Iets te hard? 3,5bar is de limiet voor mijn velgen.. Daar kom ik alleen als ik mijn banden tubeless monteer.
Ik zou eens nameten met een andere pomp o.i.d. als dan blijkt dat je echt met 3+bar rijd, meteen naar beneden met die druk.
Onder de 2 bar moet makkelijk kunnen met jouw gewicht. Je zult merken dat je in het bos meer grip, comfort en snelheid hebt.
Wat slijtage betreft, dat is echt van ondergeschikt belang bij het zoeken naar je ideale bandendruk.
Ik kan me overigens voorstellen dat je banden zelfs minder hard slijten in het bos met lagere druk.
Als je meer km met je banden wil doen zou ik eerder naar andere banden kijken dan naar bandendruk
Discussie: Wiel-set/bandenspanning etc.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Ik rij overigens momenteel met de volgende specs:
Rijdersgewicht incl. gear: 85kg
Wielset: DT-Swiss XM-1501 Spline 29" 25mm intern
Voor: Conti X-King Racesport 2.4 Tubeless op 1,6bar
Achter: Conti RaceKing Racesport 2.2 met latex biba op 2bar
De RaceKing op mijn andere fiets een jaar met biba gereden en die wil tubeless niet op druk blijven dus vandaar de biba.
De RaceKing was een verademing op mijn hardtail, het is een hoge band en geeft wat extra comfort.
Het is echter ook een slappe band en op lagere druk gaat hij snel rollen. Deze rijd ik dus eigenlijk altijd wat harder dan ik zou willen.
Ik vind het een fijne band, maar het is jammer dat hij bij lagere druk zo rolt. Is de protection versie daar beter in?
Rijdersgewicht incl. gear: 85kg
Wielset: DT-Swiss XM-1501 Spline 29" 25mm intern
Voor: Conti X-King Racesport 2.4 Tubeless op 1,6bar
Achter: Conti RaceKing Racesport 2.2 met latex biba op 2bar
De RaceKing op mijn andere fiets een jaar met biba gereden en die wil tubeless niet op druk blijven dus vandaar de biba.
De RaceKing was een verademing op mijn hardtail, het is een hoge band en geeft wat extra comfort.
Het is echter ook een slappe band en op lagere druk gaat hij snel rollen. Deze rijd ik dus eigenlijk altijd wat harder dan ik zou willen.
Ik vind het een fijne band, maar het is jammer dat hij bij lagere druk zo rolt. Is de protection versie daar beter in?
Met huidige setup FSA Afterburner 29er wiel ik denk dat ver onder 2 bar zit en rijd met latex gevullden binnenbanden op Maxxis Ardent en Icon 29er x2.20 banden super setup voor lente/zomer
Op mn HT tubeless Black Panthers. Top. Op mn fully die ik vorige week kocht voor RocketRon en achter TunderBurt beiden op biba. Groot drama in de modder en bladrommel dit weekend. Gaat achter Ralph op. En dan beiden tubeless.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 210
- Lid geworden op: ma 31 januari 2011, 20:59
- Mijn mountainbike: Canyon Exceed cf7
Hier de volgende setup:
Gewicht: ca 87 kg
Ryder assymetrische velg: 25 mm
Voorband: Vittoria Mezcal TNT G+: 1,4 BAR tubeless
Achterband: Vittoria Mezcal TNT G+: 1,45-1,5 BAR tubeless
Deze band is in de modder niet super maar goed genoeg, op granulaat super (thuis ronde Vlaardingen)
Fiets: Scott Spark 910 (Fully)
Ondanks de lage spanning stuurt deze band heel goed.
Op de weg ca. 2,4 BAR voor en achter
Gewicht: ca 87 kg
Ryder assymetrische velg: 25 mm
Voorband: Vittoria Mezcal TNT G+: 1,4 BAR tubeless
Achterband: Vittoria Mezcal TNT G+: 1,45-1,5 BAR tubeless
Deze band is in de modder niet super maar goed genoeg, op granulaat super (thuis ronde Vlaardingen)
Fiets: Scott Spark 910 (Fully)
Ondanks de lage spanning stuurt deze band heel goed.
Op de weg ca. 2,4 BAR voor en achter
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 7 januari 2006, 18:01
- Mijn mountainbike: nrs giant
Welke band waar?
Dakarmotoren smalle voorband en stevig brede achterband. Heeft iemand al eens getest met mountainbiken? dus smallere voorband b.v. 2,1 en en brede achter 2.4 ., rijden op natte en droge bosgrond/ blubber stukken.
Ik begrijp dat je goede "zij"noppen wenselijke zijn. Ik ben nieuwsgierig, rij momenteel niet hoger danm 2 bar.
Dakarmotoren smalle voorband en stevig brede achterband. Heeft iemand al eens getest met mountainbiken? dus smallere voorband b.v. 2,1 en en brede achter 2.4 ., rijden op natte en droge bosgrond/ blubber stukken.
Ik begrijp dat je goede "zij"noppen wenselijke zijn. Ik ben nieuwsgierig, rij momenteel niet hoger danm 2 bar.
Op een motor heb je nogal wat vermogen wat je kwijt moet op je achterband. met die halve pk die een fietser levert niet zo'n probleem.siep schreef:Welke band waar?
Dakarmotoren smalle voorband en stevig brede achterband. Heeft iemand al eens getest met mountainbiken? dus smallere voorband b.v. 2,1 en en brede achter 2.4 ., rijden op natte en droge bosgrond/ blubber stukken.
Ik begrijp dat je goede "zij"noppen wenselijke zijn. Ik ben nieuwsgierig, rij momenteel niet hoger danm 2 bar.
De voorband is niet smal, de achterband is breed bij motoren. Dus precies wat I_do zegt.siep schreef:Welke band waar?
Dakarmotoren smalle voorband en stevig brede achterband. Heeft iemand al eens getest met mountainbiken? dus smallere voorband b.v. 2,1 en en brede achter 2.4 ., rijden op natte en droge bosgrond/ blubber stukken.
Ik begrijp dat je goede "zij"noppen wenselijke zijn. Ik ben nieuwsgierig, rij momenteel niet hoger danm 2 bar.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- john k
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Ik wil een andere wielset aan te schaffen en twijfel over carbon of alu.
Zit te denken aan een ENVE M50 of M525 carbon wielset.
Wat is volgens julie de voor en nadelen van een carbon wielset?
Zit te denken aan een ENVE M50 of M525 carbon wielset.
Wat is volgens julie de voor en nadelen van een carbon wielset?
Op het gemak, de ketting strak !!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
- Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis
john k schreef:Ik wil een andere wielset aan te schaffen en twijfel over carbon of alu.
Zit te denken aan een ENVE M50 of M525 carbon wielset.
Wat is volgens julie de voor en nadelen van een carbon wielset?
- john k
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Haha, op zich een grappig stukje.
Maar er word natuurlijk maar weinig nuttigs verteld.
Wat is duur? Als je iets koopt waar je achteraf spijt van hebt, ja.
Koop je iets waar je blij mee bent, dan is het nooit te duur!!
Dus mijn vraag, wat zijn volgens jullie de voor en nadelen van een carbonwielset? (prijs niet belangrijk)
Maar er word natuurlijk maar weinig nuttigs verteld.
Wat is duur? Als je iets koopt waar je achteraf spijt van hebt, ja.
Koop je iets waar je blij mee bent, dan is het nooit te duur!!
Dus mijn vraag, wat zijn volgens jullie de voor en nadelen van een carbonwielset? (prijs niet belangrijk)
Op het gemak, de ketting strak !!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Geweldig, meteen doen, als het geld geen probleem is, dan heb je verder alleen maar voordelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.