130mm OLD Achterwiel/Frame en 8,9,10 Versnellingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Hoi all,

Tijdje terug een 1994 Mongoose IBOC Pro SX voor weinig opgepikt. Vork, wielen en veel onderdelen (STX) waren niet geweldig. Was dus 3x7 (vrij logisch).

Frame is (vind ik dan) erg leuk, ondanks dat het flink wat gebruikssporen heeft. Weegt 1720gram (alu en carbon verlijmd) en dus dacht ik een leuke basis voor een retro mod.

Nu was ik van plan er een 1x? set-up van te maken, geheel star en zo licht mogelijk. Dus ik wil van de 7 speed achter af. Maar nu is het frame achter natuurlijk 130mm. Nu heb ik 2 setjes wielen liggen maar die zijn allebei 135mm en dat past (natuurlijk) net niet.

De vragen: Zijn er uberhaupt wielsetjes met 130mm OLD spacing en 8,9,10 speed hubs?
Omdat het werkelijk heel weinig scheelt zou ik het frame kunnen buigen? Aangezien de achterbrug alu is maar de hoofd tubes carbon verlijmd zijn is dit mogelijk geen optie?
De drop-outs zijn redelijk dik met 8mm elk, is wat afvijlen een optie eventueel?
Wiel verbouwen zodat er een 130mm OLD en 8,9,10 speed body op kan? Moet het wiel opnieuw gecentreerd worden ed.
Zie ik een optie over het hoofd? Behalve dan natuurlijk: doe het niet. Maar wat is daar de lol nu van :P

Hoor het graag,

Stephen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb wel eens een 130mm 7-speed omgebouwd naar 8-speed.
Met behoud van 130mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Stephen schreef:Zijn er uberhaupt wielsetjes met 130mm OLD spacing en 8,9,10 speed hubs?
Ja, volop! Racefietsen zijn immers 130mm achter, nog altijd, zelfs met 11v.
Omdat het werkelijk heel weinig scheelt zou ik het frame kunnen buigen? Aangezien de achterbrug alu is maar de hoofd tubes carbon verlijmd zijn is dit mogelijk geen optie?
zou ik niet doen. Soms is een achterbrug 133mm om beide OLD’s te kunnen faciliteren, dan is het een kwestie van proppen, maar bij Carbon en alu zou ik niet gaan buigen.
De drop-outs zijn redelijk dik met 8mm elk, is wat afvijlen een optie eventueel?
Zou ik ook liever niet doen.[/quote]Wiel verbouwen zodat er een 130mm OLD en 8,9,10 speed body op kan? Moet het wiel opnieuw gecentreerd worden ed.[/quote]Veel (klassieke) 135mm naven hebben links gewoon een 5mm afstandsbus op de as zitten. Die eraf, kortere (141mm) as erin, velg centreren: klaar! Inspecteer je wielsets eens of dit een mogelijkheid is? Je kunt ook een wiel spaken met een racenaaf. Die zijn er tegenwoordig zelfs voor schijfremmen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goeie tips van Alien. :-q
Ik vind het wel vreemd dat een '94 frame 130 mm spacing heeft.
De meeste frames na circa '90 zijn 135.
Ik geloof je als je zegt dat het niet past, maar heb je gemeten?
Of met een andere set geprobeerd?
Met stalen frames gaat er in drukken prima, maar met verlijmde constructies lijkt me dat inderdaad niet handig.
Dan lijkt mij de tip van spacer we at, kortere as en centreren de beste optie.
En 100 punten voor de opmerking 'niet doen is geen lol', gewoon proberen op te lossen.
Ik ben net bezig met een project met een eind '70 raceframe die ik heb omgebouwd van 5 speed naar 10. Dus van 126mm spacing naar 130.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:Goeie tips van Alien. :-q
Ik vind het wel vreemd dat een '94 frame 130 mm spacing heeft.
De meeste frames na circa '90 zijn 135.
Ik geloof je als je zegt dat het niet past, maar heb je gemeten?
Of met een andere set geprobeerd?
Met stalen frames gaat er in drukken prima, maar met verlijmde constructies lijkt me dat inderdaad niet handig.
Dan lijkt mij de tip van spacer weg, kortere as en centreren de beste optie.
En 100 punten voor de opmerking 'niet doen is geen lol', gewoon proberen op te lossen.
Ik ben net bezig met een project met een eind '70 raceframe die ik heb omgebouwd van 5 speed naar 10. Dus van 126mm spacing naar 130.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

@Singletrack: Ja dat kan idd, maar een 1x8 set-up houdt nu ook weer niet echt over.

@Alien: Stom dat van die racefietswielen wist ik idd wel. Maar dan moet ik er of zelf eentje bouwen/verbouwen of er toevallig eentje vinden in 26". Frame mod had ook niet mijn preferentie, maar denk kan even vragen wat mensen hier ervan denken.

@Jamis: Ja vond het ook wat karig in 1994 nog 130mm :P Maar was met liniaal gemeten 131 :P Je racefiets frame is ongetwijfeld staal, heerlijk!!! Kan je idd gewoon buigen, heb ik ook al gedaan voor een SS cafe racer projectje :D

Anywho! Heb er nu een achterwiel in! Dus het is gelukt. Had een vrij modern setje op Deore hubs, daar zat hij gewoon vol op de locknut aan 1 kant. Had nog een setje met oudere LX hub liggen, dat paste echt gewoon neeeeet niet, maar die ging er met een beetje doorzetten wel in. Locknuts van die set waren ook stukje dunner dan de Deore naaf. Dus die zit erin.

Heb geen schuifmaat dom genoeg en dan is goed de OLD van een wiel meten toch een beetje onhandig vanwege de spaken.

Achterbrug heeft denk ik wel wat flex erin, de canti's kwamen ook met een brake booster achter :P Zegt wel wat :P Hoop niet dat ik teveel van het frame heb gevraagd.

Ben benieuwd op welk gewicht de fiets uit gaat komen :)

Iedereen bedankt voor het meedenken :D
Plaats reactie