paulus1981 schreef:Lars TB schreef:Hoewel je de stijfheid van de Yari absoluut merkt ten opzichte van een FOX Float 32, zou ik die laatste in veel gevallen verkiezen boven een Yari. De controle die een FIT4/Grip levert ten opzichte van die Yari is enorm en het is niet zo dat de standaard 32 een heel slappe vork is.
T valt me op dat je vrij stellig bent, en het verschil als groot betitelt. Heb je niet per ongeluk met een slecht afgestelde Yari gereden?
Ik kan me lastig voorstellen dat ik? / iemand op de Utrechtse heuvelrug het verschil gaat merken (laat staan omzetten in sneller rijden) tussen een nieuwe revelation of den veel duurdere Fox/ Pike etc. (In een hardtail idd; Trek Stache op iets smallere banden dan origineel)
Het 'probleem' aan de ene kant is dat mijn vergelijkingsmateriaal een aantal topvorken is die ook nog eens in een erg goede fiets zaten op het moment dat ik daar mee reed. Daarnaast ken ik het parcours best wel aardig en loopt de snelheid aardig op als er niemand voor mijn neus rijdt/ de juiste persoon voor mijn neus rijdt. Daarnaast heb ik enkele van die vorken ook in stukken extremer terrein gereden en weet ik dus ook hoe ze zich daar houden.
En ja, met die snelheid over de remknippen zoals ze er tot afgelopen vrijdag bij lagen merk je echt dat daar het verschil met de Yari gemaakt wordt. De 'rust' waar ook Kermit het bij zijn 34 over heeft ben je gewoon kwijt met de Yari. Maar ook op wortelpassages op lage snelheid merk je zeker verschil, wat zich vertaalt in bijvoorbeeld het vertrouwen schuin over een wortel heen te rijden. Ja, die vork was goed afgesteld (en ook de rest van het materiaal was prima op orde/ op niveau).
Aan de andere kant moet er ook wel verschil in zitten, want de Yari staat niet het hoogst in de rangorde bij Rockshox. Als de Yari echt bijna een Pike is, dan is het natuurlijk snel voorbij met het duurdere model. Dus moet er voor een enigszins ervaren rijder een voelbaar verschil tussen die twee vorken zitten. En dat zit er dus.
Is mijn commentaar zinnig of nuttig? Niet helemaal en daarom meld ik het ook pas laat in deze discussie, waar ik het ook in mijn eerste post meteen stellig uit had kunnen spreken. Maar een groot gedeelte van de gebruikers heeft het vergelijkingsmateriaal niet, zal de Yari prima vinden en weet dus niet beter. En de Yari is ook niet slecht en beter dan vrijwel iedere vork van voor 2015. Dat betekent dat ze de limiet van de vork waarschijnlijk ook als hun eigen limiet zien. En die ligt toch al behoorlijk ver (van de vork dan) en verder dan ze van eerdere vorken gewend waren. Ik denk dat ik dus iets harder ga en iets meer vergelijkingsmateriaal heb en daarom deze uitspraken kan doen. Voor mensen die echt nog een stapje meer uit hun materiaal willen en kunnen halen.
Is een Porsche 911 Carrera S bijna net zo goed als een Ferrari 488? Voor de meesten is een Renault Megane RS als veel te snel... .
En zoals ik al zei, op een hardtail ga je het minder merken, maar kun je zeker verschillen voelen.