Bike packing tent en gewicht

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Hallo,

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in het bikepacking gebeuren. Hoef niet erg ver en/of lang (weekendje bijv.), maar ik vraag mij af wat voor een tent hiervoor gepast is. Ik zou ervoor kiezen om alleen of met z'n tweeën te gaan. Een beetje ruimte in de tent is erg prettig (180cm breed), dat mag natuurlijk ten koste gaan van een beetje gewicht. Alleen wat is een gewicht en maat wat praktisch blijft om mee te nemen? Ik zie genoeg voorbeelden, maar erg klein/ 1-persoons. Meeste gemiddeld toch rond de 3-4kg. Begrijp dat het lichter kan, maar dat zijn over het algemeen ook de (veel) duurdere. Een paar ons meer of minder boeit niet zoveel. Zowel ikzelf, als mijn 29+er zijn ook niet echt lichtgewicht.

Gewoon eens een beetje info/rondvraag dus..

Kom trouwens nog niet echt een bikepacking draadje tegen, dus andere tips/materiaal/trucs zijn ook altijd leuk om te delen...
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

kan je deze al ?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ng#p290804" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze http://www.bikepacking.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en tentje , ja dat is toch wel persoonlijk
ik neem zo licht mogelijk mee met een beetje leefruimte
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Jep, ken ze beiden (en vele andere trouwens) en lees ze met veel plezier. Alleen zie ik hier veelal tarps of tentjes van onder de 2,5kg.. meestal 1-persoons en toch relatief duur (€200 en meer)..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou me niet zozeer druk maken om het gewicht maar meer om de pakmaat, bike-packing gaat voor mij vooral om veel fietsen en weinig kamperen en dus echt zo min mogelijk meezeulen. Ik zou dus eerder kiezen voor een bivakzak of tarp. Licht, compact en goedkoop. Als je met z'n tweeen gaat kun je een grotere tent verdelen over twee fietsen maar dan nog is 180cm breed wel veel. De tent die ik het laatst heb gebruikt is 140cm breed en dat vind ik al riant, wel met twee ingangen en ook aan weerszijden wat ruimte voor spullen. Da's handig maar nog steeds een luxe die ik op bike- of backpack tripjes wel kan missen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Kleine pakmaat: enkelboogs bivakzak defensie (1,5 kilo) en tarpje (0,5 kilo). Laag gewicht en veel ruimte voor weinig geld: Quickhiker Ultralight 3 van Decathlon (2,6 kilo). Compromis tussen deze twee opties: Quickhiker Ultralight 2 (2 kilo). Wat kleiner, maar best wel ruimte voor 1 persoon.

De eerste twee opties heb ik zelf, met beide zeer tevreden. Alle opties zijn ruim onder de 200 euro.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

En de derde optie heb ik gebruikt.
Ruim voldoende plek voor 1 persoon.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

Ik heb zelf de Tarptent rainbow 1p. Ruim voor 1 persoon. En slechts 1 kg. Maar met 350 euro wel prijzig.
Mijn zus heeft deze https://naturehike.nl/ultralichte-tent-1-persoon" onclick="window.open(this.href);return false;. Gewicht (1.6kg) is wel meer dan ze aangeven, maar nog steeds veel waar voor je geld. Mijn zus wou graag 1 keer mee bikepacken, 4 dagen gebruikt. en staat te koop :wink:

gewicht vind ik met bikepacken wel heel belangrijk, als je flink moet klimmen valt het erg zwaar. als je vlakker terrein rijdt, is het minder belangrijk.
26'er rulezz !!
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Gewicht en pakmaat zijn belangrijk, dat begrijp ik. Ik heb wel een voorkeur voor een tent ipv tarp. Ik hou meer van de gehele beschutting (bij regen en wind) en wil er zowel met 1 als 2 personen een beetje fatsoenlijk in kunnen liggen. Heel riant hoeft ook niet, het is alleen om te slapen en wat spullen. Die wil ik in Nederland of Duitsland er niet gewoon buiten laten liggen. Daarbij kan ik hem ook voor andere doeleinden gebruiken dan alleen fietsen. De voorbeelden die jullie hebben genoemd zijn prima. Van een aantal merken had ik nog niet gehoord.
Maar hoe gaat het dan met zo'n tarp en bivvy icm harde wind/regen/muggen/insecten? Ik snap het idee van weinig gewicht, volume en makkelijk opzetten...
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

tarptent is een naam voor een stukje zijl boven je hoofd. maar tarptent is ook een tent merk.

mijn tarptent is een dichte enkel doeks tent, houdt de regen wind en incecten goed tegen. heeft bij mij een bergpas storm goed overleefd. +- 7 a 8 bft

ik heb deze: https://www.tarptent.com/rainbow.html" onclick="window.open(this.href);return false;
26'er rulezz !!
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Zoveel mensen zoveel zinnen. Ik ben dit jaar gestart en heb me na veel zoeken, wikken en wegen, lezen en laten informeren de MSR Hubba NX gekocht. Aardig aan de prijs maar perfect tentje voor één persoon dat dan wel weer. Snel op te zetten, weinig gewicht, prima pakmaat. Voor meer ruimte zou ik de Hubba Hubba NX nemen. Die voor één persoon zeker te doen is want dan ruim voldoende mogelijkheid om datgene wat je wilt opbergen ook in je tentje kwijt te komen en zelf nog genoeg ruimte over om te kunnen slapen en 'bewegen'. Zelf heb ik nog de Mutha Hubba NX erbij nu mw.Tismilucas heeft besloten ook maar mee te gaan. De Hubba Hubba is dan weer net iets te klein. Ik ken een aantal BP'ers die onder een tarp liggen en daar tevreden over zijn. De muggenmagneet die ik ben ga ik toch liever voor een tentje met binnentent. Overigens zijn de Hubba's vrijstaand en kun je ook de binnentent weg laten. Daardoor krijg je min of meer een tarp, maar waar je toch wat meer beschut ligt. En het scheelt weer in gewicht.
Aanrader is (maar dan wel weer wat meer gewicht terwijl de pakmaat is te verwaarlozen) om gelijk ook een footprint bij je tent te kopen.
Laatst gewijzigd door Tismilucas op do 9 november 2017, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Een MTB schijt niet op een bospad
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nordisk maakt een aantal erg lichte tentjes tegen iets schappelijker prijzen, zijn nieuw nog steeds duur maar tweedehands kun je ze vaak wel vinden. Zijn dan nog wel boven je 200 euro budget. Je hebt dan tentjes van 1 tot 1,5 kilo voor twee personen.
Bijvoorbeeld een Nordisk Telemark 2 LW.
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

@ Elvander: De Nordisk Telemark 2 LW kost nieuw toch zeker iets rond de 500 tot 550 pegels... (waarschijnlijk doel je op de Halland) de Hubba Hubba NX zit nieuw zo tegen de 375. Scheelt je een zadeltas (!). Nordisk maakt prima tenten maar ik vind het nadeel van de 2 LW dat je maar aan een kant uit je tent kunt. Bij de Hubba Hubba kun je aan twee kanten je tent uit. Handig als 'nature calls' hoef je niet over je partner heen te klimmen. Groot voordeel is het lage gewicht maar om daar dik 150 euro meer voor te betalen.
Een MTB schijt niet op een bospad
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Met iets schappelijker bedoelde ik minder duur dan veel andere merken in het lichte segment. Nog steeds duur schreef ik ook.
Die dubbele uitgang is wel erg handig inderdaad bij zo'n Hubba.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb de Decathlon Quechua t2 ultralight pro. Die wordt inmiddels niet meer gemaakt, maar is 1-2p tent en weeg 1.5kg (lichter dan opgegeven gewicht). Wellicht nog een 2e hands optie (mocht je een redelijk nieuwe kunnen vinden).
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

https://www.aliexpress.com/item/Natureh ... 0.0.LC2Xng" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet duur, licht en wordt redelijk goed beoordeeld.
Plaats reactie