Advies schijfremmenset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
nickers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 28 juni 2009, 14:47
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper HT Comp 29er

Vorige week ben ik in de alpen (in de buurt van de grossvenediger in oostenrijk) wezen fietsen en raakte mijn remmen oververhit na een lange afdaling. Ik heb al vaker problemen gehad met deze remset (ik heb nu een remmen set van avid elixir) en wil een andere set gaan gebruiken.
Ik heb deze fiets: https://www.specialized.com/by/en/bike- ... mp29/35129" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weeg 90 kg en ben 1.90 m.
Wat is een goede set hiervoor? Ik ben van plan om volgende jaar ook weer die kant op de te gaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je schrijft niet welke maat schijven je nu hebt.
Volgens het linkje in je post heb je nu 2x 160mm.
Grotere schijven koelen beter, dus 203 voor en 180 achter is een flinke verbetering.
Of toch minstens 2x 180mm.

Wanneer je ook nog overstapt op Shimano SLX of XT remmen, dan kan je remblokken met koelvinnen gebruiken, waardoor er nog meer warmte kan worden afgevoerd.
Aftermakrket remblokjes met koelvinnen werken minder, omdat het blokje en de koelvin meestal niet 1 geheel vormen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Als eerste zal ik de schijven gaan vervangen, je hebt nu 160 mm voor en achter.
Voor kun je naar 203 mm gaan en achter naar 180 mm. Met die grootte fiets ik ook, en heb
laatst een week Saalbach, Hinterglemm en Leogang mee gefietst zonder problemen.

Met Shimano Deore M615 kom je al een heel eind en is veel waar voor het geld.
Beter kan ook, maar ik weet jouw budget niet.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ik zou voor ice-tech schijven gaan. Heb zelf SM-RT 86 203 voor en 180 achter op wielenset nederland. En SM-RT99 203 voor en achter op wielenset voor in de bergen. Samen met saint remmen. Ben zelf 87 kg en 1,92 Mijn vrouw heeft het zelfde maar dan voor en achter 180 en zee remmen. Veel mensen zullen zeggen dat die remmen alleen op een downhill fiets horen, maar ons bevalt het prima. Voorheen had mijn vrouw slx remmen ook met blokjes met koelvinnen, en bevielen haar ook prima. De blokjes zijn de metal uitvoering.Afbeelding
Dit was nog met een 180 SM-RT99 achter. aardig warm maar bleef remmen. :-D
who dares wins
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Afgezien van merk/type remmen en diameter schijven, kan het geen kwaad om ook even je remtechniek onder de loep te nemen.
Als je bijvoorbeeld in een kilometerslange schotterafdaling constant die remmen ingeknepen houdt is dat so-wie-so een garantie voor blauwe schijven en de bekende geur.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goedbedoelde adviezen allemaal, maar begin nu gewoon met dat Avid Elixir gewoon troep is. Grotere schijven zouden iets hebben geholpen, maar meer ook niet.

Alles overboord dus en inderdaad een setje Shimano kopen (betaalbaar en betrouwbaar). En als het ook nog mooi moet zijn, dan Hope Tech3 E4. Minstens 180 mm schijven, voor 203 mm is nog iets beter. Icetech is niet perse nodig, maar het schaad zeker niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

^^ Wat Lars zegt :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Nog nooit problemen gehad met Avid Ultimates en Avid Elixer.
Sorry Lars ;-)

Grotere diameter en je bent er wel. Anders heb je altijd nog wat extremere schijven.
Bijv. Hope ventilated:
Afbeelding
Geen ervaring mee trouwens.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

ArjanR1 schreef:
Met Shimano Deore M615 kom je al een heel eind en is veel waar voor het geld.
Beter kan ook, maar ik weet jouw budget niet.
Deze heb ik zelf ook. Prima remmen, ben er mee in Saalbach en Pila geweest. Ging prima. Geen icetech, koelvinnen nodig. Ik heb 2x 180mm en ben ook 1.90m en 90kg
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
jeroenkool
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 17:05
Mijn mountainbike: Pilot Primum Custom

sram guide!!!! En dan in combinatie met iets grotere schijven! De 4 zuiger remklauwen hebben een absurde remkracht en zijn goed doseerbaar. En het zijn mooie compacte remklauwen!
Nog een voordeel. De Dot vloeistof in de sram remmen (ook in Hope) heeft een hoger kookpunt. Dus deze zullen minder snel faden.
Dit zal wel een hoop negatieve gedachten oproepen bij Avid kenners :P Maar de sram remmen zijn compleet nieuw en echt veel beter!
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

ArjanR1 schreef:Met Shimano Deore M615 kom je al een heel eind en is veel waar voor het geld.
Beter kan ook, maar ik weet jouw budget niet.
Die zijn opgevolgd door de BR-M6000. Ik zie net dat een set daarvan voor 90 euro bij Bike-Components te krijgen is, dat is erg veel rem voor je geld!
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

jeroenkool schreef:sram guide!!!! En dan in combinatie met iets grotere schijven! De 4 zuiger remklauwen hebben een absurde remkracht en zijn goed doseerbaar. En het zijn mooie compacte remklauwen!
Nog een voordeel. De Dot vloeistof in de sram remmen (ook in Hope) heeft een hoger kookpunt. Dus deze zullen minder snel faden.
Dit zal wel een hoop negatieve gedachten oproepen bij Avid kenners :P Maar de sram remmen zijn compleet nieuw en echt veel beter!
Faden is bij minerale olie ook geen punt, als je schijven groot genoeg zijn voor gewicht & inzetgebied en de remmen gewoon in orde zijn.

Het kan best zijn dat de Guides een stuk beter (mn betrouwbaarder) zijn dan eerdere Avid's, maar het imago van Shimano remmen is op dat vlak een heel stuk beter dan dat van Avid. Lastig om het imago dat ze met de Juicy en Elixer series verkloot hebben weer op te poetsen ;-)
Als prijs een belangrijke rol speelt is er imo nog steeds niks beters te vinden dan bovengenoemde set Deore's. Prestatie is niet noemenswaardig minder dan van de duurdere Shimano remmen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De SRAM Guides hebben recent (de afgelopen pakweg 3 jaar) juist een benchmark positie weten in te nemen, waar goed ingelichte vriend en vijand het wel over eens is (de Guides hebben niets meer te maken met de inderdaad povere Elixer's en Juicy's van vroeger).
En bij Shimano hebben ze recenter juist te kampen gehad met een zwalkende XT serie...
De Guides bestaan bekent om hun enorme fijne dosserbaarheid, naast plenty of power. De Shimano's hebben nog wat meer power en weer iets minder fijne doseerbaarheid, grofgezegd.
En ze zijn allebei prima.
(Zelf heb ik de SRAM Guide RSC, al 3 jaar nul onderhoud, behoudens af en toe blokjes verwisselen. Constante kracht, su-per fijn te doseren).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jeroenkool
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 17:05
Mijn mountainbike: Pilot Primum Custom

kermit schreef: Het kan best zijn dat de Guides een stuk beter (mn betrouwbaarder) zijn dan eerdere Avid's, maar het imago van Shimano remmen is op dat vlak een heel stuk beter dan dat van Avid. Lastig om het imago dat ze met de Juicy en Elixer series verkloot hebben weer op te poetsen ;-)
Helaas zijn er veel mensen die er zo over denken. Maar een betere poging om dit imago op te poetsen is in mijn ogen niet mogelijk! De remmen zijn echt top! 2e kans ( 3e eigenlijk) is dik verdiend.
Qua budget remset heb je met Shimano inderdaad veel waar voor je geld! Maar in hoeverre je de huidige set upgrade weet ik niet...
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

aurelius schreef:De SRAM Guides hebben recent (de afgelopen pakweg 3 jaar) juist een benchmark positie weten in te nemen, waar goed ingelichte vriend en vijand het wel over eens is (de Guides hebben niets meer te maken met de inderdaad povere Elixer's en Juicy's van vroeger).
En bij Shimano hebben ze recenter juist te kampen gehad met een zwalkende XT serie...
De Guides bestaan bekent om hun enorme fijne dosserbaarheid, naast plenty of power. De Shimano's hebben nog wat meer power en weer iets minder fijne doseerbaarheid, grofgezegd.
En ze zijn allebei prima.
(Zelf heb ik de SRAM Guide RSC, al 3 jaar nul onderhoud, behoudens af en toe blokjes verwisselen. Constante kracht, su-per fijn te doseren).
Ga maar eens zoeken op Pinkbike of andere buitenlandse fora hoezeer men te spreken is over de Guides... kan je zeggen, die zijn er totaal niet positief over!
Plaats reactie