Ook bij cartridge lagers is het belangrijk: metaal op metaal is een veel stijvere verbinding dan metaal op lak op metaal, en voorkomt zo los werken.kermit schreef:Precies, alleen bij de ouderwetse trapassen waarbij alles in een cartridge zit is het niet zo belangrijk. Maar bij losse cups zou ik ook BSA brackets altijd (laten) vlakken.
Volgens mij is een niet goed vlak en parallel bracket vaker dan gedacht oorzaak van overmatig snelle slijtage van trapaslagers.
Frame gespoten, verf aan binnenkant BSA draad
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Dus krakende losgewerkte cups komen niet voor bij BSA? Zeker wel!Alien schreef:De bracketpot heeft linkse draad zodat de trapaslagers zich vast in plaats van los draaien bij een normale trapbeweging. Tenzij je Franse of Italiaanse lagers monteert, natuurlijk.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5238
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Inderdaad, een goed gevlakt (en parallel) BB met BSA draad verhoogt de duurzaamheid van de lagers enorm.kermit schreef:Precies, alleen bij de ouderwetse trapassen waarbij alles in een cartridge zit is het niet zo belangrijk. Maar bij losse cups zou ik ook BSA brackets altijd (laten) vlakken.
Volgens mij is een niet goed vlak en parallel bracket vaker dan gedacht oorzaak van overmatig snelle slijtage van trapaslagers.
Juist met Pressfit zullen de lagers vrijwel nooit parallel aan elkaar in het BB liggen, wat de snelle slijtage en kraken voor het grootste deel veroorzaakt. Daarom gaan er steeds meer merken weer terug naar BSA.
Dus mijn advies: goed laten vlakken!
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5569
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Bedankt mannen.
Ik kan de verf rand er zelf wel af schuren maar dan rest de vraag of het echt vlak is.
Deze fiets had namelijk toen ik hem kocht zo'n cartridge met vierkante trapas.
Overigens waren de buitenzijdes van de bracketpot wel glimmend kan ik me herinneren.
Zou het spul dan al gevlakt zijn geweest af fabriek?
Anders rijd ik dinsdag wel naar de lbs.
Ik kan de verf rand er zelf wel af schuren maar dan rest de vraag of het echt vlak is.
Deze fiets had namelijk toen ik hem kocht zo'n cartridge met vierkante trapas.
Overigens waren de buitenzijdes van de bracketpot wel glimmend kan ik me herinneren.
Zou het spul dan al gevlakt zijn geweest af fabriek?
Anders rijd ik dinsdag wel naar de lbs.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5569
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Al het verf is uit het schroefdraad.
Nu nog laten vlakken.
Net even gemeten met de schuifmaat.
Afhankelijk van waar ik meet is de bracketpot tussen de 73.5 en 74mm.
Dikke verf laag :p
Nu nog laten vlakken.
Net even gemeten met de schuifmaat.
Afhankelijk van waar ik meet is de bracketpot tussen de 73.5 en 74mm.
Dikke verf laag :p
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5569
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Ja daarom, moet gewoon even goed gedaan worden.
Iemand toevallig een adresje rond Amsterdam die dat zeker kunnen?
De lbs hier heb ik eigenlijk niet zo'n hoge pet van op...
Iemand toevallig een adresje rond Amsterdam die dat zeker kunnen?
De lbs hier heb ik eigenlijk niet zo'n hoge pet van op...
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Bij Futurumshop in Zuid liggen meen ik mij te herinneren de tools. Dan moet je het zelf wel even doen, want het zijn geen fietsenmakers die er werken. Dus zelfservice, maar wel gratis. Anders wil ik je wel even komen helpen, woon vlakbij