mugged schreef:Las op mtbr een tip om de derailleurwieltjes iets dichter op de cassette te zetten mbv de b schroef als je na verloop van tijd merkt dat ie gaat overslaan. Staat nu een millimeter hoger dan de Sram adjustment tool aangeeft. Net testrondje Schoorl, compleet opgelost...
Ik probeer dit nog te begrijpen. Heb precies hetzelfde gehad bij montage van een 11/28 red cassette op de racer, blijf raar doen en met de B schroef opgelost. Bij shimano komt dit lang zo nauw niet.
Het zou betekenen dat door de b schroef afstelling de schakel niet goed op de cassette wordt gezet, bv half, dat is de enige redden die ik kan verzinnen. er staat namelijk geen kracht op dat gedeelte/
Geen idee of het ergens op slaat, maar met de pulleys iets dichter op je cassette forceer je iets meer ketting op je kransjes (misschien pak je dan net 1 tandje meer met je ketting), waardoor de ketting meer grip heeft (met name kritisch bij de 10T).
Bij een nieuwe cassette/ketting levert afstelling met het tooltje de beste (schakel) prestaties, maar bij een tikkie versleten spul (met name het kransje denk ik) werkt een iets dichtere afstelling beter ivm met doorslaan, wellicht lever je iets in op schakelprestaties, maar mogelijk is ook daarvoor bij licht versleten materiaal beter om er iets dichter op te zitten.
mugged schreef:Alles Eagle X01, en ik rijd nu 30T dus naar een 34T is twee/drie kransjes omhoog. (...)
Het verschil is een dikke 10%, dus 1 kransje slechts. De stappen tussen de kransjes zijn minimaal 13% (16-18 en 32-36) en maximaal 20% (10-12). Maar 1 kransje meer naar links is ook al gunstig(er) in de meeste gevallen. Zelf rij ik nu met een 36 voor, en dat past maar heel krap langs de liggende achtervork. Een 38 heb ik ook overwogen (vanwege hetzelfde argument van gunstiger kettinglijn), maar dat had nooit gepast. Op veel frames niet vrees ik.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
tegenwoordig heb je meer keuze in verschillende offset's. Als je normaal 6mm offset hebt, en niet groter dan 32T kwijt kunt; kun je met offset 3mm wel een 34T plaatsen zonder de achterbrug te raken.
Dat klopt, die 3mm offset is er eigenlijk voor Boost frames of BB30 cranks. Alleen zit je dan wel weer met een (theoretisch) minder gunstige kettinglijn.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Heb de One up switch besteld zodat de crank er niet steeds af hoeft bij wisselen van kettingblad ( RF cinch ). Klinkt ideaal praktijk zal het uitwijzen...One-up heeft ook een Super Boost uitvoering met 0mm offset dus dat is een oplossing voor als je met 36 wilt rijden en je hebt plaatsgebrek.
Real Epic '89 schreef:
Lijkt me wel. Hoe groter de stappen hoe langer je op 1 blad blijft. Maar goed van 32 naar 34 ga je er twee tandjes op de cassette op vooruit..... Dat zal een wereld van verschil maken.
1X systemen zijn niet ontworpen voor vlaklanders.
Want als vlaklander schakel je continue en heb je meer aan een 3 x aandrijving Volgend mij spreek je jezelf hier wat tegen
Wie zegt dat ik een voorstander ben van 3X?
Een vlaklander kan beter met een 1X11-34t 11sp cassette rijden. Meer heb je in nld niet nodig.
Heel simpel. Als de afstand tussen de tandwielen gelijk is gaat dat.
http://www.bike.bikegremlin.com/2016/04 ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn nog mooiere artikelen die alles uitleggen, maar die kon ik even niet vinden. Dit gaat over de ketting, die heeft er feitelijk niet mee te maken enige wat telt is de sprong van je derrie, die moet gelijk zijn aan de 11sp.
japie carbon schreef:Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!
Heeft iemand al geprobeerd om met 11sp op zijn Eagle te rijden? In het verleden werd er met 10sp cassettes gereden in de winter op een 11sp XX1....
Dan kun je met een kleinere cassette de winter doorkomen en zo de kosten laag houden.
Beide derailleurs naast elkaar houdend en parts loshalend. zijn de afstanden tussen de cage pins identiek.
de cable body is identiek.
pulley wheel is identiek.
dus mij zou het niets verbazen als een eagle derailleur en shifter prima werken icm een 11 speed cassette.
Tried? nee.
Maar ga dat zeer spoedig wel doen.
It’s a Szytech thing. You wouldn’t understand..
- Antidote - EVIL - IGL Bike Coatings - Hope - NS-Bikes - Szytech - Bikes done different
japie carbon schreef:Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!
In het verleden werd er met 10sp cassettes gereden in de winter op een 11sp XX1....
Dan kun je met een kleinere cassette de winter doorkomen en zo de kosten laag houden.