Advies nieuwe MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yolanafca schreef:Na wat rond gekeken te hebben, na het advies, kwam ik deze Cube Acid 27,5 (2016) tegen: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acid-27-5-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat dit wel een goede mtb is?
Ik zou niet lang twijfelen, prijs voor deze kwaliteit is perfect, maatvoering (14") is ook helemaal perfect! Doen! Je kunt nog langer doorzoeken, maar heel veel mooier ga je niet vinden.


Enige nadeel is dus dat je hem via internet krijgt en dat je veranderingen zelf moet gaan aanbrengen. Dat is allemaal geen rocket-science, maar iemand die ervaring met sleutelen heeft is welkom. Zijn er meer fietsers bij jou in de buurt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yolanafca schreef:@Joepie de, Dat ben ik zeker met je eens, ik wil ook graag naar een (paar) fietsenwinkel(s), maar voor ik dat doe wil ik wel wat vooronderzoek gedaan hebben ;)
Je kunt tien fietsenwinkels af, maar je zit gewoon vast aan jouw maat van iets van 13"-15" en in de prijsklasse zijn de verschillen klein. Veel winkels hebben die maat ook niet zomaar staan en dat zou het voordeel kunnen zijn als je er nog langs gaat: even proef zitten.

Maar dat zijn de feiten. Dan heb je nog persoonlijke voorkeuren die personeel in fietsenwinkels ook hebben, net als wij hier. Maar dan krijg je dus dingen te horen als "Cube is een slecht merk", terwijl de volgende zegt: "Cube is het beste merk". Daar wordt je dan ook niet heel veel wijzer van.
Verder hebben we hier de ervaring dat mensen regelmatig op de verkeerde maat fiets gezet worden. Nu hebben we het hier op het forum met zijn allen ook wel eens fout, maar eigenlijk wat maatvoering betreft zitten we er zelden naast en meestal op 1 lijn. In dat opzicht zijn we betrouwbaarder dan de gemiddelde fietsenmaker! (Helaas, zou ik bijna zeggen. Je verwacht dat een vakman eerlijk is en gedegen. De meeste zijn dit ook wel, maar het gaat net even te vaak mis)
yolanafca schreef:En misschien een domme vraag, maar maakt het dan niet uit dat er 29'' banden onder zitten, ook al heeft deze mtb een framemaat van 15 inch?
Ja, hier heb je gelijk. De hoogte van het frame is dus 15" en de zitbuis dus lekker kort zodat het zadel laag kan staan. Maar de bovenbuis is in verhouding tot bijvoorbeeld die Cube Acid vele malen langer omdat er ruimte moet zijn voor dat grotere voorwiel. Dus voor een 15" valt de fiets erg groot en kun je met jouw lengte eigenlijk niet netjes op die fiets komen te zitten.
yolanafca schreef:@jimbo, ik zit nu in mijn examenjaar, dus heel lang zit ik niet meer op school ;)
Daarnaast zou ik de mtb ook niet willen gebruiken om iedere dag mee naar school te fietsen, dat vind ik zelf ook zonde.
Koop er wel een heel dik slot bij! En bedenk dat het voor- en achterwiel van een mountainbike heel makkelijk los te halen zijn. Dus zet niet alleen het frame vast!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef:* zie nu trouwens in je forumnaam waarom Lars die helm suggereerde, dat afca keek ik daarnet ff overheen... :roll: :wink:
Tis weekend, dus dan mag je wat later scherp zijn... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yolanafca
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 oktober 2017, 13:33

Lars TB schreef:
yolanafca schreef:Na wat rond gekeken te hebben, na het advies, kwam ik deze Cube Acid 27,5 (2016) tegen: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acid-27-5-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat dit wel een goede mtb is?
Ik zou niet lang twijfelen, prijs voor deze kwaliteit is perfect, maatvoering (14") is ook helemaal perfect! Doen! Je kunt nog langer doorzoeken, maar heel veel mooier ga je niet vinden.


Enige nadeel is dus dat je hem via internet krijgt en dat je veranderingen zelf moet gaan aanbrengen. Dat is allemaal geen rocket-science, maar iemand die ervaring met sleutelen heeft is welkom. Zijn er meer fietsers bij jou in de buurt?
Nu is het mooie dat er bij deze mtb een gratis bikefitting bij zit van t.w.v €100. Dit kan in Amsterdam worden gedaan :)
Ik moet nog even overleggen met mijn ouders, maar als die het ook goed vinden, zal het zeker deze mtb worden!

Ik heb geen idee of er meer fietsers zijn eigenlijk, ik was wel van plan om met mijn nicht samen tochtjes te maken (ze heeft een hybride fiets, als het goed is)
Bedankt voor het advies :-D
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Bikefitting natuurlijk helemaal perfect. Dat is proefrit+
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef:
Wiel-Maat schreef:* zie nu trouwens in je forumnaam waarom Lars die helm suggereerde, dat afca keek ik daarnet ff overheen... :roll: :wink:
Tis weekend, dus dan mag je wat later scherp zijn... :wink:
:D :-q
Joepie de schreef:Bikefitting natuurlijk helemaal perfect. Dat is proefrit+
Op zich waar, maar dat is natuurlijk niet gratis en in dit geval zou dat qua budget al n deel van de aankoopsom van de al min of meer beoogde cube acid in beslag nemen en blijft er dus minder bike budget over...Want ik ben t verder ook met Lars eens dat de maat van de genoemde cube op zich goed zou moeten zijn; dan is t verder eigenlijk n kwestie van wat nader afstellen van de cockpit en zadelhoogte (en evt zadelkeuze als standaard zadel niet bevalt).
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Wiel-Maat schreef:
Joepie de schreef:Bikefitting natuurlijk helemaal perfect. Dat is proefrit+
Op zich waar, maar dat is natuurlijk niet gratis en in dit geval zou dat qua budget al n deel van de aankoopsom van de al min of meer beoogde cube acid in beslag nemen en blijft er dus minder bike budget over...
Ik begrijp hem niet helemaal. Ik lees toch dat de bike-fitting gratis wordt aangeboden bij aanschaf van de fiets? Natuurlijk is het niet gratis, maar het is niet relevant omdat de prijs niet lager wordt als je het aanbod afslaat. En het zal zeker niet de genoemde 100 euro kosten. Kennelijk vind de detaillist het belangrijk om het - binnen de aantrekkelijke vraagprijs - als service aan te bieden. Voor iemand die begint met mountainbiken en een online fiets koopt (met bijbehorend prijsvoordeel) is het alleen maar handig om gebruik van te maken.
Ja, doei !
yolanafca
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 oktober 2017, 13:33

Het is de toch de Cube geworden, ik heb de fiets net besteld! :D
Bedankt voor alle adviezen en tips, heb ik veel aan gehad! :)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gefeliciteerd en heel veel plezier met deze prachtige hobby!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Joepie de schreef:
Ik begrijp hem niet helemaal. Ik lees toch dat de bike-fitting gratis wordt aangeboden bij aanschaf van de fiets? Natuurlijk is het niet gratis, maar het is niet relevant omdat de prijs niet lager wordt als je het aanbod afslaat. En het zal zeker niet de genoemde 100 euro kosten. Kennelijk vind de detaillist het belangrijk om het - binnen de aantrekkelijke vraagprijs - als service aan te bieden. Voor iemand die begint met mountainbiken en een online fiets koopt (met bijbehorend prijsvoordeel) is het alleen maar handig om gebruik van te maken.
Oh wacht ff, dat die fitting inclusief was had ik ff niet gezien, overheen gelezen...gaat lekker vandaag hier! :oops: :D ...nee dan is t natuurlijk n optie waar je (Yolan dus) zeker gebruik van kan maken.
yolanafca schreef:Het is de toch de Cube geworden, ik heb de fiets net besteld! :D
Bedankt voor alle adviezen en tips, heb ik veel aan gehad! :)
Ok top, veel plezier ermee! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yolanafca schreef:Het is de toch de Cube geworden, ik heb de fiets net besteld! :D
Bedankt voor alle adviezen en tips, heb ik veel aan gehad! :)

Goed!

En je gaat die fitting ook doen?


Er zit direct bij jou om de hoek ook een geinig mountainbike parcours: http://mtbroutes.nl/route/710/Oostzaan" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou wel even wachten tot het echt helemaal droog is, want het kan daar een behoorlijke modderbende zijn. Wachten tot het voorjaar is misschien nog wel het beste...!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yolanafca
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 oktober 2017, 13:33

Bedankt allemaal :)
Ja die fitting wil ik zeker gaan doen! De mtb route in Oostzaan ziet er leuk uit!
Het wachten zal wel lukken, eerst maar even focussen op m’n examens.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Wiel-Maat schreef: Oh wacht ff, dat die fitting inclusief was had ik ff niet gezien, overheen gelezen...gaat lekker vandaag hier! :oops: :D ...nee dan is t natuurlijk n optie waar je (Yolan dus) zeker gebruik van kan maken.
Er loopt een draadje over slapen.... Hoeveel slaap jij? Nou, vandaag de hele dag :lol:
yolanafca schreef:Het is de toch de Cube geworden, ik heb de fiets net besteld! :D
Bedankt voor alle adviezen en tips, heb ik veel aan gehad! :)
Have fun en succes met de examens!
Ja, doei !
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik woon ook omgeving Amsterdam/Oostzaan/Zaandam, maar ik zou de route van Landsmeer (ook in het Twiske) prefereren boven de route Oostzaan.
Net even iets meer MTB vergeleken met de Oostzaan route, dat is alleen maar gehobbel etc.

Landsmeer route is bijna altijd zo goed als droog omdat het op een Zanddijk ligt.

Overigens kun je in het Twiske op rustige tijden ook wat offroad paadjes pakken.
Mag officieel niet omdat het voetgangers paden zijn, maar er loopt toch bijna niemand.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie