Help: Een internet bike, en nu?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het hangt inderdaad een beetje af van eigen handigheid.
En de ene webshop is de andere niet. EWr zijn er met perfecte aflevering, zeer goede online hulptools en tips, met servicecentra waar je je internetfiets toch een beurt kunt laten geven, maar je hebt ook 'dozenschuivers'...

Maar iedere LBS zal je fiets een beurt willen en kunnen geven, mits je het werkplaatstarief er maar voor betaalt. Zo'n servicebeurt zit bij aankoop bij een LBS vaak bij de koop inbegrepen...

En hier en op youtube is veel waardevolle info te vinden. Komt dus allemaal vast goed, linksom of rechtsom. Veel plezier straks met je nieuwe bike!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mijn Bulls kwam van fietsvoordeelshop ( onderand meer dan
20% korting dus was te verleidelijk om niet te doen ;) )
Maar deze werd door de bezorger netjes onder de carport in
elkaar gezet en afgesteld.
Dat viel me niet tegen deze service.

Aftersale was ook goed. Wilde nog een reservederailleurpadje en deze
werd kostenloos opgestuurd. Vond ik toch netjes. Ze hadden ook de
prijs kunnen vragen hiervoor.

Enniewee, over het in elkaar zetten. Met een beetje logisch nadenken
en een paar goede inbussleutels kom je een heel eind.

Lees ander het volgende eens door wat ik ooit geschreven heb:
http://www.mountainbike.nl/specials/howto-build-bike" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is wel Ikea voor gevorderden maar is allemaal goed te doen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Yo,

Fiets is inmiddels binnen. Zal hem binnenkort op sys zetten.

Heb aan de hand van jullie tips wat zaken nagelopen, wat zaken aangedraaid. Of losgedraaid, gesmeerd en weer aangedraaid. Verder hadden jullie inderdaad gelijk, de fiets werd nagenoeg volledig klaar geleverd.
Mooi fietsje. Gister ingeremd en klein stukje daarna gefietst (had weinig tijd, echte vuurdoop komt deze week).

Merk alleen dat de remschijf achter over ongeveer een kwart slag lichtjes 'schuurt' tegen de blokjes. Is dit iets dat na een paar ritjes weg is of moet ik hier iets mee ondernemen? Ik heb het wiel al eens losgemaakt en weer erin (voor het geval dat zou helpen) maar het blijft hetzelfde.

Ook happen de remmen pas echt als ik ze helemaal inknijp. Is dit normaal of moet ik iets tweaken? Ik kan mijn hendels nu voor 60/70% indrukken zonder amper rem te voelen, dit geld voornamelijk voor de achterrem. Bij mijn oude fiets had ik het idee dat ik wat eerder al meer remkracht had. Als ik echt flink knijp voel ik de wielen wel echt blokkeren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De remmen moet je sowieso even inremmen voordat ze echt goed gaan werken. Dat is in de straat 10x achter elkaar van 30km/u naar bijna stilstand remmen. Dan komt er even hitte in de blokjes en daarna moet je ze even af laten koelen (paar minuutjes).

Dat aanlopen zou ik even een ritje aan zien, meestal trekt het vanzelf weg. En anders wordt het ietsje bijstellen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als je rem voor een deel aanloopt is je rotor niet helemaal recht, soms kan je dat oplossen door de caliper opnieuw te centreren, maar als dat nog niet genoeg ruimte biedt zal je de rotor moeten richten:
https://www.youtube.com/watch?v=O0c2Ez2v0PU&t=363s" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteraard heeft niemand deze pro tools, maar om een idee te krijgen hoe je het netjes moet doen, het kan ook met een tie-wrap en een bahco (pas op met tangen, deze zullen door de v vorm en profiel van de bek met name aangrijpen op de buitenrand van je roter en deze beschadigen). Pas ook op met vette vingers, als je je schijf te vet maakt, gaat dit in je blokken zitten en krijg je de originele remkracht niet zomaar meer terug.

Dat je je hendel ver moet ingrijpen kan verschillende oorzaken hebben, wellicht staan de stelschroefjes op je hendel in de uiterste stand, persoonlijk vind ik het prettig als de hendels wat dichter op je stuur zitten in de rust stand, zodat je niet te ver hoeft te reiken. Maar als je aangrijp punt te dicht op je stuur zit (dus tegen je stuur aan knijpen voor volledige stopkracht) dan is er wat anders aan de hand, dan zijn ze misschien niet goed ontlucht (en zouden ze ook sponzig aan moeten voelen).
Volgens mij hebben de BR-M615 remmen alleen een stelschroefje om de "reach" in te stellen (de afstand van de greep tot je stuur in rust):
Afbeelding

Duurdere modellen hebben ook nog een "free-stroke" adjustment, waarmee je dus het aangrijp punt verlegd
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Ah thanks, dit aangepast dit geeft al een betere feel met de remhendels... wist niet dat die versteld konden worden.

Edit: Ga eerst even zelf meer onderzoeken :)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Fietsenwinkel heeft servicepunten door heel Nederland dus als er wat is, lijkt het me dat je daar heen kunt gaan, bijvoorbeeld in Haelen:
https://www.fietsenwinkel.nl/locaties/service-haelen" onclick="window.open(this.href);return false;
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie