magura clara lek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

0ldnick schreef:Ja het betreft mph remmen op mijn giant Xtc? Ik weet vrijwel zeker dat ze groter zijn dan 160mm.
Daarom ook mijn twijfel... Ze zijn afgeleid van een Engels product en die Engelsen zijn dol op rare maten.

Dan vrees ik dat je toch nieuwe schijven moet gaan kopen. Wat Kermit al zegt: die ruimte is er niet. Dan kan je voor ook wel meteen naar 180 mm gaan: iets meer remkracht. Tenzij je al een adapter hebt aan de voorkant... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

Ik heb de schijf eraf gehaald. 163/164 mm is de diameter.
Dus dan kan ik het beste gewoon 2x 180 mm schijf kopen plus adapters voor 180 mm van IS naar PM.

Gaan we dat fixen!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

https://www.dropbox.com/sh/2on08s34gkk9 ... q1s7a?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier 5 foto's geplaatst!

Ik vraag me ook af wat in disc rotor''SM-RT26M'' de RT, 26 en M betekenen?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb geen antwoord op je vraag over de schijven maar wel een opmerking/tip over de snelspanner van je achterwiel.
Deze staat nu naar achteren gericht en als er dan iemand achter je fietst zou deze met zijn voorwiel je snelspanner kunnen los tikken. Naar voren zou een betere positie zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ben niet helemaal zeker, maar SM-RT is dacht ik de aanduiding die Shimano voor remschijven gebruikt.
De 26 geeft iets aan over de groep waar je de schijf onder zou kunnen scharen, SM-RT 76 is dan bijvoorbeeld een "XT-schijf". Overigens hoef je daar niet veel rekening mee te houden, het is geen enkel probleem om bijvoorbeeld een Deore schijf met XT remmen te combineren.

Let er wel op dat de goedkopere Shimano schijven soms alleen voor organic blokjes bedoeld zijn, als dat van toepassing is staat dat als het goed is in de omschrijving.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef:Ik heb geen antwoord op je vraag over de schijven maar wel een opmerking/tip over de snelspanner van je achterwiel.
Deze staat nu naar achteren gericht en als er dan iemand achter je fietst zou deze met zijn voorwiel je snelspanner kunnen los tikken. Naar voren zou een betere positie zijn.
Dan kan er een tak tegenaan komen en je snelspanner zo los kunnen tikken... :roll:

In de ruim 20 jaar dat ik met snelspanners reed is me geen van beide ooit overkomen. Je kunt problemen ook opzoeken... :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Let er wel op dat de goedkopere Shimano schijven soms alleen voor organic blokjes bedoeld zijn, als dat van toepassing is staat dat als het goed is in de omschrijving.
Houd je er dan ook rekening mee dat als je dan met de organische blokjes rijdt met die schijven dat je ook niet in gebieden met fijn zand mag rijden!

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

kermit schreef:Ben niet helemaal zeker, maar SM-RT is dacht ik de aanduiding die Shimano voor remschijven gebruikt.
De 26 geeft iets aan over de groep waar je de schijf onder zou kunnen scharen, SM-RT 76 is dan bijvoorbeeld een "XT-schijf". Overigens hoef je daar niet veel rekening mee te houden, het is geen enkel probleem om bijvoorbeeld een Deore schijf met XT remmen te combineren.

Let er wel op dat de goedkopere Shimano schijven soms alleen voor organic blokjes bedoeld zijn, als dat van toepassing is staat dat als het goed is in de omschrijving.
even een zijsprong, maar waarom is dat eigenlijk, waarom mag je met die goedkopere schijven geen metal blokken gebruiken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luc151 schreef:
kermit schreef:Ben niet helemaal zeker, maar SM-RT is dacht ik de aanduiding die Shimano voor remschijven gebruikt.
De 26 geeft iets aan over de groep waar je de schijf onder zou kunnen scharen, SM-RT 76 is dan bijvoorbeeld een "XT-schijf". Overigens hoef je daar niet veel rekening mee te houden, het is geen enkel probleem om bijvoorbeeld een Deore schijf met XT remmen te combineren.

Let er wel op dat de goedkopere Shimano schijven soms alleen voor organic blokjes bedoeld zijn, als dat van toepassing is staat dat als het goed is in de omschrijving.
even een zijsprong, maar waarom is dat eigenlijk, waarom mag je met die goedkopere schijven geen metal blokken gebruiken.
Dat zijn eigenlijk winterschijven, die je maar tot 7 graden boven nul mag gebruiken. Met metal remblokjes lopen de temperaturen van die schijven sowieso teveel op dat de schijven dan krom trekken of zelfs spontaan ontbranden.


Kortom: complete bullshit van Shimano!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee, ik weet alleen dat het van Shimano niet mag ;-)
Ik neem aan dat het materiaal van de schijf iets anders is, misschien slijten ze sneller met metal blokken. Kan me niet voorstellen dat het rampen op gaat leveren zoals Lars die omschrijft ;-)

Ik koop sowieso niet altijd Shimano schijven voor bij m'n (Shimano) remmen. Heb al Avid Centerline's gebruikt, momenteel Hayes en Formula schijven in gebruik.
Tsja, als ik die voor (ruim) minder als een tientje p/st tegenkom ga ik niet drie keer zoveel voor Shimano's uitgeven... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Geen idee, ik weet alleen dat het van Shimano niet mag ;-)
Ik neem aan dat het materiaal van de schijf iets anders is, misschien slijten ze sneller met metal blokken. Kan me niet voorstellen dat het rampen op gaat leveren zoals Lars die omschrijft ;-)
Het materiaal is niet wezenlijk anders en met slijtage heeft het niets te maken. In die hitte opbouw zit wel een kern van waarheid. Door de dikte van het materiaal en de uitvoering van de schijf zal deze wat heter kunnen worden dan bijvoorbeeld hun ICE-Tech schijven. En met metal blokjes loopt de temperatuur theoretisch verder op. In extreme situaties kan de rem dan eerder faden. In de praktijk zijn er tientallen andere doemscenario's te verzinnen die erger zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En dan te bedenken dat Bike die Icetech schijven aan het smelten kreeg :-)
Wat in de praktijk ook niet echt een probleem is denk ik, maar ach, de Duiters testen graag grundlich.

Gewoon geen Shimano schijven kopen dan maar.
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

hartelijk bedankt voor alle hulp. Ik zal proberen om fijn zand te vermijden. Vind het niet nodig om daarvoor duurdere onderdelen aan te schaffen. Volgens mij klopt mijn lijstje dan wel wat op dropbox staat. Dat ga ik dat aanschaffen
Plaats reactie