Oud versleten wiel om te leren spaken

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Beste lezers,

Ik heb mijn beide fietsen zelf opgebouwd, alleen het zelf spaken/richten van wielen heb ik mij nog niet eigen gemaakt. Dit zou ik wel graag willen kunnen. Daarom ben ik op zoek naar een oud afgeschreven wiel om een eerste begin mee te maken.

Dus als iemand een wiel heeft liggen waar niets mee gebeurd zou ik die graag willen hebben om op te oefenen. Liefst in de buurt van Enschede.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Emil1 op wo 25 oktober 2017, 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Emil1 schreef:Heren,
Dit is geen genderneutrale aanhef :wink:

Kan je voor een schrotwiel en misschien wat tips niet gewoon binnenlopen bij de LBS?

Ook bij kringloopwinkels hebben ze vaak fietsscrap over.
Ja, doei !
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Aangepast :lol:
Joepie de schreef:
Emil1 schreef:Heren,
Dit is geen genderneutrale aanhef :wink:

Kan je voor een schrotwiel en misschien wat tips niet gewoon binnenlopen bij de LBS?

Ook bij kringloopwinkels hebben ze vaak fietsscrap over.
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
dirkiii
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: za 1 augustus 2009, 14:28
Mijn mountainbike: 2011 Salsa el mariachi, 1996 American Eagle Atlanta, 2002 Klein Adept

ik kijk vanavond wel ff in de schuur ik woon in oldenzaal
je rijd wat je bent, dus te zwaar en ouderwets :~
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Top :-q Bedankt alvast voor de moeite.

dirkiii schreef:ik kijk vanavond wel ff in de schuur ik woon in oldenzaal
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ik snap je keuze voor een afgeschreven wiel. Maar als het echt afgeschreven is wordt het heel lastig om hiermee te leren spaken en om het wiel enigzins “goed” te krijgen. Misschien een idee om een oude naaf te pakken en dan een hele goedkope velg en spaken te kopen.

Ik heb evt nog wel een Specialized voornaaf voor je liggen. Ik dacht 28 gaats. Als je wil stuur ik je die wel naar je toe voor de verzendkosten.
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Nou, het gaat me in eerste instantie puur om de basisbeginselen. Gewoon eens kijken wat de velg doet als ik een spaaknippel een bepaalde kant opdraai enz. enz.

Je moet toch wat te pielen hebben he tijdens de donkere dagen :D
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb nog een setje Bontrager RL wielen staan. 29"

Voorwiel (15x100) is prima in orde, achterwiel (12x142) heeft een, op een paar plaatsen, ingescheurde velg (bij enkele spaaknippels)

Kun je met het voorwiel oefenen en wanneer je het onder de knie hebt koop je een nieuwe velg en maak je een strak achterwiel.
Heb je een leuk setje 29" wielen. En zelfgebouwd! :-q
Mag je voor € 40,- hebben
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Emil1 schreef:Nou, het gaat me in eerste instantie puur om de basisbeginselen. Gewoon eens kijken wat de velg doet als ik een spaaknippel een bepaalde kant opdraai enz. enz.

Je moet toch wat te pielen hebben he tijdens de donkere dagen :D
Uitdaging bij een afgeschreven wiel is dat:
1. De spaken zo vast in de nippel zitten dat ze niet meer aangedraaid/losgedraaid kunnen worden.
2. De nippels in de velg vast zitten waardoor het bovenstaande ook niet meer mogelijk is.
3. De velg zo'n opdonders heeft gehad waardoor bijvoorbeeld een slag eruit halen niet meer mogelijk is.
4. Spaken zodanig gestressed zijn waardoor er bij het draaien aan de nippels (icm punt 1 en 2) de spaken gaan breken.

Je zou dus het advies van One Only kunnen volgen. Voordeel hiervan is dat je dan ook leert om de spaaklengte te bepalen, een wiel te vlechten en op te spannen. Dat is zeker zo leerzaam. Voor een paar tientjes zul je een heel eind moeten komen.

Houd wel rekening met wat investering in gereedschap.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Allen bedankt voor de tips en aanbiedingen. Bovenstaande zit idd wat in. Voor 15 euro een nieuw setje racewielen op de kop weten te tikken. Erg goedkoop spul, volgens mij uit zo,n matrabike fiets. Maar voor mijn doel meer dan goed genoeg. Het is ja puur om de beginselen te leren en het gevoel te krijgen. Desnoods haal ik er een helemaal uit elkaar en ga hem dan weer in elkaar vlechten.

Spaaksleutel en Tacx wielrichter heb ik reeds, volgens moet ik daar redelijk ver mee komen toch?
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Emil1 schreef:Allen bedankt voor de tips en aanbiedingen. Bovenstaande zit idd wat in. Voor 15 euro een nieuw setje racewielen op de kop weten te tikken. Erg goedkoop spul, volgens mij uit zo,n matrabike fiets. Maar voor mijn doel meer dan goed genoeg. Het is ja puur om de beginselen te leren en het gevoel te krijgen. Desnoods haal ik er een helemaal uit elkaar en ga hem dan weer in elkaar vlechten.

Spaaksleutel en Tacx wielrichter heb ik reeds, volgens moet ik daar redelijk ver mee komen toch?
Als je een wielrichter hebt komt het helemaal goed!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb nog een achterwiel 27.5 liggen, ik woon alleen niet echt in de buurt (zeeuws vlaanderen) je mag het wiel wel zo hebben..
Ik kom wel regelmatig oostvoorne, dorst en afentoe nog hoger in het land.. versturen kan natuurlijk ook.. pm maar even als je er interesse in heb.. en succes met oefenen!
Plaats reactie