Geen druk in Hope achterrem na ontluchten.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Hallo allemaal,

Ik heb een set Hope Tech 3 X2 remmen op mijn fiets zitten. Afgelopen week heb ik nieuwe remblokken geplaatst en de remmen ontlucht, want dat was alweer een paar jaar geleden en de achterrem voelde ook wat sponzig aan.

Voor het ontluchten heb ik gewoon net als de vorige keer de instructievideo van Hope gevolgd. De voorrem was in een keer goed. Echer de achterrem bouwt totaal geen druk op. :~ Zelfs zonder schijf erin zie je de remblokken totaal niet bewegen. Voor de zekerheid een nieuwe sealkit besteld, de seals vervangen en opnieuw proberen te ontluchten. Alleen weer geen druk, de hendel kan ik tot het stuur inknijpen, zelfs dan doen de remblokken nog niets. :-?

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Op zich ontlucht je blijkbaar goed, want de voorrem doet het wel. Maar hoe ontlucht je de rem?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Een slangetje op de ontluchtingsnippel met een blikje eronder om de overtollige olie in te laten lopen.

Vervolgens draai ik de nippel open, trek de hendel in, nippel dichtdraaien en remhendel loslaten. Dit herhaal ik totdat er geen luchtbellen meer in de slang zichtbaar zijn. Uiteraard let ik erop dat het reservoir voldoende gevuld blijft.

Daarna vul ik het reservoir helemaal af enplaats ik de deksel op het reservoir. Precies zoals in het filmpje van Hope. En de vorige keer is het ook zo gelukt.
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

1. ik vind 't makkelijker om een spuit aan 't slangetje te doen. Dan hoef je niet telken de nippel open en dicht te doen. Je drukt gewoon de spuit steeds voller. Je kan dan ook nog even de andere kant op flushen.
2. soms helpt 't de klauw los te maken en onder wat andere hoeken te houden. Dan komt die laatste luchtbel wel mee.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Op zich werkt die methode van doorknijpen bij Hope prima, misschien wel het beste. Maar in dit geval zou ik nu inderdaad proberen van onder naar boven door te spuiten zoals Kjiratskidoedel beschrijft. Ergens moet inderdaad een luchtbel blijven hangen... .

Je hebt wel alle stelschroefjes van de hendel helemaal open gezet?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Van onder naar boven spuiten heb ik ook al geprobeerd. Stand van de stelwieltjes niet op gelet, zal ik vanmiddag even naar kijken. Zal eerst nog eens proberen om de remklauw los te halen en deze in een andere positie zetten bij het bleeden. Met de nippel omhoog lijkt me dan toch?
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Probeer de kabel in een zo recht mogelijke lijn naar beneden te laten hangen (zo min mogelijk bochten, zo verticaal mogelijk). Dat heeft mij een keer geholpen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Probleem is dat de leidingen door het frame lopen. Mocht het echt niet lukken kan ik die er altijd even uithalen en het op die manier proberen. Mocht het dan wel lukken dan weet ik in ieder geval dat er technisch niets aan mankeert.
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Jan the Man schreef:Probeer de kabel in een zo recht mogelijke lijn naar beneden te laten hangen (zo min mogelijk bochten, zo verticaal mogelijk). Dat heeft mij een keer geholpen.

Ciao,
Jan
Bij hydraulische remmen gebruik je geen kabels, maar leidingen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pollekes schreef:
Jan the Man schreef:Probeer de kabel in een zo recht mogelijke lijn naar beneden te laten hangen (zo min mogelijk bochten, zo verticaal mogelijk). Dat heeft mij een keer geholpen.

Ciao,
Jan
Bij hydraulische remmen gebruik je geen kabels, maar leidingen.
Blijkbaar doet Jan dat wel en zoals je uit zijn post kunt afleiden heeft dat gewerkt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Lars TB schreef:
Pollekes schreef:
Bij hydraulische remmen gebruik je geen kabels, maar leidingen.
Blijkbaar doet Jan dat wel en zoals je uit zijn post kunt afleiden heeft dat gewerkt!
:lol: :lol: of hij gebruikt deze;https://www.trpcycling.com/product/hyrd/
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Nou ik heb de boel zojuist losgehaald en de leiding uit het frame gehaald. Vervolgens zoals Jan beschreef de leiding recht naar beneden en de stelschroeven helemaal uitgedraaid. Daarna een beetje halfslachtig gebleed, het moet ja toch weer los. En warempel, er stond druk op de zaak. Dus schiet mij maar lek :~

Ik ga nu de leiding weer loshalen en door het frame voeren en op dezelfde manier weer bleeden. Theoretisch gezien zou hij het dan toch moeten doen :winkie:

Wordt vervolgd....
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Zorg dat je remklauw met de ontlucht nippel naar boven wijst, waarschijnlijk zit jouw klauw gemonteerd op de liggende achterbrug en wijst de nippel naar onderen, zo blijft er lucht achter in de klauw.
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Nou de vlag kan uit :D Ik kan jullie niet vertellen wat het precies is geweest, maar na het bleeden met de nippel omhoog en de stelschroeven helemaal uitgedraaid remt het weer zoals een Hope rem hoort te remmen :winkie:

Zal misschien een combinatie van die twee dingen zijn geweest, verder heb ik in ieder geval niets anders gedaan dan de vorige keren.

Dus allen bedankt voor de info en tips, ik kan nu weer lekker fietsen. :-q
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie