Wat heb jij in je bidon?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Jo2601 schreef:Magnesium oxide word gebruikt in laxeermiddel, geloof niet dat dat lekker fiets :winkie: :bier:
Dan word de uitspraak ".....oooh shit" in die spannende bocht wel letterlijk ja...... :lol:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Moet er daarna een waarschuwingsbord met de tekst “Pas op! Slipgevaar!” geplaatst worden. :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

...ik zie nu dat ik op pagina 1 van dit topic wel reageerde op iemand, maar nooit on topic de vraag heb beantwoord. :winkie:

Ik gebruik altijd m'n camelbak voor water en voor langere ritten gaat m'n bidon ook mee met (tot voor kort) sportdrank van isostar, dat poeder wat je aanlengt met water, maar ik heb onlangs uit een betrouwbare bron begrepen dat je in plaats daarvan net zo goed jus d'orange aangelengd met water (in de verhouding 50-50 tot 40-60) en een klein theelepeltje zout kan gebruiken...dat is ook een isotone drank, sowieso goedkoper en ook prima te drinken. :bier:
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Wiel-Maat schreef:...ik zie nu dat ik op pagina 1 van dit topic wel reageerde op iemand, maar nooit on topic de vraag heb beantwoord. :winkie:

Ik gebruik altijd m'n camelbak voor water en voor langere ritten gaat m'n bidon ook mee met (tot voor kort) sportdrank van isostar, dat poeder wat je aanlengt met water, maar ik heb onlangs uit een betrouwbare bron begrepen dat je in plaats daarvan net zo goed jus d'orange aangelengd met water (in de verhouding 50-50 tot 40-60) en een klein theelepeltje zout kan gebruiken...dat is ook een isotone drank, sowieso goedkoper en ook prima te drinken. :bier:
Het gaat ook om de verwerking van suiker. Hoe snel wordt het opgenomen (glycemische index), dextro zal iets sneller werken maar of je dat merkt in de praktijk....?

p.s.
Ik heb zelf alleen water in mijn bidon en losse dextro tabletten. Ik wil dorst en inname koolhydraten van elkaar scheiden omdat ik diabetes heb (en aan een insulinepomp vast zit).
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Side swipe schreef:
Wiel-Maat schreef:...ik zie nu dat ik op pagina 1 van dit topic wel reageerde op iemand, maar nooit on topic de vraag heb beantwoord. :winkie:

Ik gebruik altijd m'n camelbak voor water en voor langere ritten gaat m'n bidon ook mee met (tot voor kort) sportdrank van isostar, dat poeder wat je aanlengt met water, maar ik heb onlangs uit een betrouwbare bron begrepen dat je in plaats daarvan net zo goed jus d'orange aangelengd met water (in de verhouding 50-50 tot 40-60) en een klein theelepeltje zout kan gebruiken...dat is ook een isotone drank, sowieso goedkoper en ook prima te drinken. :bier:
Het gaat ook om de verwerking van suiker. Hoe snel wordt het opgenomen (glycemische index), dextro zal iets sneller werken maar of je dat merkt in de praktijk....?

p.s.
Ik heb zelf alleen water in mijn bidon en losse dextro tabletten. Ik wil dorst en inname koolhydraten van elkaar scheiden omdat ik diabetes heb (en aan een insulinepomp vast zit).
Maar zeker niet alleen om suiker....je vochthuishouding raakt uit balans en ook zout dient dan te worden aangevuld; er wordt vaak gedacht dat suiker de eerste aanvulling zou moeten zijn, maar juist zout is hier belangrijk(er).
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Wiel-Maat schreef:
Side swipe schreef: Het gaat ook om de verwerking van suiker. Hoe snel wordt het opgenomen (glycemische index), dextro zal iets sneller werken maar of je dat merkt in de praktijk....?

p.s.
Ik heb zelf alleen water in mijn bidon en losse dextro tabletten. Ik wil dorst en inname koolhydraten van elkaar scheiden omdat ik diabetes heb (en aan een insulinepomp vast zit).
Maar zeker niet alleen om suiker....je vochthuishouding raakt uit balans en ook zout dient dan te worden aangevuld; er wordt vaak gedacht dat suiker de eerste aanvulling zou moeten zijn, maar juist zout is hier belangrijk(er).
Ik doelde op het verschil tussen dextrodrank en een mix water/jusd'orange. Onder aan de optelstreep zijn dat gewoon koolhydraten (Suiker is 99% koolhydraat). Uiteindelijk zet je lichaam koolhydraat om in glucose...Of dat nu een sport drank (fructose) is of een pizza.
Het verschil zit m dan in de glycemische index, dus de tijd die nodig is om van je maag in je bloed te komen.

Buiten het suiker verhaal is zout ook belangrijk. Wat zout doet heeft met de term Electrolieten te maken. Verder weet ik dat niet.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Side swipe schreef:
Wiel-Maat schreef: Maar zeker niet alleen om suiker....je vochthuishouding raakt uit balans en ook zout dient dan te worden aangevuld; er wordt vaak gedacht dat suiker de eerste aanvulling zou moeten zijn, maar juist zout is hier belangrijk(er).
Ik doelde op het verschil tussen dextrodrank en een mix water/jusd'orange. Onder aan de optelstreep zijn dat gewoon koolhydraten (Suiker is 99% koolhydraat). Uiteindelijk zet je lichaam koolhydraat om in glucose...Of dat nu een sport drank (fructose) is of een pizza.
Het verschil zit m dan in de glycemische index, dus de tijd die nodig is om van je maag in je bloed te komen.

Buiten het suiker verhaal is zout ook belangrijk. Wat zout doet heeft met de term Electrolieten te maken. Verder weet ik dat niet.
OK snap ik, ik las eruit dat je het anders stelde. En ja als diabeticus zijnde is suiker/koolhydraten dan natuurlijk je focus...vanuit dat oogpunt moet je er ook wel mee bezig zijn.

Op de site van runners world (uiteraard niet direct MTB maar wel hetzelfde qua sport principes) vond ik nog een interessant artikel ... ik heb hieronder het meest relevante deel mbt het zoutverhaal hier gequote zodat je niet het hele stuk hoeft te gaan lezen (en dan is dit al een aardige lap) ;)
Runnersworld schreef:Verlies door sporten
Tijdens lichamelijke activiteiten produceert het lichaam warmte. Het lichaam streeft ernaar de temperatuur op 37 graden Celsius te houden. Onder meer door middel van het verdampen van vocht op de huid verliezen we warmte en voorkomen we dat de lichaamstemperatuur oploopt. Tijdens het lopen kan het vochtverlies aanzienlijk zijn.

Een verlies van twee liter per uur is niet ongebruikelijk. Natuurlijk hangt de grootte van dit verlies deels af van de omstandigheden, zoals de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid, de mate van getraindheid, de duur en de intensiteit van de inspanning.

Via dat zweet verliezen we ook mineralen. Zweet is een hypotone vloeistof. Dat wil zeggen dat de zoutconcentratie in zweet lager is dan die van extracellulaire vloeistoffen en bloedplasma. Er gaat daardoor via zweet relatief minder zout verloren ten opzichte van vocht. Bij veel lopers bestaat het idee dat vermoeidheid na een training of wedstrijd kan worden veroorzaakt door een zouttekort. Dit is meestal niet het geval.

Op voedingsgebied moet je de oorzaak van uitputting eerder zoeken in uitdroging en het leeg raken van glycogeenvoorraden in spieren en lever. Bovendien krijg je via de gebruikelijke voeding meer dan voldoende natrium binnen. Extra aanvulling via bijvoorbeeld zouttabletten is niet aan te raden en kan bovendien de complete waterhuishouding van je lichaam in de war brengen. Ook maagpijn, darmklachten en diarree kunnen het gevolg zijn.

Zouttekort
Toch komen zouttekorten wel eens voor, vooral bij ultralange inspanningen en met name bij deelnemers die zich minder goed voorbereid hebben. Vaak kunnen zij dan het laatste deel van de wedstrijd slechts wandelen of langzaam joggen. Hun stofwisselingspeil is laag en ze produceren daardoor veel minder warmte en zweet. Meestal denken ze vermoeid te zijn door de uitdroging. Ze drinken daarom veel meer water dan ze als gevolg van de inspanning verliezen.

Door het drinken van water zonder zout worden de extracellulaire vloeistoffen verdund. Er ontstaat een verlaagde zoutconcentratie in het lichaam. Dit kan tot uiting komen in vertroebeling van bewustzijn, eventueel gepaard gaande met spierverstijving en -krampen. Ook desoriëntatie en coma met epileptische aanvallen komen voor. Er is dan sprake van een watervergiftiging.

Recreatieve atleten die aan zeer langdurige inspanningen meedoen, kunnen daarom het beste dranken gebruiken die natrium bevatten. Je hebt de keuze uit kant-en-klaarsportdranken of mineraal- en bronwatersoorten met een redelijk hoog natriumgehalte (lees de verpakking). Indien de voorkeur uitgaat naar water, drink dan niet meer dan een halve liter per uur.

Vaak wordt, om aan zout te komen, het eten van zoute drop geadviseerd. Dit is een onjuist advies. Het zout in drop is geen natriumchloride, maar amoniumchloride. Amoniumchloride heeft geen invloed op de bloeddruk. Toch kan te vaak en te veel drop eten de bloeddruk verhogen. Dit wordt veroorzaakt door een totaal andere stof, namelijk glycyrrhizinezuur.
Glycyrrhizinezuur is afkomstig uit de zoethoutwortel en geeft drop haar specifieke smaak. Deze stof komt in alle dropsoorten evenveel voor. Dus ook zoete drop, laurierdrop en Engelse drop bevatten glycyrrhizinezuur. Dropverslaafden doen er goed aan niet meer dan 150 gram drop per dag te eten.
Dat dus. Ik lees overigens niets over elektrolyten maar in andere bewoordingen heeft dit er volgens mij wel betrekking op.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Interessant!

Dat van de elektrolyten heb ik ook maar even gegoogeld 8). Wist ik ook niet .....

Functies van elektrolyten
Natrium, kalium en chloride zijn de belangrijkste elektrolyten van het lichaam. Natrium en chloride zijn de elektrolyten die veel voorkomen in de extracellulaire vloeistof, maar de concentratie van natrium en chloride van de intracellulaire vloeistof is laag. De concentratie van kalium van de intracellulaire vloeistof is daarentegen hoog en van de extracellulaire vloeistof is laag. Door dit verschil in concentratie van de elektrolyten stimuleren de elektrolyten het transport van vloeistof met opgeloste voedingsstoffen en afvalstoffen middels osmose. Door osmose worden voedingsstoffen en afvalstoffen tussen de cel en het extracellulaire milieu uitgewisseld. Tijdens bewegen en sporten maken de elektrolyten onder andere een goed transport tussen het bloed en de actieve spiercel mogelijk.
Daarnaast spelen de elektrolyten een belangrijke rol in de prikkelgeleiding en prikkeloverdracht van zenuwcellen en –vezels. Tijdens bewegen en sporten zijn de elektrolyten nodig om de spieren door de zenuwcellen instructie te geven om te contraheren (samentrekken).
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Side swipe schreef:Interessant!

Dat van de elektrolyten heb ik ook maar even gegoogeld 8). Wist ik ook niet .....

Functies van elektrolyten
Natrium, kalium en chloride zijn de belangrijkste elektrolyten van het lichaam. Natrium en chloride zijn de elektrolyten die veel voorkomen in de extracellulaire vloeistof, maar de concentratie van natrium en chloride van de intracellulaire vloeistof is laag. De concentratie van kalium van de intracellulaire vloeistof is daarentegen hoog en van de extracellulaire vloeistof is laag. Door dit verschil in concentratie van de elektrolyten stimuleren de elektrolyten het transport van vloeistof met opgeloste voedingsstoffen en afvalstoffen middels osmose. Door osmose worden voedingsstoffen en afvalstoffen tussen de cel en het extracellulaire milieu uitgewisseld. Tijdens bewegen en sporten maken de elektrolyten onder andere een goed transport tussen het bloed en de actieve spiercel mogelijk.
Daarnaast spelen de elektrolyten een belangrijke rol in de prikkelgeleiding en prikkeloverdracht van zenuwcellen en –vezels. Tijdens bewegen en sporten zijn de elektrolyten nodig om de spieren door de zenuwcellen instructie te geven om te contraheren (samentrekken).
Ook dat is een interessant stuk. Kijk, zo komen we er samen wel uit. :bier: ;)

Toch wel nuttig om die eventuele disbalans in elektrolyten bij sporten te herstellen lijkt me zo.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Persoonlijk vind ik 40/60 appelsap/water plus snufje zout fijner dan sinaasappelsap. Echt een aanrader hoor.

Na het lezen van het stukje over elektrolyten zal de verrassend goede werking van een simpele banaan ook iets meer tot de verbeelding spreken. (Aangezien die boordevol kalium zit) :-q

En zo kun je met gewoon supermarkt middelen toch goed en gezond sporten.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

PaneVino schreef:Persoonlijk vind ik 40/60 appelsap/water plus snufje zout fijner dan sinaasappelsap. Echt een aanrader hoor.

Na het lezen van het stukje over elektrolyten zal de verrassend goede werking van een simpele banaan ook iets meer tot de verbeelding spreken. (Aangezien die boordevol kalium zit) :-q

En zo kun je met gewoon supermarkt middelen toch goed en gezond sporten.
Zeker, de banaan zit altijd standaard in m’n assortiment.

En met appelsap ga ik ook es proberen ja, wel benieuwd naar. :-q
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Maxim sportdrank, lemon. 2kg voor 40 euro, en doe daar aardig lang mee. Niet te zoet en goede brandstof. En makkelijk, te lui om zelf iets te ontwikkelen...
Gebruikersavatar
Bergje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 5 december 2017, 12:20

Meestal gewoon water mee in de bidon. Soms doe ik er wat citroen of munt bij puur voor de smaak.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Inmiddels voor in de bidon ook 40 % appelsap met 60 % water en een theelepel zout geprobeerd...prima spul en spotgoedkoop! Ik deed eerder sinasappelsap maar dit is eigenlijk beter, wat minder zuur voor de maag naar mijn idee. Wordt als isotone drank net zo goed aangemerkt als een merk-sportdrank, door de verhouding water, suikers en zout. :-q

Mtbpie, zo moeilijk hoeft het dus niet te zijn. ;)

Verder heb ik altijd water in mijn camelbak als basis, de bovenstaande drank ga ik pas drinken na 1,5 uur rijden. Dat is ook het advies, eerder heb je zoiets nog niet nodig.
Plaats reactie