Marine lagervet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik gebruik Sram militairy grease voor watervaste toepassingen: div montage , balhoofdlagers e.d.
Goed watervast spul.
https://www.sram.com/rockshox/products/ ... 27obprdxgc" onclick="window.open(this.href);return false;
nagyru80
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 10:40

Ik gebruik BP Terrac G (heet tegenwoordig energrease lz)
Een multi purpose lithium based vet voor met name landbouw toepassingen. Ontzettend goed waterbestendig. Ik gebruik het voor wiellager, balhoofd en bracketlager
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Ik heb besloten om voor de Bel-Ray waterproof grease te gaan. Dit is een aluminium complex vet, de Motorex Bike Grease 2000 een calcium complex vet. Alletwee kunnen een stuk beter tegen water dan meeste lithium gebaseerde vetten.

Deze review geeft aan dat de Motorex niet zo dik is als de Phil Wood grease. Elders heb ik gelezen dat de Phil Wood grease identiek is aan de Bel-Ray. Omdat ik op zoek ben naar het meest waterbestendig (dik) vet, is dit 'm geworden!

Ik hoop dat anderen met dezelfde vraag deze thread ook vinden.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

MonkeyRider schreef:Ik gebruik Sram militairy grease voor watervaste toepassingen: div montage , balhoofdlagers e.d.
Goed watervast spul.
https://www.sram.com/rockshox/products/ ... 27obprdxgc" onclick="window.open(this.href);return false;
Die gebruik ik ook :-q Goed dik vet, gebruik het overal voor eigenlijk.
In industrielagers, losse kogellagers, in vorken, in dempers, op schroefdraden enzovoort.
Voor in vorken en dempers ist ff sticky, maar das eerst 2 ritjes ofzo.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

http://www.eurol.com/nl/2-producten/53- ... -ep-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruik ik al jaren voor de lagers. 6 EUR per 400gr
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Nou, het prutje is binnen en in de trapas lagers geperst. Wat een plakkerig spul zeg! Die blijft zeker een stuk beter zitten dan het Shimano vet die ik voorheen had. Maar daar zal ik snel achterkomen.

Ik merk wel iets meer weerstand in de trapas als ik de crank nu draai zonder ketting. Hij gaat niet even lang door. Maar dit is natuurlijk een miniem verschil...
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

Als je echt voor high-end smeermiddelen wilt gaan die waterbestendig zijn, dan kom je uit op het industrievet van Molykote (G-1502FM). Vanuit de TD werkte wij altijd met Molykote als lagervet. Uitstekend spul. Met de waterbestendige variant heb ik helaas geen ervaring. Wel duurder, maar kijk eens naar het volgende (wij van wc-eend) filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=VrCSqnjSD1g" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ruud67 schreef:Als je echt voor high-end smeermiddelen wilt gaan die waterbestendig zijn, dan kom je uit op het industrievet van Molykote (G-1502FM). Vanuit de TD werkte wij altijd met Molykote als lagervet. Uitstekend spul. Met de waterbestendige variant heb ik helaas geen ervaring. Wel duurder, maar kijk eens naar het volgende (wij van wc-eend) filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=VrCSqnjSD1g" onclick="window.open(this.href);return false;
Hee, die kende ik nog niet maar die wil ik graag uitproberen. Op het werk gebruiken wij altijd Molycote DX als montagepasta (en dus thuis ook voor de fiets :winkie: ) en daar ben ik erg tevreden over.
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

ARi schreef:http://www.eurol.com/nl/2-producten/53- ... -ep-2.html

Gebruik ik al jaren voor de lagers. 6 EUR per 400gr

:-q deze gebruik ik ook.

Is dus toch wel goed vet nu ik lees dat een ervaren biker het ook gebruikt :-D

Neem deze mee uit onze garage.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

olivierhacking schreef:Nou, het prutje is binnen en in de trapas lagers geperst. Wat een plakkerig spul zeg! Die blijft zeker een stuk beter zitten dan het Shimano vet die ik voorheen had. Maar daar zal ik snel achterkomen.

Ik merk wel iets meer weerstand in de trapas als ik de crank nu draai zonder ketting. Hij gaat niet even lang door. Maar dit is natuurlijk een miniem verschil...

Wat is eigenlijk de reden dat je dergelijk vet wilt gebruiken? Is dat omdat het kan of echt een reden (fietsen langs het strand en trapas komt wel eens in het zeewater?)

M.a.w. wat is er mis met een vet op lithiumzeepbasis?


(geen kritiek hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig. Wellicht leer ik weer wat bij )
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Jo2601 schreef:
ARi schreef:http://www.eurol.com/nl/2-producten/53- ... -ep-2.html

Gebruik ik al jaren voor de lagers. 6 EUR per 400gr

:-q deze gebruik ik ook.

Is dus toch wel goed vet nu ik lees dat een ervaren biker het ook gebruikt :-D

Neem deze mee uit onze garage.

Ik heb begrepen (ooit) dat vetten op lithiumzeep basis ook geschikt zijn voor boottrailers, dus lagers die soms onder water komen te staan.

Dus lijkt mij meer dan prima voor een MTB (of elke andere fiets)
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Tja, marine lagervet wordt soms gezien als overbodig voor op de MTB. Maar ik wil vet dat ontzettend waterafstotend is en goed blijft plakken in de lager. Voor die reden niet normale witte lithiumvet (die is wat minder waterbestendig) maar deze dikkere.

Vandaag eerste ritje ermee gemaakt, hij trapt lekker soepel. Na de winter zal ik weten hoe die het doet qua waterbestendigheid!
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

olivierhacking schreef:Tja, marine lagervet wordt soms gezien als overbodig voor op de MTB. Maar ik wil vet dat ontzettend waterafstotend is en goed blijft plakken in de lager. Voor die reden niet normale witte lithiumvet (die is wat minder waterbestendig) maar deze dikkere.

Vandaag eerste ritje ermee gemaakt, hij trapt lekker soepel. Na de winter zal ik weten hoe die het doet qua waterbestendigheid!

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn (anders ga ik die ook wel toevoegen aan mijn assortiment) :-q ... En dit vet is niet te stroperig? (lees als: meer weerstand?)

Een smeermiddel vet zorg natuurlijk voor dat dingen soepel lopen maar ook om slijtage tegen te gaan en soms is het dan een compromis kiezen. Net als banden (rolweerstand vs grip)
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Zoals ik eerder schreef merkte ik bij het draaien van de crank zonder ketting iets meer weerstand. Maar dat is gelijk aan ontzettend weinig wattage, dus absoluut niet merkbaar en het maakt je ook niet slomer hoor ;)
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

RsAp schreef:Nee helaas. De Motorex ken ik niet. Maar vwb de prijs... met 450gr kun je zeker 10jaar vooruit. (In mijn geval 3 fietsen)
Superspul. De Motorex 2000 is het beste lagervet dat ik ken.
Plaats reactie