Nieuwe Yari of 2e hands Fox 34 Factory (2016)?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

kermit schreef:Hij gaat een Manitou Tower vervangen, 120mm veerweg met 32mm binnenpoten.
Ga me alsjeblieft niet vertellen dat ik er niet op vooruit ga Lars ;-)
Met de tower heb ik geen ervaring, maar ik heb een minute gehad en rijd momenteel met een mattoc en een pike. De mattoc is toch een pak beter dan de pike. De minute was ook soepeler, maar die zal het in stijfheid wss niet halen van de pike, de minute had een qr en 32mm poten. Er is net een mattoc voor 29" wielen uitgekomen, als de pike de geest geeft weet ik wel wat er daarvoor in de plaats gaat komen.
Ik denk trouwens dat ik sowieso nooit nog een rockshox vork zou kopen. In eerste instantie kocht ik die omdat rockshox hun altijd hun service manuals online zet en natuurlijk omdat ze gewoon samen met fox de meest bekende zijn. Maar manitou heeft nu ook alle service manuals online, en ze reageren ook heel vlot via hun service email adres. Hetzelfde trouwens ook voor dvo, maar die zijn dan weer een stapje duurder in aankoop.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paulus1981 schreef:
Lars TB schreef:Hoewel je de stijfheid van de Yari absoluut merkt ten opzichte van een FOX Float 32, zou ik die laatste in veel gevallen verkiezen boven een Yari. De controle die een FIT4/Grip levert ten opzichte van die Yari is enorm en het is niet zo dat de standaard 32 een heel slappe vork is.
T valt me op dat je vrij stellig bent, en het verschil als groot betitelt. Heb je niet per ongeluk met een slecht afgestelde Yari gereden?

Ik kan me lastig voorstellen dat ik? / iemand op de Utrechtse heuvelrug het verschil gaat merken (laat staan omzetten in sneller rijden) tussen een nieuwe revelation of den veel duurdere Fox/ Pike etc. (In een hardtail idd; Trek Stache op iets smallere banden dan origineel)
Het 'probleem' aan de ene kant is dat mijn vergelijkingsmateriaal een aantal topvorken is die ook nog eens in een erg goede fiets zaten op het moment dat ik daar mee reed. Daarnaast ken ik het parcours best wel aardig en loopt de snelheid aardig op als er niemand voor mijn neus rijdt/ de juiste persoon voor mijn neus rijdt. Daarnaast heb ik enkele van die vorken ook in stukken extremer terrein gereden en weet ik dus ook hoe ze zich daar houden.

En ja, met die snelheid over de remknippen zoals ze er tot afgelopen vrijdag bij lagen merk je echt dat daar het verschil met de Yari gemaakt wordt. De 'rust' waar ook Kermit het bij zijn 34 over heeft ben je gewoon kwijt met de Yari. Maar ook op wortelpassages op lage snelheid merk je zeker verschil, wat zich vertaalt in bijvoorbeeld het vertrouwen schuin over een wortel heen te rijden. Ja, die vork was goed afgesteld (en ook de rest van het materiaal was prima op orde/ op niveau).

Aan de andere kant moet er ook wel verschil in zitten, want de Yari staat niet het hoogst in de rangorde bij Rockshox. Als de Yari echt bijna een Pike is, dan is het natuurlijk snel voorbij met het duurdere model. Dus moet er voor een enigszins ervaren rijder een voelbaar verschil tussen die twee vorken zitten. En dat zit er dus.

Is mijn commentaar zinnig of nuttig? Niet helemaal en daarom meld ik het ook pas laat in deze discussie, waar ik het ook in mijn eerste post meteen stellig uit had kunnen spreken. Maar een groot gedeelte van de gebruikers heeft het vergelijkingsmateriaal niet, zal de Yari prima vinden en weet dus niet beter. En de Yari is ook niet slecht en beter dan vrijwel iedere vork van voor 2015. Dat betekent dat ze de limiet van de vork waarschijnlijk ook als hun eigen limiet zien. En die ligt toch al behoorlijk ver (van de vork dan) en verder dan ze van eerdere vorken gewend waren. Ik denk dat ik dus iets harder ga en iets meer vergelijkingsmateriaal heb en daarom deze uitspraken kan doen. Voor mensen die echt nog een stapje meer uit hun materiaal willen en kunnen halen.

Is een Porsche 911 Carrera S bijna net zo goed als een Ferrari 488? Voor de meesten is een Renault Megane RS als veel te snel... .

En zoals ik al zei, op een hardtail ga je het minder merken, maar kun je zeker verschillen voelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gelukkig, mijn Tower is van 2014 ;-)

Nee, geintje. Ik geloof ook onmiddellijk dat er verschil zal zitten tussen vorken uit de klasse Pike en een Yari, het zou onlogisch zijn als dat niet zo was. En ik schaar mezelf niet onder de rijders die in staat zijn het verschil tussen een goede en een heel goede vork te voelen.
Ik maakte wel een grapje over dat ik wat geld over had, maar feitelijk is daar niet veel aan gelogen. We kennen het toch allemaal wel, dat je af en toe wat wilt upgraden/aanpassen aan je fiets, ook als dat objectief gezien eigenlijk helemaal niet nodig is. Dat heet "een hobby" ;-)

En even voor de duidelijkheid, Lars en ik kennen elkaar een beetje dus ik weet precies wat ik aan zijn opmerkingen heb (en hij weet ook wel hoe serieus of juist niet hij mijn opmerkingen moet nemen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gék word je ervan he. Denk je voor jezelf wel voor mekaar te hebben hoe de wereld qua voorvorken die je hebt in elkaar zit, komt Lars TB langs en gooit heel de wereld op z'n kop! Laat ik het zo stellen: ik zou pas écht een eerlijk vergelijking kunnen maken als ik een 100mm YAri in de Superfly zou zetten, of een Fit4 F32 met 130mm in de Nukeproof.

Moeilijk vergelijken. De ene zit in een XC hardtail, de ander in een trailgeoriënteerde LTHT. Ik zou ze niet willen wisselen. Met beide heb ik de urban trailride van MacReal gereden en overall geeft de Nukeproof dan gewoon een bak meer controle. Dat kan natuurlijk ook gewoon aan de geo van de fiets liggen, en misschien zit het daarmee ook wel in het koppie.

Niettemin doet de Fox exact wat-ie moet doen op mijn standaard rondjes, en de Yari doet dat ook maar vindt het mogelijk wat saai...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Lars TB schreef:
Het 'probleem' aan de ene kant is dat mijn vergelijkingsmateriaal een aantal topvorken is die ook nog eens in een erg goede fiets zaten op het moment dat ik daar mee reed. Daarnaast ken ik het parcours best wel aardig en loopt de snelheid aardig op als er niemand voor mijn neus rijdt/ de juiste persoon voor mijn neus rijdt. Daarnaast heb ik enkele van die vorken ook in stukken extremer terrein gereden en weet ik dus ook hoe ze zich daar houden.

En ja, met die snelheid over de remknippen zoals ze er tot afgelopen vrijdag bij lagen merk je echt dat daar het verschil met de Yari gemaakt wordt. De 'rust' waar ook Kermit het bij zijn 34 over heeft ben je gewoon kwijt met de Yari. Maar ook op wortelpassages op lage snelheid merk je zeker verschil, wat zich vertaalt in bijvoorbeeld het vertrouwen schuin over een wortel heen te rijden. Ja, die vork was goed afgesteld (en ook de rest van het materiaal was prima op orde/ op niveau).

Aan de andere kant moet er ook wel verschil in zitten, want de Yari staat niet het hoogst in de rangorde bij Rockshox. Als de Yari echt bijna een Pike is, dan is het natuurlijk snel voorbij met het duurdere model. Dus moet er voor een enigszins ervaren rijder een voelbaar verschil tussen die twee vorken zitten. En dat zit er dus.

Is mijn commentaar zinnig of nuttig? Niet helemaal en daarom meld ik het ook pas laat in deze discussie, waar ik het ook in mijn eerste post meteen stellig uit had kunnen spreken. Maar een groot gedeelte van de gebruikers heeft het vergelijkingsmateriaal niet, zal de Yari prima vinden en weet dus niet beter. En de Yari is ook niet slecht en beter dan vrijwel iedere vork van voor 2015. Dat betekent dat ze de limiet van de vork waarschijnlijk ook als hun eigen limiet zien. En die ligt toch al behoorlijk ver (van de vork dan) en verder dan ze van eerdere vorken gewend waren. Ik denk dat ik dus iets harder ga en iets meer vergelijkingsmateriaal heb en daarom deze uitspraken kan doen. Voor mensen die echt nog een stapje meer uit hun materiaal willen en kunnen halen.

Is een Porsche 911 Carrera S bijna net zo goed als een Ferrari 488? Voor de meesten is een Renault Megane RS als veel te snel... .

En zoals ik al zei, op een hardtail ga je het minder merken, maar kun je zeker verschillen voelen.
Helder verhaal en stof tot denken :-)
Ik ga binnenkort de fiets van m'n vriendin (waar een Yari) in zit eens meepikken voor een rondje hoge ginkel / amerongen....

En ook dan blijft de vergelijking lastig want m'n reign met Lyrik rtc3 fietst wel heel anders :-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels eindelijk de Yari eens ergens anders uitgelaten dan op de lokale rondjes, vandaag op de UHR geweest. Met name de "remknippentest" vind ik daar vaak wel wat zeggen over een vork.

En ik moet Lars' verhaal bevestigen, de Yari gaf niet de rust die ik van de Fox Factory gewend ben. Natuurlijk miste ik ook de achtervering van mijn andere fiets, maar ik ben er toch vrij zeker van dat ik me wel op de voorkant kon focussen.
Nu denk ik dat ik nog wel iets kan winnen, vermoedelijk mag hij wat minder progressief. Dus er gaat nog een token uit en hij wordt (over een tijdje) ook van 120 naar 130mm gezet.

Ik dacht eerst dat ik misschien wat minder rebound nodig had, bleek de vork al op de snelste rebound te staan. In het kader van experimenteren toch even wat meer rebound gegeven maar dat voelde eerder slechter dan beter dus weer terug naar minder rebound gegaan.

Als ik er nog eens gereden heb met een token minder maar eens kijken wat dat brengt en of er nog meer aanpassingen nodig zijn. Als het in demping gezocht moet worden wellicht iets dunnere olie...?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb me de laatste weken nogal zitten inlezen in de vorken materie omdat ik aan het kijken ben naar een nieuwe wat potentere tweewieler, en je kan in veel Yari,s ook de Charger2 van de Lyrik stoppen.
Zo,n upgrade van het verings element zit rond de 220,-
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Jurf schreef:Ik heb me de laatste weken nogal zitten inlezen in de vorken materie omdat ik aan het kijken ben naar een nieuwe wat potentere tweewieler, en je kan in veel Yari,s ook de Charger2 van de Lyrik stoppen.
Zo,n upgrade van het verings element zit rond de 220,-

Dat vind ik wel behoorlijk veel geld. Ik zou dat bedrag dan liever in een (nog) betere vork steken.

Mij bevalt de Yari in ieder geval prima. Het is denk ik ook wat je gewend bent en maar net hoe duur je het zelf wil maken.

@ Kermit. Mooi vergelijk!
Kan het kloppen dat je niet zo zwaar bent?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

@ Kermit. Mooi vergelijk!
Kan het kloppen dat je niet zo zwaar bent?
Kermit mag bij windkracht 5 niet meer naar buiten nee... :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

70kg, waai je dan al weg bij windkracht 5?
Zou nog een kg of 3 minder mogen, maar dat vergt meer wilskracht dan ik op kan brengen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie