Sram Eagle 12-speed 10-50

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

whoop whoop... https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... it-p49688/" onclick="window.open(this.href);return false;

en ik heb net als afscheidscadeau van het werk 250 euro aan fietsspultegoedbonnen gehad... moeilijk om niet op 'bestellen' te drukken. In mijn BTW-gunstig landje kost de kit 530 euro + 8% + verzend :o

- bah... had gisteren doortastend moeten zijn: toen stond er nog 'in stock'. Nu 2-7 dagen :S
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Kan iemand mij het grote nadeel van een voor derailleur uitleggen? Ik snap dat het lastig is om te schakelen voor als je midden in een klim zit, en dat het een beetje zwaarder is maar zijn er nog meer grote nadelen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vroemm schreef:Kan iemand mij het grote nadeel van een voor derailleur uitleggen? Ik snap dat het lastig is om te schakelen voor als je midden in een klim zit, en dat het een beetje zwaarder is maar zijn er nog meer grote nadelen?
Naast dat je ketting er af stuitert als je lekker aan het afdalen bent?

Frame design! Zoveel makkelijker om een dubbelgeveerd frame te ontwikkelen zonder voorderailleur!! En dat is een heel belangrijke reden dat fabrikanten voor 1x gaan!


O ja, je hebt weer ruimte op je stuur om de knop van je dropper post kwijt te kunnen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Vroemm schreef:Kan iemand mij het grote nadeel van een voor derailleur uitleggen? Ik snap dat het lastig is om te schakelen voor als je midden in een klim zit, en dat het een beetje zwaarder is maar zijn er nog meer grote nadelen?
Enige nadeel dat ik zie is het risico dat de ketting bij schakelen voor van het blad valt. Zwaarder tov bijv xtr is zeer minmaal. Ik moet zeggen dat ik met marathons toch nog steeds erg blij ben met de dubbel en de kleinere stappen. Grootste voordeel van de 1 setup vind ik de looks. Ik heb overigens ook vaak zat mensen met een 1x12 langs de kant zien staan met chainsuck in de blubber en ook loopt er links en rechts wel eens een ketting af. Voor mijn gevoel is dat weinig anders dan bij een dubbel.

Schakelen midden in een klim doe ik vaak zat, maar natuurlijk niet onder volle belasting. In Nederland rij ik overigens vrijwel alles op het 38t buitenblad. Met 38 voor en 40 achter kom je overal makkelijk boven. Alleen bijv bij de BBC kom ik op het binnenblad.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bepaal wat jij fijn vind en waar je rijd.

Er zijn voor beide systemen voldoende voor en nadelen te noemen. Die allemaal te verwaarlozen zijn of te accepteren. Het gaat vooral om inzetbereik en verzetten.

Er is 1 echt nadeel aan 1x als je een budget/minder geld te besteden hebt. 1x begint op een hoger prijsniveau en de slijtage onderdelen als cassette en kettingen zijn veel duurder en slijten sneller dan bij een 2x aandrijving.
Plaats reactie