshee ziet er hufterproof uit, maar de achterkant spreekt mij niet aan.
Dank voor alle tips tot nu toe!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Jurf schreef:Een hoop moois om over te gaan piekeren.
Ik ga me eens verder inlezen op onder andere die Airdrop, Transition en Nocro
Banshee ziet er hufterproof uit, maar de achterkant spreekt mij niet aan.
Dank voor alle tips tot nu toe!
Het is ook raadzaam om je eens in te lezen in de theorie van de geometrie.
De verschillen in geometrie zijn bij deze fietsen best groot, wat zich uit in totaal verschillend aanvoelende fietsen, ondanks dat ze eenzelfde veerweg hebben.

Wellicht past een Mondraker Foxy of Dune ook in je rijtje thuis. Mijn Mondraker bevalt mij overigens super!
Als is de nieuwe geo misschien wel erg lang...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Daar ben ik op zich ook mee bezig, maar ik kan er nog niet echt chocola van maken, (wat wel in het voordeel van allemansvriendjes als de grote merken spreekt, want wellicht niet 100% matchend maar ook nooit heel erg fout).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie