Het ging mij meer op het keren en langzaam afdalen dat mij meer vertrouwen gaf.kermit schreef:Grappig, ik vind een van de voordelen van 29er wielen juist dat je bij technisch gepriegel veel minder snel "blijft hangen" op een dikke wortel of ander obstakel. Waar ik met kleinere wielen duidelijk input moest geven om in zo'n situatie over de wortel te komen rolt een groot wiel er makkelijker vanzelf overheen.Joepie de schreef:Ik heb korte ritjes gemaakt op dezelfde cube stereo 140 met enerzijds 27.5 en anderzijds 29 inch. Ik vond de 27.5 prettiger vanwege een hoger gevoel voor controle op (zeer) lage snelheden.
Daarnaast natuurlijk de voordelen die voortkomen uit een groter contactoppervlak: meer grip in bochten en op steile klims. Dus ik begrijp de voorkeur voor 29" wel.
Of je dan persé die 140mm nodig hebt of prima kunt volstaan met 120mm is een ander verhaal. Al hou ik persoonlijk niet zo van de omschrijving of iets "nodig" is, het is belangrijker wat je fijn vindt...
Ik heb de situatie met de wortels niet kunnen beproeven. Ik heb niet het idee dat ik wat mis tot zover.
Voor nu denk ik dit ook. Ik gebruik de 140 (pike is eigenlijk 150) voornamelijk voor het buitenland en om trappetjes mee op en af te gaan. Op NL routes gaat het deinen achter vaak een beetje storen. Bijvoorbeeld bij het aanzetten of bij korte klimmetjes. Je kunt de demper blokkeren maar dan kan je net zo goed de HT pakken.Prulleman schreef:persoonlijk denk ik dat je met 120 mm en 29" in NL beter af bent, dan met 140 en 27.5.. maar je geeft verder niet veel aan waar je wilt rijden behalve "klimwerk in de duinen".
Er zijn trouwens wel 2017 modellen 140 met 29 inch (geweest) maar dat is (was) alleen de carbon versie.
Kijk hier, geen idee van framematen.