Cube stereo 140 niet in 29er wat nu?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

kermit schreef:
Joepie de schreef:Ik heb korte ritjes gemaakt op dezelfde cube stereo 140 met enerzijds 27.5 en anderzijds 29 inch. Ik vond de 27.5 prettiger vanwege een hoger gevoel voor controle op (zeer) lage snelheden.
Grappig, ik vind een van de voordelen van 29er wielen juist dat je bij technisch gepriegel veel minder snel "blijft hangen" op een dikke wortel of ander obstakel. Waar ik met kleinere wielen duidelijk input moest geven om in zo'n situatie over de wortel te komen rolt een groot wiel er makkelijker vanzelf overheen.

Daarnaast natuurlijk de voordelen die voortkomen uit een groter contactoppervlak: meer grip in bochten en op steile klims. Dus ik begrijp de voorkeur voor 29" wel.
Of je dan persé die 140mm nodig hebt of prima kunt volstaan met 120mm is een ander verhaal. Al hou ik persoonlijk niet zo van de omschrijving of iets "nodig" is, het is belangrijker wat je fijn vindt...
Het ging mij meer op het keren en langzaam afdalen dat mij meer vertrouwen gaf.
Ik heb de situatie met de wortels niet kunnen beproeven. Ik heb niet het idee dat ik wat mis tot zover.

Prulleman schreef:persoonlijk denk ik dat je met 120 mm en 29" in NL beter af bent, dan met 140 en 27.5.. maar je geeft verder niet veel aan waar je wilt rijden behalve "klimwerk in de duinen".
Voor nu denk ik dit ook. Ik gebruik de 140 (pike is eigenlijk 150) voornamelijk voor het buitenland en om trappetjes mee op en af te gaan. Op NL routes gaat het deinen achter vaak een beetje storen. Bijvoorbeeld bij het aanzetten of bij korte klimmetjes. Je kunt de demper blokkeren maar dan kan je net zo goed de HT pakken.

Er zijn trouwens wel 2017 modellen 140 met 29 inch (geweest) maar dat is (was) alleen de carbon versie.
Kijk hier, geen idee van framematen.
Ja, doei !
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Dus je hebt een fiets gekocht die je heerlijk vind rijden en dan vraag je aan ons of je niet eigenlijk een andere wil?
Waarom wilde je 29? Omdat je dacht dat dat lekkerder zou rijden.
140mm bij 29' geeft ook weer ander gedrag dan bij 27.5.

Koop die fiets die je fijn vind. Simpel toch?
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

@I_do
Op welke reactie reageer je nu? Als het op mij is, ik ben niet de TS en ik overweeg zeker niet om een andere fiets te kopen.
Ja, doei !
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Joepie de schreef:@I_do
Op welke reactie reageer je nu? Als het op mij is, ik ben niet de TS en ik overweeg zeker niet om een andere fiets te kopen.
Nee was een reactie op de originele post.
Komt op mij over alsof hij hem fijn vond rijden, maar dat hij niet aan een arbitraire voorwaarde voldeed waar hij eerst aan had gedacht. Volgens mij moet je dan 29' lekker loslaten. Het idee dat die merkbaar sneller zouden zijn is ook tamelijk achterhaald inmiddels.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Misschien speelt het ook mee of deze FS 29er met 120-140mm veerweg de andere fietsen die je al hebt vervangt, of dat deze er extra bij komt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef:persoonlijk denk ik dat je met 120 mm en 29" in NL beter af bent, dan met 140 en 27.5.. maar je geeft verder niet veel aan waar je wilt rijden behalve "klimwerk in de duinen".
Beter af? Velen menen nog steeds met een wedstrijdgerichte hardtail in Nederland het beste af te zijn. Dat conflicteert al met jouw uitspraak... .


Maar het is uiteindelijk gewoon een wat andere fiets. Persoonlijke voorkeur speelt daarbij een grote rol. Persoonlijk ben ik van mening dat ik de meeste lol heb op een pakweg 140 mm 27,5" met een geometrie richting de huidige enduro maatstaven. En dan telt dat laatste argument nog stukken sterker dan de veerweg en de wielmaat!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Pat. schreef:Mooie prijs ook van die YT. Ik had gedacht dat ze een heel stuk
duurder waren. Maar voor € 2000,- heb je al heel wat fiets.
Geometry is ook lekker Duits, dus geen idioot lange bovenbuis
wat voor mensen met lange benen en een kort bovenlichaam nooit
handig is met afstellen.
Merci! Hier ga ik even goed naar kijken die bovenbuis is ook niet gek lang en dan heb ik kwa veerweg en wielen wat ik wil hebben..

Chillywilly, die heb ik geprobeerd helaas niet de 140 maar vind de bovenbuis te lang en wil dus graag een beetje recht zitten.

Kermit, ik twijfel daarom juist nog een beetje tussen de 2 modellen.. die 120 is sowieso al een stuk comfortabeler dan mijn hardtail. Ik heb een rondje over het parcours gefietst ermee en eigenlijk was het gewoon prima, ik heb nu alleen het vermoeden als ik echt eens wat wild ga doen ik beter af ben met die 140

I_do, ik heb nog geen fiets gekocht, ben druk aan het zoeken/testen.
29er vind ik soepeler rijden, klimmetjes lijken lekkerder/soepeler te gaan bijvoorbeeld, boomwortels rockgardens naja alles is gewoon wat handiger vind ik zelf.

Kabookie, ik hou de ltht voorlopig nog wel voor erbij. Ik denk wel dat deze later gaat verdwijnen als de fs doet wat ik denk en hoop dat hij doet.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lars TB schreef:
Prulleman schreef:persoonlijk denk ik dat je met 120 mm en 29" in NL beter af bent, dan met 140 en 27.5.. maar je geeft verder niet veel aan waar je wilt rijden behalve "klimwerk in de duinen".
Beter af? Velen menen nog steeds met een wedstrijdgerichte hardtail in Nederland het beste af te zijn. Dat conflicteert al met jouw uitspraak... .


Maar het is uiteindelijk gewoon een wat andere fiets. Persoonlijke voorkeur speelt daarbij een grote rol. Persoonlijk ben ik van mening dat ik de meeste lol heb op een pakweg 140 mm 27,5" met een geometrie richting de huidige enduro maatstaven. En dan telt dat laatste argument nog stukken sterker dan de veerweg en de wielmaat!
dus, als een hardtail al genoeg is, dan hoef je die 2cm extra toch zeker niet te hebben? zeker in combinatie met de 29" voorkeur zou dat mijn keuze zijn (hoewel ik zelf dus gewoon op een 29" hardtail rondfiets in NL, maar ook als ik naar de Ardennen ga, is dat gewoon met de hardtail.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Het kan ook gewoon allemaal, zeker met mn ltht.. het is alleen voor de rug enzo een stuk prettiger en een stuk minder vermoeieend op een fully..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

mauke schreef:Het kan ook gewoon allemaal, zeker met mn ltht.. het is alleen voor de rug enzo een stuk prettiger en een stuk minder vermoeieend op een fully..
Je hoeft je niet te verontschuldigen voor je wens om een fully!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mauke schreef:Het kan ook gewoon allemaal, zeker met mn ltht.. het is alleen voor de rug enzo een stuk prettiger en een stuk minder vermoeieend op een fully..
Dan zijn we weer rond, want met meer veerweg kun je langer blijven zitten.

En in mijn ervaring rijdt zeker de Cube Stereo 140 nauwelijks anders dan een Stereo 120. Dus niet dat de 140 minder strak aanvoelt met accelereren of dat 'ie deint. Je hebt alleen meer reserve voor als je het nodig hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja word er allemaal niet makkelijker op,
140 heb ik voor nu toch even afgesloten, wil gewoon terug een 29er en moet dan maar even verder zoeken..
De 120 komt toch terug als optie, ik denk toch dat het misschien wel genoeg is voor hetgeen wat ik doe.
JEFFSY ga ik nog eens goed bekijken al zag ik dat ze nu alleen de m nog hadden staan.. ben zelf 183 en een L zou denk ik beter zijn.
Hij is in iedergeval wel een stuk beter afgemonteerd als de stereo.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

"There is no substitute for travel"


Hoewel een 29" een tikje beter over obstakels rolt zijn de grotere wielen geen vervanging voor de 20 mm veerweg die je wilt gaan inleveren!

Met de diverse directe vergelijkingen die ik met de laatste generatie 27,5" en 29" heb gedaan kom ik eigenlijk tot het grootste verschil in wat jij ook al geconstateerd hebt: de kleinere wielen zijn wat wendbaarder op lagere snelheid. Voor de rest zijn de verschillen voor dit type fiets vrijwel te verwaarlozen. Tenzij je weer naar het andere uiterste gaat en gigantisch lomp op topsnelheid een echte berg af wilt razen.

Beide hebben trouwens meer met de geometrie te maken. Dus als je een heel korte 29" vindt, dan presteert die waarschijnlijk gelijk aan de 27,5" Cube die je gereden hebt. En met een lange 27,5" kun je ook net zo hard de berg af. De wielen zijn maar van beperkte invloed.

Het grootste verschil is dat de meeste 120 mm fietsen geheel anders zijn dan 140 mm fullies. Niet alleen in de geometrie en dus de zithouding en het stuurgedrag. Maar ook in de afstelling van de vering.

120 mm zou ik dus vergeten (hoewel dat misschien/waarschijnlijk ook prima voldoet) gezien je eigen eerdere ervaring. De wielmaat is eventueel een factor, maar van stukken minder belang.

Ga je voor 29", zorg dan dat je zeker een fiets met de Boost-naaf-standaard hebt!! Dat zorgt voor duidelijk stijvere wielen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Onthoud ook dat de Cube een (in verhouding) korte bovenbuis lengte heeft. Een Trek Fuel EX heeft een erg lange bovenbuis lengte, en de Canyon en Jeffsey zitten er tussenin.
Plaats reactie