Zand uit ketting halen.....of kan dat niet.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Xfries schreef:+1 voor (gele) Dasty, werkt super. Ketting inspuiten met Dasty, paar minuten laten intrekken en met een laf straaltje water (tuinslang, kraan) afspoelen. Laten drogen en daarna inolien, overtollige olie wegvegen en klaar. Geen geknars meer.

Is Dasty niet te agressief ? (ik kan mij herinneren van diverse motorfiets topics dat het reageert op (licht)metaal en laklagen aantast).

Een ketting is natuurlijk niet gelakt en niet van alluminium maar ik zou het dan niet gebruiken als de ketting nog op de fiets zit.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Lars TB schreef:Probleem met te grondig reinigen zoals met wasbenzine of ultrasoon is dat je ook de olie binnen uit de ketting haalt. Daar zal vast ook een beetje vuil aan zitten. Maar het probleem is dat je de ketting daarna eigenlijk ook in een oliebad moet gaan laten weken om weer smering op die plekken te krijgen. Simpel even smeren is dan niet voldoende en de ketting zal meer slijten dan deze zou doen met een tikje vuile olie aan de binnenkant!

Gewoon de buitenkant voldoende reinigen, weer insmeren, de ketting na een uurtje of 2 even door een doek heen halen om het overtollige smeermiddel te verwijderen en lekker gaan fietsen. Het eventuele knarsen zal snel verdwijnen en waarschijnlijk hoor je het sowieso niet als je aan het rijden bent.
Luc151 schreef:Tja, het kan dus op 2 manieren, zoals Lars aangeeft of zoals Dice aangeeft. Ik doe het min of meer op Lars zijn manier, zo als Dice het doet is mij te veel werk. Is mijn aandrijving snel versleten, denk het niet. Ik rij met 2 kettingen en wissel om de 500km. De hele aandrijving vervang ik elke 4000km. Ik rij ongeveer 8000-8500km/jaar. Om dan elke keer mijn ketting "minutieus" te reinigen is mij veel te veel werk, maar goed ieder zijn keuze.
ThaSingleTrackMastah schreef:Goed smeren, de olie transporteert het vuil naar buiten, uit de ketting.
Met wax wordt dat lastiger, vrees ik.

Daar was ik ook al bang voor (en daarom nog niet gedaan ) om de ketting in de wasbenzine oid te weken. Bij een nieuwe ketting zit er tussen de rollen ook vet (dikker als olie?)

Ik heb er gisteren een vochtige doek (met lampenolie) langsgehaald om vervuilde olie weg te halen, toen goed gesmeerd met minerale olie, daarna met een droge doek de overtollige olie afgehaald en het lijkt wel iets minder maar nog wel geknars.
Dus gewoon de ketting goed smeren en fietsen maar.
Dice Oldskool schreef:Even voor de goede orde, zo'n dieptereiniging met een ultrasoonreiniger doe ik ook niet na elke rit maar alleen als ik hem echt brandschoon wil hebben gelijktijdig met een schoonmaakbeurt van de rest. Echt veel tijd kost het overigens ook niet. Ketting eraf en in het bakje leggen. Dat ding pruttelt wel door als ik mijn frame of wielen schoon maak.
Werkt dat goed zo'n ultrasoon reiniger? Niet specifiek voor de fietsketting maar kan wel wat andere onderdeeltjes bedenken.
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Ik gebruik altijd Bionet ontvetter van Cyclon en dan ga ik met een oude afwasborstel de hele ketting schakel voor schakel bij langs zodat ik met de borstelharen ook goed en uitgebreid tussen de schakels kom. Dit duurt ongeveer een kwartier voor een hele ketting. Daarna spuit ik met de tuinslang op +/- 2-5cm afstand met een harde straal door de ketting terwijl ik de ketting laat draaien.

Afdrogen en erg ruim invetten/spoelen met WD 40, dan de volgende dag nadrogen en indruppelen met Cyclon wetlube.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een jaar of twee geleden ook zo'n ultrasoon reinigertje gekocht, maar de resultaten vallen mij vies ( :D ) tegen. M'n ketting komt er niet schoon uit, m'n cassette niet, en ook andere zaken zoals brillen niet.

In de praktijk "reinig" ik mijn kettingen door er een lap overheen te trekken en als de ketting droog is hem met een druppelflesje te smeren. Knarsen komt zelden voor, en als het voorkomt gaat het na een stuk rijden vanzelf weer weg.
Ik ben dus duidelijk van de makkelijke manier ;-)
(maar het werkt voor mij...)

Ik geloof niet zo in het gebruiken van agressief ontvettende middelen (en alles wat ontvet is tot op zekere hoogte aggresief).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
v_schultinge

Ik haal de ketting van de fiets. Leg hem in een bakje met kokend water met een paar druppels Dreft. Daar laat ik de ketting een minuut of 5 in liggen. Dan kieper ik het bakje om, spoel de ketting af met koud water (voor de vingertjes :D). Dan de ketting even laten drogen, op de fiets leggen en insmeren met squirt-lube.

Werkt voor mij perfect. Maar iedereen zo zijn methodes.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef:Ik heb een jaar of twee geleden ook zo'n ultrasoon reinigertje gekocht, maar de resultaten vallen mij vies ( :D ) tegen.
:lol:

...en wat de rest van je post betreft Kermit, daar ben ik het ook mee eens en dat is ongeveer de manier zoals ik ook te werk ga - maar dan wel met Holmenkol Lube Extreme, had ik dat al es vermeld? ;) Anyway...onthou die naam.
Obert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: di 8 september 2015, 13:16

Ik gooi de ketting gewoon in een emmer warmwater met dreft, even goed schoonmaken met een borstel en een doek. Daarna meteen goed drogen en insmeren met Squirt en klaar werkt prima bij mij.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

ultrasoon reiniger bevalt mij juist super!

Ik rij met 3 kettingen om en om, als ze alle drie flink vies zijn gooi ik ze samen in de ultrasoon reiniger; 1/3dasty en 2/3 water. 2x6 minuten reinigen, daarna nog 1x6 minuten met schoon water en een klein beetje dasty.

drogen met een doek, en naast elkaar hangen en met een spuitbus kettingspray goed inspuiten, nachtje laten hangen en omdraaien.

Bij montage overtollig vet verwijderen en zo kan ik weer een paar 100km vooruit

kettingen zijn zo echt brandschoon, en ook goed ingevet is mijn mening
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Is Dasty niet te agressief ? (ik kan mij herinneren van diverse motorfiets topics dat het reageert op (licht)metaal en laklagen aantast).

Een ketting is natuurlijk niet gelakt en niet van alluminium maar ik zou het dan niet gebruiken als de ketting nog op de fiets zit.[/quote]

Nee hoor, als je het er maar direct weer afspuit. Ik maak er zelfs regelmatig mijn hele fiets mee schoon. Doe ik al jaren en mijn fietsen zien er altijd nog heel mooi uit na jaren intensief gebruik. Alle soorten vuil laten veel sneller en beter los dan met welk middel ook. Wel opletten met lagers etc.; dus met beleid inspuiten of aanbrengen met een spons of doek. Nu ik een fully heb sla ik de draaipunten van de achterbrug en shock uiteraard over :wink:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Xfries schreef:Is Dasty niet te agressief ? (ik kan mij herinneren van diverse motorfiets topics dat het reageert op (licht)metaal en laklagen aantast).

Een ketting is natuurlijk niet gelakt en niet van alluminium maar ik zou het dan niet gebruiken als de ketting nog op de fiets zit.
Nee hoor, als je het er maar direct weer afspuit. Ik maak er zelfs regelmatig mijn hele fiets mee schoon. Doe ik al jaren en mijn fietsen zien er altijd nog heel mooi uit na jaren intensief gebruik. Alle soorten vuil laten veel sneller en beter los dan met welk middel ook. Wel opletten met lagers etc.; dus met beleid inspuiten of aanbrengen met een spons of doek. Nu ik een fully heb sla ik de draaipunten van de achterbrug en shock uiteraard over :wink:[/quote]

> Sorry maar even off topic tussendoor @ Xfries, het viel mij al eerder op in je posts waarbij je iemand quote: is het bewust dat je de eerste helft van de quote-code delete? Je ziet daardoor namelijk niet meer wie je hebt gequote en wie dus die eerdere post maakte, dat is voor het overzicht toch ergens jammer. En nu ik deze laatste post van jou weer quote komt daardoor ook de helft van de post niet goed meer mee.

No offense, maar dat vroeg ik mij gewoon af, on-the-side.... :~
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een hele mooie schone ketting is fijn voor het gevoel. Maar je doet er geen km langer mee.
Ik doe het ook wel hoor, zeke rop de racert.

Gewoon normaal schoonmaken en smeren, keer op keer, dat werkt het beste.
op de racer heb ik een redelijke stabile slijtage van een 3000 a 3500km. Op de MTB varieert die enorm van 1000Km tot 2000KM
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Met Dasty moet je inderdaad echt goed flink na spoelen, het kan echt in je lak in gaan vreten.
Dus gebruik je het voor je ketting, dan zou ik die ketting er zelf toch echt wel even af halen.

Als ik bijvoorbeeld op het strand ben geweest, dan moet hij er echt wel af, anders krijg ik hem niet meer voldoende schoon. Effe tijdje weken in een badje ontvettings-zut en nadien weer lekker in olie-en.

Kettingen voor op de weg maak ik schoon, gewoon met water en muc-off (die roze plantenspuiten) nadien weer in vetten. Tenzij ze echt 'goor' zijn, dan haal ik ze er af.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Muc-off heeft ook een speciale kettingreiniger. Deze heb onlangs besteld en ben er best enthousiast over. Even insprayen, 2min laten weken, borstel erover en je spoelt alles er zo af. Eventueel nog met een sopje en n borstel na-boenen, maar eigenlijk blijft er niks aan vuil meer achter.

Dit spul is dat :
https://www.youtube.com/watch?v=X-jUu_uzTX8" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.mantel.com/mucoff-bio-drivetrain-cleaner" onclick="window.open(this.href);return false;
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Wiel-Maat schreef:
Xfries schreef:Is Dasty niet te agressief ? (ik kan mij herinneren van diverse motorfiets topics dat het reageert op (licht)metaal en laklagen aantast).

Een ketting is natuurlijk niet gelakt en niet van alluminium maar ik zou het dan niet gebruiken als de ketting nog op de fiets zit.
Nee hoor, als je het er maar direct weer afspuit. Ik maak er zelfs regelmatig mijn hele fiets mee schoon. Doe ik al jaren en mijn fietsen zien er altijd nog heel mooi uit na jaren intensief gebruik. Alle soorten vuil laten veel sneller en beter los dan met welk middel ook. Wel opletten met lagers etc.; dus met beleid inspuiten of aanbrengen met een spons of doek. Nu ik een fully heb sla ik de draaipunten van de achterbrug en shock uiteraard over :wink:
> Sorry maar even off topic tussendoor @ Xfries, het viel mij al eerder op in je posts waarbij je iemand quote: is het bewust dat je de eerste helft van de quote-code delete? Je ziet daardoor namelijk niet meer wie je hebt gequote en wie dus die eerdere post maakte, dat is voor het overzicht toch ergens jammer. En nu ik deze laatste post van jou weer quote komt daardoor ook de helft van de post niet goed meer mee.

No offense, maar dat vroeg ik mij gewoon af, on-the-side.... :~[/quote]

Ja, bewust dus, omdat het anders zo'n ellenlange post wordt..dacht ik. Vandaar, no offense taken. :bier:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie